Kapteenintaulu moottoripurjelaiva Palavanista

Kapteenintaulut

Kapteenintaulujen maalaajat toimivat satamissa. Kun laiva saapui rantaan, he usein tulivat esittelemään töitään kapteeneille. Jos kaupat syntyivät, niin valmis teos tuotiin muutaman päivän kuluttua tilaajalleen. Usein väitetään, että maalarit olisivat valmistelleet taulut hyvin pitkälle jo ennen laivan tuloa satamaan, ja viimeistelleet vain yksityiskohdat kaupat tehtyään. Tämä tuskin pitää paikkansa, sillä purjelaivojen aikaan satamissa viivyttiin viikkokausia, ja taitelija ehti hyvin maalata työnsä valmiiksi ennen kuin laiva lähti taas merelle. 

Toinen merimaalausten päätyyppi on laivamuotokuva eli potretti. Näissä teoksissa laiva esitetään samalla tavalla, mutta tiedot kapteenista puuttuvat. Lähes aina laivan nimi on maalattu työn alareunaan. Kolmas päätyyppi on laivamaalaus, jonka määritelmä ei ole samalla tavalla tiukka. Laivamaalauksessa kohde ei välttämättä ole kuvattu suoraan sivulta ja usein merta on kahta ensin mainittua tyyppiä enemmän. 

Tekijöitä kutsuttiin ”laiturimaalareiksi”, joka tulee englanninkielisestä nimityksestä ”pier-head-painters”. Töiden laatu vaihtelee paljon. Osa tekijöistä oli entisiä merimiehiä. He osasivat maalata laivan köysistöt tarkalleen oikein, kuten tilaajat tietysti edellyttivät.

Vaikka vain osa tekijöistä signeerasi työnsä, on suurin osa maalareista pystytty selvittämään. Tämän perustuu taiteilijoiden tapaan maalata meri ja laivojen taustalla olevat yksityiskohdat. Moni maalari teki taustalle majakoita, toisia laivoja tai muuta sellaista, ja aina samanlaisina, kuin leimattuina. Ja kun hän sitten signeerasi yhden työn, tulivat samalla signeeratuksi kaikki muutkin. 

Toisinaan taiteilija teki maalaukseen jekun ja maalasi taustalle saman laivan pienenä esimerkiksi takaviistosta. Suurin osa kapteenintauluista on guasseja eli vesiväritöitä. Öljyväritekniikalla tehdyt maalaukset ovat harvinaisempia ja usein suurikokoisempia.