Aalto 1872 (Sverre)
Rauman alusrekisterin merkinnät:
Rakennettu tasasaumaan hongasta, pyöreäperäinen, yksi kansi, kolme mastoa.
Rakennusmestari H. H. Kjäldström.
Omistaja: Tork Johan, Söderlund Johan.
Rekisteröity aikaisemmin Uudessakaupungissa numerolla 64.
Asiakirjat lähetetty Helsinkiin.
3-masted Barque, made of pine on iron frames
Call: OHUH (ex TPRW ex QWVS)
403 GRT, 330 NRT, 450 dwt
50.48 x 8.27 x 4.75 m
24.10.1872: Launched being built under supervision of Hans H. Kjäldström at Uusikaupunki /Nystad as 3-masted schooner, and named AALTO.
1872: Towed to Turku /Åbo for fitting out and installing an auxiliary steam engine of 45 IHP by W. Crichton & Co. Completed and delivered in Nov. to a part owners company of 3 partners at Uusikaupunki with Fredrik W. Wahlberg as managing owner. She was the first Finnish-built composite vessel, i.e. built on iron frames.
1875: Auxiliary engine removed at Uusikaupunki and re-rigged as 3-masted barque.
7.9.1886: Sold to Karl W. Palé, Uusikaupunki.
18.3.1891: Registered at Uusikaupunki (64).
7.4.1891: Sold to a part owners company of 2 part owners at Rauma (75) with Johan Tork (3/4) as managing owner.
1893: Johan Söderlund was appointed managing owner of the company.
1895: D. Lundmark was appointed managing owner of the company.
14.1.1914: Sold at auction at Ykspihlaja /Yxpila to a part owners company of 5 partners at Rauma with Johan Tork (21/48) as managing owner.
14.10.1916: Reported as sold while still laid up at Ykspihlaja to Lennart Lagerlöf, Oulu /Uleåborg. Purchase was not registered.
22.1.1917: Sold to a part owners company of 4 partners in Helsinki /Helsingfors (432) with Walter Tilgmann as managing owner.
4.9.1917: Sold at while lying in Gefle to Nils Albert Johansson, Malmö. Purchase was not registered.
25.7.1918: Sold at auction in Gefl e to a part owners company of 3 partners at Ystad with Sigurd H. Sterner as managing owner. Towed to Svenska Varvs & Rederi AB, Kalmar, where her keel and frames were used for building a new 3-masted barque.
8.6.1920: Completed and delivered to the above part owners company as SIGURD. (6356)
20.4.1922: Sold to Rederiaktiebolaget Tuna, Ystad, and renamed SVERRE.
22.5.1923: Sold to a part owners company of 16 part owners at Simrishamn with Oscar Modé as managing owner.
24.3.1927: Acquired by a part owners company at Mariehamn (803) with Arthur Lundqvist (50/100) as managing owner.
1934: Sprang a leak in Sep., while on voyage from Valko/Valkom to Copenhagen, and took refuge at Mariehamn. Laid up there and offered for sale.
28.3.1935: Sold to Anselm Sundman, Vårdö.
5.5.1937: Acquired by a part owners company of 2 partners, Jalmari Penttilä 8/10 and Frans A. Ruohola (2/10) at Rauma (534) with T:mi John Nurminen, omist. J. Penttilä as managing
owner.
1941: Lost her masts on 7 Nov. in heavy weather and drifted aground at Lågskär lighthouse south of Mariehamn, while on voyage from Odense to Gefl e with scrap iron. Her crew was rescued by a motor boat from Lågskär, but the ship sank in a depth of 60 metres.
Tyyppi 3-mastoparkki (Hans H. Kjäldström)
Telakka Uusikaupunki
Vuosi /
Bruttovetoisuus 394,55
Nettovetoisuus375,91
Pituus 46,32
Leveys 8,16
Rekisterinumero
Rakennettu: 27.05.2021
Poistettu 27.05.2021
Lehtiartikkelit
RL. 31.12.1890.
Parkkilaiva AALTO, 376 rekist.tonnin kantavuudesta, rakennettu v. 1872 petäjästä rautapanttureille ja luokiteltu A 1 ½ toukokuuhun asti 1892 Record of American and Foreign Shippingissä, puulla verhottu 1886, ja nyt oleva tämän kaupungin satamassa, myydään täydessä merenkulkukunnossa. Likempiä tietoja antaa E. J. Savon Uudestakaupungista.
