Aino 1894

Rauman alusrekisteri:

Rakennettu hongasta ja kuusesta tasasaumaan, tasaperäinen, yksi kansi, kolme mastoa.
Rakennusmestari Paul Lundström.
Kotipaikka: Luvia.
Omistaja: Holmberg Carl Fredrik, pääisäntä.
Tuhoutunut 1921.

Niilo Nieminen:

Kuunarilaiva AINO

Vuoden 1902 syksyllä kärsi kuunarilaiva AINO vähäisemmän haverin ollessaan matkalla Reposaaresta Apenradeen. Kovassa myrskyssä laiva menetti purjeensa ja riki jonkin verran vaurioitui. Aluksen oma miehistö korjasi vauriot ja alus pystyi jatkamaan matkaansa perille.

Vuoden 1905 viimeinen laivakauppa solmittiin vuoden viimeisenä päivänä. Merikapteeni J. W. Tork ja kauppias O. W: Wahlroos olivat muodostaneet tarkoitusta varten laivayhtiön, joka hankki omistukseensa luvialaisen AINO –nimisen kuunarilaivan. Myyjänä oli laivayhtiö Pulli & Kumpp. Alus oli rakennettu v. 1894, joten se ostettaessa Raumalle oli vasta 11 vuoden ikäinen. Laiva pystyi lastaamaan 151 standerttia puutavaraa. Sen kauppahinta oli 20 000 markkaa.

Tyyppi Kuunarilaiva
Telakka Luvia (Laitakari)
Vuosi /
Bruttovetoisuus 268.24
Nettovetoisuus255.48
Pituus 34.3
Leveys 8.75
Rekisterinumero
Rakennettu: 27.05.2021
Poistettu 27.05.2021

Rauman alusrekisteri

Lehtiartikkelit

RL. 18.10.1902.

 

Merivahinko. Viime keskiviikkona (15.10.) Arholmasta Ruotsista tänne tulleen sähkösanoman mukaan on kuunarilaiva AINO, kapteeni O. Urnberg, matkalla Reposaaresta Apenradeen saanut vähemmän vuodon ja purjeensa rikki. Eilen tullut sähkösanoma lisää kumminkin, että vuoto on vähentynyt ja laiva joutunee kohta purjehduskuntoiseksi.


RL. 30.12.1905.

 

Laivan kauppa. T.k. 27 p:nä tehdyllä kauppakirjalla ovat kapt. J. Tork, kaupp. O. W. Wlroos ym. täältä ostaneet Pulli & Kupp:lta Luvialta AINO–nimisen kuunarilaivan, joka on rakennettu v. 1894 ja lastaa n. 151 stand. Kauppahinta oli 20,000 mk.


L-S. 11.4.1907.

 

Laivanosan kauppa. kauppalaivuri I. W. Wiljanen on myynyt tk. 6 p:nä tehdyllä kauppakirjalla omistamansa 1/10 osan 255 rek.tonnin kantoisesta kuunarilaiva AINOSTA merikapt. R. N. Palanderille. Kauppahinta oli 2,100 mk.


L-S. 20.8.1914.

 

Suomalaiset purjelaivamme ja sota.

Finlands Sjöfertstidning kirjoittaa Raumalta saatujen tietojen mukaan seuraavaa:

Useimmista Raumalta kotoisin olevista laivoista, joittenka kohtalo on  kuulunut pelottavalta, ei vielä ole kuulunut mitään tietoa. Ainoa mitä tiedetään on, että suuri joukko suomalaisia laivoja ainakin matkustajain puheitten mukaan on saksalaisten satamissa. Saksalaiset ovat tietysti kaapanneet laivat, käskeneet miehistön pysyä laivassa ja määränneet, etteivät he saa olla missään yhteydessä mantereen kanssa.

Onneksi olivat muutamat suomalaiset laivat ehtineet jättää Saksan satamat ennen kuin sodanjulistus oli annettu ja ovat sitten viime kuluneen viikon aikana saapuneet Suomeen. Viimeinen Saksasta lähtenyt suomalainen laiva oli VANADIS, joka lähti Apenradesta Raumalle 28 p:nä heinäk. ja saapui tänne 9 p:nä elokuuta.

Venäjän ja Saksan välinen sota julistettiin, kuten tunnettua yöllä elok. 2 päivää vasten. Kaikesta päättäen ovat saksalaiset jo aikaisemmin pidättäneet suomalaisia laivoja. PRIMULA esim. on lähtenyt Lyypekistä lauantaina 1 p. elokuuta klo 2 jpp. mutta pidätettiin silloin.

Viime tingassa pelastuneet laivat ovat seuraavat.

 

Kuunarilaiva AINO, kapt. Korhonen, lähti 29 p:nä heinäk. Kööpenhaminasta ja saapui 12 p. elok. Vaasaan sementtilastissa.

Parkkilaiva AALTO, kapt. Engblom, saapui Ykspihlajaan Flensburgista josta se oli lähtenyt 21 p. heinäk. 8. elokuuta.

Priki ALEKSANDER, kapt. Kylänpää, on 10 p. elok. saapunut Ykspihlajaan Holtenausta.

Kuunari GUDRUN, kapt. Rosenblad, on tk. 8 p:nä saapunut Hampurista Raumalle.

Kuunari INGRID, kapt. Mattsson, on tk. 14 p:nä saapunut Suomesta Doweriin.

Kuunari LEO, kapt. Lindgren, saapui tk. 17 p. Espanjasta suolalastissa Helsingöriin.

Kuunari NAEMA, kapt. Grundström, saapui tk. 1 p. Hamnholmenista Koldingiin.

Kuunarilaiva TASALA WILKK, kapt. Bonsdorff on tk. 9 p:nä saapunut Raumalle Apenradesta lähteneenä.

L-S. 14.12.1916.

 

Laivanosien kauppoja. Eilen pidetyssä merimiehenvaimo Forstenin kuolinpesän huutokaupassa myytiin 0,025 parkkilaiva CESARISTA 1,150 mk. hinnasta kapteeni F. F. Fagerströmille; 0,025 kuunari LOTUKSESTA laivuri J. Torkille 410 mk. hinnasta; 0,056 kuunari AINOSTA kapteeni K. Grönroosille 3,000 markan hinnasta sekä 0,0416 kuunari HEBESTÄ kauppias J. W. Waltoselle Raumalta 390 mk. hinnasta.


L-S. 21.6.1917.

 

Laivanosan kauppa. Kapteeni J. Söderlund on myynyt omistamansa yhdeksännen osan kuunarilaiva AINOSTA kauppias John Nurmiselle.


L-S. 2.7.1918.

 

Kuunarilaiva AINO lastaa parhaillaan Rauman satamassa toiminimi John Nurmisen parruja Tanskaan vietäväksi. Lähtö tapahtunee loppuviikolla.

Moottorilaiva KYLLIKKI lähti v.k. 29 p:nä Höganäsistä Vaasaan tiililastissa.


L-S. 19.10.1918.

 

Kuunarilaiva AINO, kapteeni Hj. O. Grönman, on viime keskiviikkona (16.10) ajanut karille sumussa Prästön saaren luona lähellä Faren kaupunkia Tanskan rannikolla. Laiva, joka kulki puutavaralastissa, saataneen pois karilta tänään. Kansilasti on heitetty mereen ja pohja on vioittunut. Laiva hinataan Kööpenhaminaan.