Anna 1898

Rauman alusrekisteri:

Teräksestä limisaumaan rakennettu konevoimalla kulkeva lastialus. Pyöreäperäinen, yksi kansi, kuusi desipainesäiliötä, kolme vedenpitävää poikkilaipiota. 685 ind. hv. kolmipaisuntakone.
Omistaja: Höyrylaivaosakeyhtiö Anna.
Rekisteröity aikaisemmin Norjassa nimellä Braemar.
Poistettu rekisteristä, koska 7.12.1959 merionnettomuuden takia tullut hylyksi Skotlannin itärannikolla.

Annan historia:

Höyrykäyttöinen yksikantinen kuivalastialus

- Vetoisuudet 1045 brt ja 560 nrt, kantavuus 1500 dwt

- Pituus 72,80 m, leveys 9.95 m, syväys 5,08 m

- Rekisteröintinumero 511

 

Alus valmistui kesäkuussa 1897 Oslossa Nylands Verksted –telakalla (NB 106) samasta kaupungista olevalle Fred Olsenille. Laiva varustettiin kolmipaisuntaisella telakan  rakentamalla höyrykoneella, joka pystyi kehittämään 685 hevosvoiman tehon. Bayard -nimen saanut alus purjehti kahdeksan solmun nopeudella.

 

Lokakuun kymmenes päivä, vuonna 1899 aluksen omistajaksi merkittiin Kristianiasta (Oslo) kotoisin oleva A/S Bonheur -varustamo. Varustamon taustalla vaikutti kuitenkin laiva aiemminkin omistanut Fred Olsen.

 

Vuonna 1915 Bayard myytiin skienläiselle Dampskibs - A/S Bess -varustamolle. Alus sai nyt nimen Bess. Vuonna 1923 laiva kulkeutui takaisin Kristianiaan, jolloin se myytiin P. Meyerin isännöimälle A/S Havbør -varustamolle. Alus sai nyt nimen Havbør. Viiden vuoden kuluttua, eli vuonna 1928, alus kaupattiin jälleen. Tällä kertaa se päätyi Kristiansandiin, missä sen uudeksi omistajaksi merkittiin Kd. Knudsenin johtama Dampskibsselskabet Braemar A/S. Braemar -nimisenä alus jatkoi liikennöintiään seuraavat kahdeksan vuotta, kunnes se vuonna 1936 myytiin Raumalle. Höyrylaiva Oy Anna, missä pääisäntänä toimi Enok Fagerstöm, osti aluksen tuolloin itselleen. Laivan uudeksi nimeksi tuli nyt Anna. Alus kuljetti lähes pelkästään puutavaraa Raumalta Englantiin ja siinä lähti satoja raumalaisia poikia ensimmäistä kertaa merelle.

 

Joulukuun seitsemäntenä päivänä vuonna 1959 Anna ajautui myrskyssä matalikolle St Combsissa, lähellä Frasenburghia, Skotlannin itärannikolla. Pohjanmerellä vallitsi tuolloin poikkeuksellisen kova myrsky ja heikentyneen konetehon takia alusta ei kyetty enää ohjailemaan turvallisesti. Anna oli matkalla Riikasta Leithiin puutavaralastissa. Alus päätyi täydelliseksi hylyksi ja se myytiinkin romuksi siinä kunnossa, missä se sillä hetkellä oli.

 

Vielä tänään rannassa on jäljellä Annan rungon pohjaosa.

511

ANNA

1936 - 1959

 

 

General Cargo Steamer,  Singledecker

 

Call: OHYU

 

 

 

1,045 GRT, 560 NRT, 1,500 dwt

 

72.80 x 9.95 x 5.08 m

 

 

 

Triple Steam Engine 3 cy.

 

by the Shipbuilders

 

685 IHP      8 knots

 

6.1897:

Completed by Nylands Verksted, Kristiania (#106) as BAYARD for Fred. Olsen, Kristiania.

 

 

20.10.1899:

Transferred to A/S Bonheur, (Fred. Olsen), Kristiania.

 

 

1915:

Sold to Dampskibs-A/S Bess, (Harald Hanssen), Skien, and renamed BESS.

 

 

1923:

Sold to A/S Havbør, (P. Meyer)), Kristiania, and renamed HAVBØR.

 

 

1928:

Sold to Dampskibsselskabet Braemar A/S, (Kr. Knudsen), Kristiansand, and renamed BRAEMAR.

 

 

1936:

Acquired by to Höyrylaiva Oy Anna, (E. Fagerström), Rauma /Raumo (511), and renamed ANNA.

 

 

1959:

Drove aground on 7 Dec. in heavy weather at St. Combs, near Fraserburgh on the eastern coast of Scotland after developing engine trouble, while on voyage from Riga to Leith with timber.

Became a total loss. Wreck was sold and broken up "as lies".

 

 

©MAP 16.5.2004 file:RaumLaiv/Anna.doc

 

Tyyppi Teräsalus
Telakka Oslo (Nyland Versted)
Vuosi /
Bruttovetoisuus 1123,63
Nettovetoisuus647,12
Pituus 69,35
Leveys 9,94
Rekisterinumero
Rakennettu: 27.05.2021
Poistettu 27.05.2021

Rauman alusrekisteriKonelaiva

Lehtiartikkelit

TIETOMAJAKASSA ERILLINEN ARTIKKELI ANNAN HAAKSIRIKOSTA!