Color Magic rakenteilla Rauman telakalla tammikuussa 2007. RMM25930 / Kuva: Janne Hyvärinen

Built in Rauma

Kuva: Color Magic rakenteilla Rauman telakalla tammikuussa 2007. RMM25930 / Janne Hyvärinen

Emme tarkoin tiedä, milloin ensimmäiset laivat Raumalla ja sen ympäristössä rakennettiin. Vuonna 1579 Raumalla toimi niin sanottu Kruununveistämö, joka rakensi laivoja Ruotsin sotalaivastolle.

1600-luvulta 1890-luvulle Raumalla rakennettiin lukemattomia puisia rahtialuksia. Pääosa oli melko pieniä ja tarkoitettu Itämeren liikenteeseen, mutta 1800-luvun jälkipuoliskolla valmistui myös muutamia valtameripurjehdukseen tarkoitettuja laivoja. 1891 valmistui viimeinen Raumalla rakennettu ainoastaan purjeiden voimalla kulkenut alus, Uljas.

  • Saksalainen postikortti Uljaksesta.

Kuva: saksalainen postikortti Uljaksesta.

1910-30 -luvuilla Rauma Woodin konepaja rakensi pieniä höyryaluksia ja proomuja yhtiön omaan käyttöön puukuljetuksia varten.

1945-52 Rauma-Raahen (myöhemmin Rauma-Repola) ja Hollmingin telakat rakensivat yhteensä yli sata alusta sotakorvauksena Neuvostoliitolle.

1950-80 -lukuja voisi nimittää Rauman laivanrakennuksen "kultakaudeksi". Kaupungin kaksi telakkaa työllistivät enimmillään jopa 10% kaikista raumalaisista. Ne rakensivat aluksia kaikkialle maailmaan, muun muassa Neuvostoliittoon, Suomeen, Ruotsiin, Kiinaan ja Yhdysvaltoihin. Raumalla 1960-luvulla kehitetty Aquamaster -ruoripotkurilaite osoittautui menestykseksi.

  • Hollmingin telakka 1970-luvulla. RMM27905 / Association of finnish shipbuilders
  • Rauma-Repolan Rauman telakka 1970-luvulla. RMM27907 / Association of finnish shipbuilders

Kuvat: Hollmingin telakka ja Rauma-Repolan Rauman telakka 1970-luvulla. RMM27905, RMM27907 / Association of Finnish shipbuilders

Vuosia 1992-2014 leimasivat monet muutokset ja epävarmuus mutta myös onnistuneet uudistukset. Hollming ja Rauma-Repola yhdistyivät 1992 uudeksi telakkayhtiöksi, joka aluksi tunnettiin nimellä Finnyards, sittemmin omistajanvaihdosten jälkeen mm. Aker Yards ja STX Finland. Tuotannon painopiste siirtyi rahtialuksista matkustaja-autolauttoihin.

Omistaja STX Finland ilmoitti 13.9.2013 lopettavansa Rauman telakan. Portit sulkeutuivat 30.6.2014. Katkos jäi kuitenkin lyhytaikaiseksi, sillä uusi yhtiö RMC Finland aloitti uudelleen tuotannon Raumalla. Se luovutti ensimmäisen aluksensa tilaajalle 22.8.2018.