RL. 3.5.1906.
Karille purjehdus. Eilen Maarianhaminasta tänne saadun sähkötiedon mukaan on raumalainen parkkilaiva AALTO, kapt. N. A. Wiljanen, toissapäivänä joutunut Märket-matalikolle Ahvenanmeressä. Laiva ei kuitenkaan ole saanut vuotoa. Pelastuslaiva saapui paikalla toissapäivän iltana. Aalto lähti täältä viime maanantaina (1.5.) Kieliin. Toivottavasti sen ei tarvitse keskeyttää matkaansa.
RL. 12.5.1906.
Parkkilaiva AALTO, jonka karille purjehduksesta hiljattain kerroimme, on taasen lähtenyt matkaansa jatkamaan Maarianhaminasta. Karille joutuessaan laiva kulki 8 solmun nopeudella ja nousi sen keula 5 jalkaa. Laiva on menettänyt puolet emäpuustaan, pohjalaudoitus on osaksi mennyt kelpaamattomaksi, samoin täytyi heittää mereen puolet koko lastista, jota varten pelastuslaiva toi maista 16 miestä. Pelastuksen on suorittanut tukholmalainen Neptun-yhtiö ja lienee se tullut maksamaan jonkun verran yli 4,000 mk.
L-S 5.5.1906.
Karilleajo. Viime tiistaita vasten yöllä ajoi Ahvenanmaan saaristossa Märkhallenilla karille raumalainen parkkilaiva AALTO, kapteeni Viljanen. AALTO lähti täältä v.k. 30 päivänä Kieliin puutavaralastissa. AALLON lienee pelastajalaiva NEPTUN irrottanut karilta ja kuljettanut Maarianhaminaan jonne laivan isännöitsijä laivuri Söderlund on matkustanut. Laivan omistaa yhtiö, johon kuuluvat kapteenit Tork ja Söderlund sekä merimiehet Wass ja Lundmark.
L-S. 21.10.1907.
Merivahinko. Eilen törmäsi raumalainen parkkilaiva AALTO, kapt. Rinne, matkalla painolastissa Rendburgista Raaheen Rauman edustalla yhteen erään ruotsalaisen aluksen kanssa. Yhteentörmäyksessä katkesi AALLON liivaripuomi ja lienee se saanut muitakin vaurioita. Vahinkoja korjatakseen saapui AALTO illalla satamaamme.
L-S. 24.10.1907.
AALLON yhteentörmäys ei sattunutkaan Rauman edustalla, kuten lauantaina mainittiin, vaan SVENSKA HÖGARNE N luona. Ruotsalainen kuunari SANT GLEMENS jonka päälle AALTO purjehti, vahingoittui pahoin ja hinasi sen bremeniläinen höyrylaiva NALZE Sandhamniin. Sieltä se kuitenkin menee Tukholmaan vaurioitaan korjaamaan. GLEMENS oli samoin kuin AALTOKIN painolastissa.
L-S. 26.10.1907.
Meriselitys parkkilaiva AALLON merivahingosta.
Lauantaina syyskuun 14 p:nä noin klo 3 aikaan i.p. läksimme Rendsburgin retiltä kavanahöyryn vetämänä määrättynä Raaheen. Klo 6 i.p. sivuutettiin Holtenau ja ankkuroitiin sen edustalle, josta taas ankkuri nostettiin klo 7, purjeet levitettiin ja matkaa jatkettiin vaihtelevilla, myrskyisillä tuulilla mitään mainittavampaa tapahtumatta. Yöllä keskiviikkona saman kuun 18 päivää vasten klo 12, jolloin Svenska Björnin loistolaivan loisto suunnattiin l.p. E ¼ L 9 matkalla, tuli allekirjoittanut sekä väestöstä pursimies Aaltonen, puolimatruusit Stenborg, Ojala ja poika Paiman kannelle. Stenborg ja poika ottivat tähystyksen. Laiva makasi vähissä purjeissa pilivinnissä Stb. halseilla länteen päin, tehden noin 2 - 3 solmun vauhtia. Sivutulet olivat selvästi palavina. Tuuli oli P. L. P. voima n. 7 -8 beufordin astetta. Noin klo 12,30 nähtiin vihreä tuli luuvartissa miltei keulan edessä. Laitatulemme paloivat nytkin kirkkaasti. Hetken kuluttua nähtiin sekä vihreä että punainen tuli ja vihdoin punainen yksinään. Laiva nähtävästi fallasi väistämistarkoituksessa, mutta liian myöhäisen toimenpiteensä tähden tulikin poikittain keulamme eteen, jolloin meiltä katkesi liivaripuomi, kokkapuu meni paikoiltaan, keulavantaan yläosa irtaantui ja muutenkin runneltui keula kovasti. Samalla hyppäsi kuunarista perämies ja 5 miestä laivaamme pelastuakseen. Alusten toisistaan irtaannuttua jäivät he meille. Tämän jälkeen käänsimme laivan myötätuuleen ja otettiin ylös vierestä, mitä rikkoutuneista osista pelastettavissa oli. Klo 2 prassattiin pilivinniin Bb ja klo 4 taas Stb. halseilla. Päivän tullessa emme kuunaria enää nähneet.
