Yksityiskohta teoksesta Uljaksen upotus

Maalaus: Kuunarilaiva Uljaksen upotus

Kuunarilaiva Uljas rakennettiin vuonna 1891 Raumalla Pinokarin telakalla. Alus oli viimeinen Raumalla männystä rakennettu purjelaiva joka purjehti Itämerellä, Välimerellä sekä Pohjois- ja Etelä-Amerikassa. Uljas vei usein suomalaista puutavaraa ulkomaille ja toi paluulastissa suolaa. Laiva purjehti valmistumisestaan vuoteen 1950 asti John Nurmisen varustamon lipun alla.

Historiansa aikana Uljas koki monenlaisia tilanteita. Alus muun muassa törmäsi joulukuussa 1910 yhteen Lucia-nimisen höyrylaivan kanssa. Vuonna 1925 Uljas ajautui myrskyssä Ykspihlajan lähellä rantaan ja sai vuodon, mutta vahingot pystyttiin korjaamaan Uudenkaupungin telakalla. Laiva myös upposi viimeisenä talvenaan, joulukuussa 1949, Raumalla. Se saatiin nostettua vielä pintaan seuraavana keväänä.

Sunnuntaina 4.6.1950 oli aika saattaa laiva viimeiselle matkalleen. Laiva polttohaudattiin arvokkaalla tavalla sen pitkää historiaa kunnioittaen. Saksalaissyntyinen taidemaalari ja merimies Adolf Bock maalasi taulun tästä kyseisestä hetkestä. Sää on rauhallinen ja Raumanmeri tyyni. Höyrylaiva Inkeri Nurminen sekä lukuisat muut pienemmät ja suuremmat alukset ovat kokoontuneet seuraamaan laivan hautausta. Uljaksen mastot ovat jo räjähtäneet ja liekit riehuvat laivan kannella, nostattaen savua korkealle ilmaan. Ympärille kokoontuneet ihmiset näkevät puulaivojen aikakauden Raumalla saatettavan päätökseen. Uljas oli 59 vuotta kulkenut merellä, ja nyt se hylky makaa 40 metrin syvyydessä.

Video Uljaksen upotuksesta Rauman kaupungin YouTube-kanavalla: https://youtu.be/T8SpAsvVrL8