Kenen käsialaa on "raumalainen chanti"?

Merikapteeni Henrik Widberg (1875-1954)

Kuva: Keskellä Henrik Widberg. Uudenkaupungin museo.

Merimiehen pojasta tuli merikapteeni

Henrik Waldemar Widberg syntyi Uudessakaupungissa 28.12.1875. Perheen isä oli ammatiltaan merimies. Kun isä kuoli, Henrik oli 12-vuotias ja nuorin lapsista oli vasta runsaan vuoden ikäinen.

Henrik kävi Uudessakaupungissa kansakoulun ja kaksi luokkaa alkeiskoulua. Isänsä kuoleman jälkeen 1888 hän toimi "puotipuksuna" vuoteen 1894 saakka, jolloin hän elokuussa 18-vuotiaana pestautui Usko-nimiselle uusikaupunkilaiselle parkkilaivalle. Siitä alkoi Henrikin työura merellä.

Uskon jälkeen hän palveli noin kahdeksan vuotta ulkomaalaisilla aluksilla ja oppi näinä vuosina merimiestaitojen lisäksi useita kieliä. Suoritettuaan Rauman merikoulussa perämiehen tutkinnon keväällä 1904 hän toimi ensimmäisenä perämiehenä laivoilla kuunariparkki Naima, parkkilaiva Ystävät ja fregatti Loch Linnhe.

Widberg suoritti merikapteenin tutkinnon Rauman merikoulussa keväällä 1910. Kuunariparkki Naima ja kuunarilaiva Pyhämaatar purjehtivat hänen päällikkyydessään useita matkoja Itämerellä. 

Raumalaisen John Nurmisen varustamon omistaman kuunarilaiva Uljaksen päällikkönä hän teki yhden matkan. Joulukuussa 1911 Uljas lähti Tanskan Helsingöristä Espanjaan, Valenciaan ja San Pedro del Pinatariin. Huhtikuussa 1912 alus palasi takaisin Kööpenhaminaan suolalastissa. Sen jälkeen Widbergillä alkoikin noin kahdeksan vuoden jakso uusikaupunkilaisen fregatti Kensingtonin päällikkönä.

Kuva: Fregatti Kensington, joka rakennettiin 1891 Englannissa Greenockissa Russel & Co:n telakalla teräksestä. Ostettu Lontoosta Uuteenkaupunkiin 18.7.1912. Varustajina olivat Johan A. Malén, J. Amberla, Karl Erholm, Otto Färdig, K. G. Holmberg, J. S. Jansson, Daavid Jussila, T. Leisio, A. Lindberg, Carl Lundström, Juho Saarinen, D. A. Lönnroth, Kandelin, Honkain & Lindqvist, J. G. Nordström, Knut Wallin, Henrik Widberg ja Julius Zachariassen. Päällikkönä H. W. Widberg 1912-1919. Poistettu Uudenkaupungin alusrekisteristä 8.3.1926 Englantiin myytynä. Laivan pituus 79 m, leveys 11,6m, korkeus 7,6m, brutto 1707 rek.tonnia, netto 1625 rek.tonnia. Kuvaaja: Augusta Olsson. Uudenkaupungin museo.

  • Fregatti Kensington, joka rakennettiin 1891 Englannissa Greenockissa Russel & Co:n telakalla teräksestä. Ostettu Lontoosta Uuteenkaupunkiin 18.7.1912. Varustajina olivat Johan A. Malén, J. Amberla, Karl Erholm, Otto Färdig, K. G. Holmberg, J. S. Jansson, Daavid Jussila, T. Leisio, A. Lindberg, Carl Lundström, Juho Saarinen, D. A. Lönnroth, Kandelin, Honkain & Lindqvist, J. G. Nordström, Knut Wallin, Henrik Widberg ja Julius Zachariassen. Päällikkönä H. W. Widberg 1912-1919. Poistettu Uudenkaupungin alusrekisteristä 8.3.1926 Englantiin myytynä.  Laivan pituus 79 m, leveys 11,6m, korkeus 7,6m, brutto 1707 rek.tonnia, netto 1625 rek.tonnia.

Työympäristö vaihtui lopulta meriltä kaupunkiin

Palattuaan Uuteenkaupunkiin Henrik Widberg luopui merielämästä ja antautui liikealalle. Hän perusti vuonna 1920 ahtausliikkeen nimellä Nystad Stevedoring ja meklariliikkeen H. W. Widbergin nimellä.

Hän toimi Länsi-Suomen Osakepankin Uudenkaupungin haarakonttorin vt. johtajana 1920-1921. Sen jälkeen mainitun pankin valvojana kunnes pankki yhdistyi Kansallis-Osake-Pankkiin.

Widberg toimi aktiivisesti monenlaisissa tehtävissä ja luottamustoimissa vaikuttaen kaupungin elinkeinoelämään ja politiikkaan. Uudenkaupungin Puhelin Oy:n toimitusjohtajana ja johtokunnan puheenjohtajana hän toimi vuosina 1925-1949. Henrik Widberg kuoli Uudessakaupungissa 28.12.1954.