Perämiehen B. Janssonin kertomuksen mukaan oli kuunari nimeltä SANT GLEMENS, kotoisin Malmöstä, kapteeni Rosencrantz, joka yksin jäi laivaansa ja oli se matkalla Reposaareen. klo 2 saman päivän iltapäivällä jätimme vieraan miehistön Granskärin luotsiasemalle maalle toimitettavaksi ja jatkoimme itse matkaa päätöksellä, jos on mahdollista poiketa laivan kotipaikkaan Raumalle korjaamaan saamamme vammat. perjantaina saman kuun 20 p:nä noin klo 5 i.p. saatiin Rauman luotsi laivaan, jonka johdolla purjehdittiin sanotun kaupungin satamaan, mihin laiva ankkuroitiin. Seuraavana päivänä ilmoitti allekirjoittanut protestin. Yllä oleva on todellinen kertomus matkan vaiheista ja rohkenen minä vakuuttaa, että me kaikki olemme kykymme mukaan täyttäneet tehtävämme estääksemme ja poistaaksemme onnettomuutta sekä että ainoastaan Bb halsilla purjehtivan väistövelvollisen laivan vitkastelu ja huolimattomuus ovat saattaneet sen vahingon, jonka laiva ja sen kalusto ovat kärsineet ja minä sekä väestö ovat valmiit valalla vahvistamaan tämän meriselityksen.
Raumalla syyskuun 23 p:nä 1907.
F. J. Rinne
L-S. 29.7.1909.
Laivanosankauppoja. Tiistaina (27.7.) toimitetussa merimies Wassin huutokaupassa huusi kapteeni J. Tork ¼ priki Alexanderista sekä kapteeni J. Söderlund 1/8 parkkilaiva AALLOSTA. Osat joutivat henkilöille, jotka jo ennestään ovat mainittujen laivojen omistajia.
L-S. 28.2.1911.
Laivan osan kauppa. Lauantaina (20.2.) pidetyllä vapaaehtoisella julkisella huutokaupalla myytiin merimies David Lundmark-vainajan perillisten omistama 1/8 parkkilaiva AALLOSTA, joka nykyään talvehtii Rauman satamassa. Korkeimman tarjouksen 2,005 mk. teki laivuri Johan Söderlund ja sai hän laivan osan heti haltuunsa.
L-S. 11.8.1914.
Sota ja purjelaivamme.
F. Sjöfartstidningenille on laivanvarustajaliike Johan Nurminen Raumalta ilmoittanut, että seuraavien purjelaivojen kohtalosta ei ole tullut tarkempia tietoja ja että niiden pelätään joutuneen saksalaisten käsiin.
Kuunari EROS, kapt. P. A. Ikä, läksi heinäk. 7 p:nä Raumalta Friedrichstadiin.
Parkki EUNONIA, kapt. Sjöblom, läksi heinäk. 27 p:nä Flensburgista Raumalle.
Kuunari FRAMNÄS, kapt. Snäll, läksi heinäk. 2 p:nä Raahesta Stadeen.
Priki FRIDA, kapt. Mikkelsson, läksi heinäk. 18 p:nä Reposaaresta Stadeen.
Kuunari HEBE, kapt. Ramstedt, saapui heinäk. 30 p. Raumalta Burgstakeniin.
Kuunari LAINE, kapt. Ruosniemi, saapui heinäk. 17 p. Raahesta Kieliin.
