Apollo 1908
Yksikantinen kuivalastialus
- Vetoisuudet 302 brt ja 187 nrt. Kantavuus 470 dwt
- Pituus 39,23 m, leveys 6,84 m, syväys 3,66 m
- Rekisteröintinumero 542
Alus valmistui 1908 Eriksbergs Mek. Verkstad Ab -telakalla Göteborgissa rakennusnumerolla 138. Laivan oli tilannut A. Th. Assmundsonin johtama Rederiaktiebolaget Örnen samasta kaupungista. Valmistuessaan alus sai nimen Gösta. Se varustettiin 130 hevosvoiman kaksisylinterisellä compound -höyrykoneella, joka avulla alus kykeni kuuden solmun nopeuteen. Kone oli telakan oma konstruktio.
Vuonna 1925 Gösta myytiin Rederiaktiebolaget. Brenne & Dahlström -varustamolle. Göteborgilaisvarustamon pääisäntä oli J. Dahlström. Samassa yhteydessä aluksen nimeksi tuli Hamburg. Kahden vuoden kuluttua tästä, Hamburg myytiin Oscar Emanuelson -nimiselle henkilölle. Samassa yhteydessä aluksen nimeksi tuli Elinsborg ja kotipaikaksi vaihtui Nya Varvet. Vuonna 1933 alus siirtyi C. W. Emanuelsonin omistukseen.
Vuonna 1936 Elinsborgin osti Koivistolta kotoisin oleva Seppinen & Kemppi Oy:n tytäryhtiö Oy Maininki. Alus sai nyt nimen Apollo. Neuvostoliiton miehitettyä Koivisto talvisodan yhteydessä vuonna 1940, Apollon kotipaikaksi vaihtui Rauma. Myös Seppinen & Kemppi Oy, samoin kuin Oy Maininki siirsivät toimintansa Raumalle. Vuonna 1941 alus kuitenkin myytiin uudelle omistajalle, tällä kertaa Oy Suomi Shipping -varustamolle. Kyseisen helsinkiläisvarustamon johdossa oli C. S. Bergström. Alus jatkoi liikennöintiään Zeros -nimisenä.
Saksan ja Suomen aseveljeyden päätyttyä vuonna 1944, saksalaiset takavarikoivat syyskuussa Norjassa olleen Zeros -aluksen. Seuraavana vuonna alus kuitenkin palautettiin takaisin Oy Suomi Shipping -varustamolle.
Vuonna 1947 Suomi Shipping myi Zeroksen maarianhaminalaiselle Anton Häggblomin johtamalle Rederi Ab Staholm -varustamolle. Aluksen uusi nimi oli nyt Staholm.
Turkulainen Kupittaan Savi Oy:n tytäryhtiö Laiva Oy Kupittaa osti Zeros -laivan itselleen vuonna 1950 ja nimesi sen Savi -nimiseksi. Vuotta myöhemmin alus kuitenkin myytiin romuksi.
542 | APOLLO | 1940 - 1941 |
| General Cargo Steamer, Singledecker |
| Call: OHYG |
|
|
| 302 GRT, 187 NRT, 470 dwt |
| 39.23 x 6.84 x 3.66 m |
|
|
| Compound steam engine 2 cy. |
| by the Shipbuilders |
| 130 IHP 6 knots |
1908: | Completed by Eriksbergs Mek. Verkstads Ab., Göteborg (#138) as GÖSTA for Rederiab. Örnen, (A.Th. Assmundson), Göteborg (4904). |
|
|
~1925: | Sold to Rederiab. Brenne & Dahlström, (J. Dahlström), Göteborg, and renamed HAMBURG. |
|
|
1927: | Sold to Oscar Emanuelsson, Nya Varvet, and renamed ELINSBORG. |
|
|
~1933: | Transferred to C.W. Emanuelsson, Nya Varvet. |
|
|
1936: | Acquired by Oy Maininki, (A.K. Seppinen), mgrs. Seppinen & Kemppi Oy, Koivisto /Björkö (Viipuri /Wiborg 3277), and renamed APOLLO. |
|
|
1940: | Home port changed to Rauma /Raumo (542), as Koivisto and Viipuri were surrended after the Winter War to the Soviet Union. Oy Maininki and Seppinen & Kemppi Oy had also moved their office to Rauma. |
|
|
1941: | Sold to Oy Suomi Shipping Ab, (C.S. Bergström), Helsinki /Helsingfors (885), and renamed ZEROS. |
|
|
9.1944: | Seized by Germans in Norway after the brotherhood of arms had ended between Finland and Germany. |
|
|
1945: | Recovered by her previous owners, Oy Suomi Shipping Ab. |
|
|
1947: | Sold to Rederi Ab Staholm, (Anton Häggblom), Mariehamn, and renamed STAHOLM. |
|
|
1950: | Sold to Laiva Oy Kupittaa, (Kupittaan Savi Oy), Turku /Åbo (1289), and renamed SAVI. |
|
|
1951: | Sold for demolition |
|
|
| ©MAP 15.5.2004 file:RaumLaiv/Apollo.doc |
Tyyppi Höyryalus
Telakka Eriksbergs Mekaniska Verkstad Ab, Göteborg
Vuosi /
Bruttovetoisuus 302
Nettovetoisuus187,08
Pituus 39,23
Leveys 6,84
Rekisterinumero
Rakennettu: 27.05.2021
Poistettu 27.05.2021