Aallotar 1858

Rakennettu tasasaumaan hongasta puupanttureilla, tasaperäinen, yksi kansi, kaksi mastoa.

Rakennusmestari Zacharias Kolin.
Omistaja: Gröndahl Frans Gustaf.
Tuhoutunut kesällä 1896.

Tyyppi Kuunari
Telakka Koivisto
Vuosi /
Bruttovetoisuus 180,88
Nettovetoisuus159,22
Pituus 30,62
Leveys 8,11
Rekisterinumero 37
Rakennettu: 17.03.1891
Poistettu 23.09.1896

Rauman alusrekisteri

Lehtiartikkelit

RL. 9.1.1886.

 

Myytävänä. Kuunari AALLOTAR, 159 rek.tonnin vedosta, välttävässä tilassa, nyt makaava Rauman haminassa, myytävänä kaikkine kuluineen kohtuulliseen hintaan ja hyvillä maksuehdoilla. – A. W. Granström


RL. 27.2.1889.

 

Kuunari AALLOTAR. Eräs lähettäjä Å.U:rin  44 n:ssa on kirjoituksessaan koettanut todistaa Niemen sataman kelvottomuutta, aikaista jäätymistä ym. sanoen että Niemen satama jäätyy ennen kuin Lyökin mainiten esimerkkinä, että muutama vuosi sitten kun kuunari AALLOTAR oli matkalla Raumalle se pääsi esteettömästi jäiden tähden Lyökin satamasta, mutta sitä vastoin oli sisälle sahattava Niemen satamaan. Tämän johdosta saan ilmoittaa seuraavan tosikertomuksen asiasta.

Joulukuun 3 päivänä 1882 läksi kuunari AALLOTAR Lyökistä, tuli samana päivänä tänne, laski ankkuriin Hylkikarran luona, jossa kohtasi jäätä. Saman päivän ehtoolla oli 10 ja myöhemmin 16 asteen pakkanen, tuuli eteläkaakkoinen ja ilma lähes tyyni. Niemen satama oli ylläsanottuna päivänä avoinna ja vielä 4:nnen päivän aamulla, niin että AALLOTAR olisi päässyt esteettömästi jäiden tähden Niemen satamaan, jos se vaan olisi tahtonut mennä.

Olen varma että se oli viimeinen päivä eli viimeistään 4:nen päivän aamu, jolloin Lyökistä ilman jääesteitä voi päästä ulos, sillä neljäntenä ja seuraavina päivinä 14-18 asteen pakkanen, tuuli kaakkoinen ja eteläkaakkoinen, eikä kovia myrskyjä, vaan verkkaista tuulta, joten arvelemme ettei kenenkään päiväkirja näytä avointa vettä Lyökissä seuraavaisina päivinä.

Saman kuun 6 päivänä AALLOTARTA ruvettiin sahaamaan jään läpi Rauman satamaan päin vahvaan jäähän, jossa tavara pois purettiin. 9:nä päivänä ruvettiin AALLOTARTA sahaamaan jään läpi Niemen satamaan ja saatiin 12 p:nä sinne. Onko sinä aikana vuotta ja pakkasiin katsoen mahdotonta, että viikon ajalla meri jäätyy, joka aika on erotus siitä kun AALLOTAR Lyökistä lähti. 14 p:nä oli satama taas niin avoinna, ettei olisi tarvittu sahata montaa syltää. – Eräs läsnäolija.

 

(Huomautus. Näihin aikoihin käytiin mm. sanomalehdissä kovaa kiistaa satamien paremmuudesta. Kirjoitteluun osallistuivat lähinnä Porin, Rauman, Uudenkaupungin ja Turun lehdet.)


RL. 13.1.1894.

 

Kuunari AALLOTAR, nyt makaava Rauman satamassa, 159 rek.t. vetoinen, kantava n. 11 á 12,000 kt. myydään hyvillä ehdoilla. Likemmin ilmoittaa F. G. Gröndahl Raumalla.


RL. 26.5.1894.

 

Väärä huhu on liikkunut kaupungilla kuunari AALLOTTARESTA, joka viime kuussa lähti Vehmassalmelta Uudenkaupungin luota puutavaroilla Tanskaan kapteeni Frans Söderlundin kuljettamana. On näet huhuttu mainitusta laivasta kaikenlaista. Milloin se on nähty vesilastissa Itämerellä mastot poikki, milloin jollekulle karille törmänneenä. Mutta me voimme nuo huhut julkistaa perättömäksi. Tänne on nimittäin laivan toiselle omistajalle saapunut sähkösanoma, että laiva on onnellisesti saapunut Tanskaan. Siis huhu on osoittautunut vääräksi.


RL. 8.4.1896.

 

Vapaaehtoisella huutok. myydään 10.4. kauppalaivuri F. F. Söderlundin ja merimies S. H. Liljan yhteisesti omistama AALLOTAR niminen kuunari. Runko ja varusteet myydään erikseen.