Anna 1869

Rakennettu tasasaumaan hongasta puupanttureilla, tasaperäinen, yksi kansi, kaksi mastoa.
Omistaja: Grönqvist Ludvig, Groundström Robert, Fagerholm Johan, Gröndahl Matts.
Hajoitettu v. 1911.

Tyyppi Priki
Telakka Norja (Grimstad)
Vuosi /
Bruttovetoisuus 333,89
Nettovetoisuus293,9
Pituus 33,45
Leveys 8,84
Rekisterinumero 53
Rakennettu: 10.05.1891
Poistettu 02.06.1914

Rauman alusrekisteri

Lehtiartikkelit

RL. 13.3.1889.

 

Raumalle ostettu laivoja. Merikapteeni Fr. Groundstroem on äskettäin ostanut Hankoniemestä 85 standertin vetoisen 3-mastoisen kaljaasin REMO 5,500 markalla. REMO on rakennettu 1875.

Eräs raumalainen yhtiö kuuluu hiljattain ostaneen kauppias Aladinilta Haminan kaupungista prikin ANNA, joka nykyään on Sörnäisissä, 20,000 markalla.


RL. 13.1.1892.

 

Myytävänä priki ANNA, 293 rek.tonnia, lastaava 145 stand. hyvässä kunnossa, nyt makaava Rauman satamassa. Likemmin ilmoittaa L. Grönqvist Raumalla.


RL. 3.4.1895.

 

Julkisella konkurssihuutokaupalla, joka pidetään nykyisen huhtik. 23 p. huutokauppakamarissa, myydään enimmän tarjoavalle merikapteeni Robert Groundströmin, tästä kaupungista, konkurssipesälle kuuluvat ¾ osaa ANNA nimisestä, 293 rek.tonnin vetoisesta prikistä kalustoineen. Alus on talviteloilla Hankoniemen läheisyydessä Lapvikin satamassa.


RL. 24.4.1895.

 

Laivan huutokauppa oli eilen täällä huutokauppakamarissa, jolloin kapt. R. Groundströmin pesälle kuuluvasta prikistä ANNA myytäväksi tarjottiin 2/3 osaa. Tilaisuudessa tehtyä korkeinta tarjousta 3.605 mk. pesän velkojat eivät hyväksyneet, vaan päättivät, että laiva niin pian kuin mahdollista, on olopaikaltaan Lapinlahdesta tuotava Rauman satamaan ja uudelleen huutokaupalla myytävä, ollen pesän uskottu mies kuitenkin oikeutettu myymään osuudet, milloin hyväksyttävä hinta tarjotaan.


RL. 27.11.1895.

 

Kolmeneljättäosaa prikistä ANNA, joka kuului merikapt. R. Groundströmin konkurssipesään, huusi eilen tapahtuneessa huutokaupassa kaupp. Hj. Wahlroos. Hinta 3.900 mk.


RL. 24.1.1903.

 

Laivanosien huutokauppa. Julkisella vapaaehtoisella huutokaupalla, joka tiistaina tulevan helmikuun 10 p:nä klo 11 e.p.p. toimitetaan täkäläisessä huutokauppakamarissa vapaaehtoisen palosammutuskunnan talossa, myydään kaupp. Hj. Wahlroos-vainajan kuolinpesälle kuuluvat: ¼ osaa kuunaril. SUOMI vetomäärältään 345 rek.tonnia, ¼ osaa prikistä ANNA, 294 rek.tonnia, molemmat nykyään talviteloilla täkäläisessä satamassa, 1/3 osaa parkkilaivasta VIRIÄ, 278 rek.tonnia talvehtien Maarianhaminan satamassa sekä 3/16 osaa parkkilaivasta NEPTUN, 363 rek.tonnia, nykyään suolalastissa matkalla Espanjasta Itämerelle, joka täten halullisten ostajien tiedoksi ilmoitetaan. Rauman huutokauppakamarissa, tammikuun 23 p:nä 1903.                         August Sunell.

 

RL. 12.2.1903.