Parkki LAINETAR, kapt. Urnberg, läksi heinäk. 18 p. Reposaaresta Rendsburgiin.
Kuunari LOTUS, kapt. Grålund. lähti heinäk. 12 p. Ykspihlajasta Kieliin.
Kuunari RICHARD, kapt. Malen, läksi heinäk. 18 p. Reposaaresta Apenradeen.
Parkki TOIVO, kapt. Farsenius, läksi heinäk. 16 p. Ykspihlajasta Eckensördeen.
Kuunari USKO, kapt. A. Näppi, läksi heinäk. 10 p. Raahesta Apenradeen.
Näiden 12 purjelaivan lisäksi ovat saatujen tietojen mukaan seuraavatkin purjealukset vihollisvesillä:
Raumalta kotoisin olevat: parkki AALLOTAR, parkki AALTO, priki ALEKSANDER, parkki HELMI, kuunari KANTON, ja kuunari OLGA. - Lisäksi mainitaan ahvenanmaalaiset, uuskaupunkilaiset ja luvialaiset laivat.
Mainittujen laivojen luku, joitten kohtalosta on syytä olla huolissaan, on siis lähes 40. Yksikään näistä laivoista ei ole 400 nettorek.tonnia suurempi, joten laivojen keskimääräinen arvo ei ole 15,000 - 20,000 markkaa suurempi. Mutta onhan sitä jo siinäkin. Lisäksi on vielä otettava huomioon laivojen lasti.
L-S. 20.8.1914.
Suomalaiset purjelaivamme ja sota.
Finlands Sjöfertstidning kirjoittaa Raumalta saatujen tietojen mukaan seuraavaa:
Useimmista Raumalta kotoisin olevista laivoista, joittenka kohtalo on kuulunut pelottavalta, ei vielä ole kuulunut mitään tietoa. Ainoa mitä tiedetään on, että suuri joukko suomalaisia laivoja ainakin matkustajain puheitten mukaan on saksalaisten satamissa. Saksalaiset ovat tietysti kaapanneet laivat, käskeneet miehistön pysyä laivassa ja määränneet, etteivät he saa olla missään yhteydessä mantereen kanssa.
Onneksi olivat muutamat suomalaiset laivat ehtineet jättää Saksan satamat ennen kuin sodanjulistus oli annettu ja ovat sitten viime kuluneen viikon aikana saapuneet Suomeen. Viimeinen Saksasta lähtenyt suomalainen laiva oli VANADIS, joka lähti Apenradesta Raumalle 28 p:nä heinäk. ja saapui tänne 9 p:nä elokuuta.
Venäjän ja Saksan välinen sota julistettiin, kuten tunnettua yöllä elok. 2 päivää vasten. Kaikesta päättäen ovat saksalaiset jo aikaisemmin pidättäneet suomalaisia laivoja. PRIMULA esim. on lähtenyt Lyypekistä lauantaina 1 p. elokuuta klo 2 jpp. mutta pidätettiin silloin.
Viime tingassa pelastuneet laivat ovat seuraavat.
Kuunarilaiva AINO, kapt. Korhonen, lähti 29 p:nä heinäk. Kööpenhaminasta ja saapui 12 p. elok. Vaasaan sementtilastissa.
Parkkilaiva AALTO, kapt. Engblom, saapui Ykspihlajaan Flensburgista josta se oli lähtenyt 21 p. heinäk. 8. elokuuta.
Priki ALEKSANDER, kapt. Kylänpää, on 10 p. elok. saapunut Ykspihlajaan Holtenausta.
Kuunari GUDRUN, kapt. Rosenblad, on tk. 8 p:nä saapunut Hampurista Raumalle.
Kuunari INGRID, kapt. Mattsson, on tk. 14 p:nä saapunut Suomesta Doweriin.
Kuunari LEO, kapt. Lindgren, saapui tk. 17 p. Espanjasta suolalastissa Helsingöriin.
Kuunari NAEMA, kapt. Grundström, saapui tk. 1 p. Hamnholmenista Koldingiin.
Kuunarilaiva TASALA WILKK, kapt. Bonsdorff on tk. 9 p:nä saapunut Raumalle Apenradesta lähteneenä.
L-S. 19.10.1916.
Laivankauppa. Kapteeni J. Tork ym. Raumalta ovat myyneet omistamansa parkkilaivan AALTO, 376 rek.tonnia,