Kaljaasi Oman päällikkö,  kapteeni E.Toivonen ompelee purjetta syksyllä 1939.

RMM248

Ali Munsterhjelmin maalaus

Ali Munsterhjelm opiskeli Suomen taideyhdistyksen piirustuskoulussa vuosina 1888 ja 1890-93. Vuosisadan vaihteen molemmin puolin hän teki pitkiä opintomatkoja Pariisiin. Hämeessä syntynyt Munsterhjelm muutti Turkuun vuonna 1907.

Vuonna 1913 Ali sai puhuttua itsensä mukaan matkustajaksi Marion Lightbody –nimiseen nelimastoparkkiin. Marion Lightbody oli rakennettu Skotlannissa 1888. Joulukuussa 1912 Rederi Ab Aura osti sen Suomeen. Ennen Munsterhjelmiä laiva oli tehnyt matkan Chileen ja saapunut salpietarilastissa Lontooseen tammikuussa 1914.

Laivan päällikkönä purjehti turkulainen merikapteeni Robert Grunér. Hän ilmoitti varustamolle, että taiteilijan sopisi lähteä matkaan. Haiseva lannoitelaiva todennäköisesti ei vastannut Munsterhjelmin odotuksia. Hän kuitenkin asettui matkustajaksi ja tutustui laivan miehistöön.

Purkauksen jälkeen laivaan lastattiin 500 tonnia rautaa ja laiva hinattiin Norjan Larvikin satamaan, jossa siihen lastattiin vielä 1000 standarttia puutavaraa vietäväksi Melbourneen. Matkaan lähdettiin 6. toukokuuta 1914. Myöhemmin taitelija muisteli matkaa suurella lämmöllä, vaikka eteläisellä pallonpuoliskolla oli sydäntalvi laivan saapuessa kolmen kuukauden kuluttua perille.

Merimatkan aikana Munsterhjelmin luonnosvihko täyttyi, kun hän kuvasi elämää laivalla ja oheinen maalaus on selvästi tehty näiden luonnosten pohjalta. Maalauksen etualalla vanha purjeenneuloja ja matruusi valmistavat uusia purjeita. Sää on kaunis ja purjeet kuljettavat laivaa hyvällä vauhdilla kohti Australiaa.

Taustalla kolme miestä korjaa raakapuuta. Kajuutan etupuolella näkyy sylinterimäinen höyrykattila savutorvineen. Marion Lightbody oli varustettu höyryvinsseillä, joiden avulla takilan liittyvä raskas työ helpottui. Satamassa vinssejä vuorostaan voitiin käyttää lastin purkamiseen tai lastauksen.

Munsterhjelm jätti laivan Australiassa. Kierrettyään siellä aikansa hän ylitti Tyynen valtameren matkustajalaivalla ja kulki junalla Yhdysvaltojen halki itärannikolle. Sieltä hän palasi Kanadan kautta Suomeen. Myöhemmin hän kirjoitti matkastaan kirjan "Tre palmer" eli taiteilijan matka maailman ympäri, joka julkaistiin vuonna 1918.
    
Marion Lightbody vuorostaan lastasi Australiassa kivihiiltä ja vei lastin Chileen, jossa ruumat täytettiin salpietarilla. Tarkoitus oli viedä lasti Lontooseen, mutta sinne ei koskaan päästy. Ensimmäinen maailmansota riehui myös merellä. Saksalainen sukellusvene U20 torpedoi kauniin nelimastoparkin Irlannin eteläpuolella 7. toukokuuta 1915. Miehistö kuitenkin jäi henkiin ja pääsi pelastusveneillä Irlannin rannikolle, josta se pelastettiin.
 

Numero:
RMM248
Tekijä:
Ali Munsterhjelm