 

Laivanosien huutokauppa. Julkisella vapaaehtoisella huutokaupalla myytiin täkäläisessä huutokauppakamarissa viime tiistaina kaupp. Hj. Wahlroos-vainajan kuolinpesälle kuuluvat: ¼ osa prikistä ANNA, vetomäärältään 294 rek.tonnia, josta teki korkeimman tarjouksen 1,105 mk. merimies J. J. Roos ja 3/16 osaa parkkilaivasta NEPTUN, 363 rek.tonnia, josta teki korkeimman tarjouksen 3,115 mk. laivuri Em. Yrjälä. Laivoista on ensinmainittu nykyään Rauman satamassa, jota vastoin NEPTUN on suolalastissa matkalla Espanjasta Itämerelle.

¼ osaa kuunaril. SUOMI ja 1/3 osaa parkkilaivasta VIRIÄ jäi pesään.


RL. 18.6.1904.

 

Haaksirikko. Kielistä saapuneen tiedon mukaan on Raumalta kotoisin oleva priki ANNAStollergrundin loistolaivan läheisyydessä t.k. 10 p:nä ajanut saksalaisen risteilijän AMAZONEN päälle. AMAZONE, joka oli ankkurissa loistolaivan luona, menetti yhden konetykin, ylähangan laskuportaat ja sai vamman vesirajan yläpuolelle. Priki vahingoittui pahasti. Keulariki ja etumasto menivät mereen. Keula murskaantui ja suurmaston pramitangot katkesivat. Priki hinattiin Kieliin ja AMAZONE sikäläiseen laivatelakkaan.

 

                                                                  XXX

 

Edelläolevasta kertovat saksalaiset lehdet seuraavaa:

Priki ANNA kapteeni J. E. Julin, oli Kielistä kotimatkalla. Kun t.k. 10 p:nä klo ½ 11 e.p.p. laivaa luovattiin Kielin lahdesta kauniin sään ollessa ilman suurempaa merenkäyntiä, mutta vinhassa koillistuulessa, luuli päällysmies voivansa päästä Stollegrundin loistolaivan läheisyydessä ankkuroidun AMAZONEN ohi. Mutta pian hän huomasi sen mahdottomaksi, jonka tähden antoi laivan kääntyä. Se oli kuitenkin jo liian myöhäistä ja priki törmäsi täydellä vauhdilla AMAZONEA vastaan ylähangan puolella. Yhteentörmäyksessä paiskasi prikin viistopurjeen puomi yhden konekanuunan mereen ja 10 1/5 senttimetrin kanuuna vioittui. Sotalaivan kansikin turmeltui vesirajan yläpuolelta laskuportaiden vierestä. Sanovatpa jotkut lehdet laskuportaittenkin mereen menneen. Prikissä ei kukaan miehistöstä loukkaantunut. Sen pelasti höyrylaiva BYKL hinaten Lavö nimiseen paikkaan Kielin lahden rannalle. Sieltä hinasi haaksirikkoutuneen höyrylaiva MINISTER MÖLLER Kieliin. Sinne saavuttaessa riippui keulamasto ja keulariki sekaantuneine köysineen ja liehuvine purjeineen laivan yli ylihangan puolella ja laahasi osalta vedessä. Isonmaston purjeet olivat reivatut tai riippuivat katkenneilla raakoilla.

Priki ANNA oli vakuuttamaton, 293 rek.tonnin suuruinen ja sen varustajia on kauppias J. L. Enlund y.m.


L-S. 16.4.1910.

 

Ensimmäinen merivahinko sattui eilen. Priki ANNA kapteeni Julin, sai kulkiessaan hinaajan avulla avattua railoa myöten satamasta ulos merelle niin pahoja vammoja kylkiinsä jäässä, että se sai suurenlaisen vuodon. Priki asettui ankkuriin Valkeakarin luona, josta sen iltapäivällä hinasi takaisin satamaan täältä Reposaareen matkalla ollut höyrypursi KAATRA. Vammat ovat korjattava ennekuin priki voi lähteä uudelleen matkaan.