Osmon pienoismalli Rauman merimuseon aulassa

RMM139

Fregatti Osmon pienoismalli

Osmo rakennettiin valtameriliikennettä varten. Jo ensimmäisillä matkoillaan Osmo kävikin kaukana, muun muassa Jemenissä, Burmassa ja Ceylonilla, joka nykyään tunnetaan Sri Lankan nimellä. Aina 1900-luvun alkuun asti Osmo purjehti ympäri maailmaa, kävi kaikissa maanosissa ja poikkesi vain harvoin Suomeen. Miehistö saattoi siis olla poissa kotoa jopa usean vuoden ajan. Tämä oli tuohon aikaan monen suomalaisen merimiehen osa. Ulkomaisessa hakurahtiliikenteessä oli saatavissa paljon parempi tuotto kuin Suomen tuonti- ja vientiliikenteessä. 

Malli esittää Osmoa uutena. Se oli alun perin takiloitu fregatiksi. Vuonna 1885 se muutettiin parkiksi, malli kuvaa Osmoa ennen tätä muutosta. Jos vertaat mallin vasemmalla puolella olevaa taulua ja mallia, näet eron: takimmaisessa mastossa on toisenlaiset purjeet. Parkiksi takiloituna Osmoon tarvittiin pienempi miehistö kuin fregattina, sillä purjeiden käsittely ei ollut enää yhtä vaativaa.

Vuonna 1909 raumalainen kauppias ja laivanvarustaja John Nurminen osti Osmon. Hän siirsi sen kuljettamaan puutavaraa Suomesta Tanskan, Saksan ja Englannin satamiin. Vuonna 1913 Osmo myytiin jälleen, ja sen jälkeen se vaihtoi omistajaa useita kertoja lyhyessä ajassa. Vuonna 1918 Osmo takiloitiin vielä uudelleen kuunarilaivaksi.

Osmo oli puurakenteiseksi purjelaivaksi poikkeuksellisen pitkäikäinen. Viimeisen matkansa se teki vuonna 1923, yli 50 vuoden ikäisenä. Useimmat puulaivat purettiin jo alle 20 vuoden purjehdusten jälkeen, elleivät ne haaksirikkoutuneet sitä ennen.

Osmosta oli tarkoitus tehdä museolaiva. Helsingin yliopiston opiskelijoiden satakuntalainen osakunta osti sen vuonna 1929 museoitavaksi. Laiva vietiin kunnostettavaksi Uudenkaupungin telakalle. Telakka kuitenkin ajautui konkurssiin. Kaiken lisäksi vuonna 1937 syysmyrsky katkaisi ankkuriketjun ja puhalsi Osmon matalikolle, jonne se juuttui. Vuonna 1941 todettiin, että Osmo oli tuhoutunut kunnostuskelvottomaksi, ja annettiin lupa purkaa hylky polttopuuksi.

Osmosta ei siis tullut museolaivaa. Onneksi museointihankkeen yhteydessä teetettiin tämä malli, ja myös Osmon keulakuva saatiin pelastettua – sen voit nähdä seinällä mallin vasemmalla puolella.

Numero:
RMM139
Valmistaja:
U. Inkiläinen
Valmistuspaikka:
Vaasa
Merkinnät:
Mallin kannella kirjoitus: "Fregatti Osmo laskettiin vesille 1869, tämä malli tehty 1933, tekijä U. Inkiläinen, Vaasa".