Apollo 1908

Yksikantinen kuivalastialus

- Vetoisuudet 302 brt ja 187 nrt. Kantavuus 470 dwt

- Pituus 39,23 m, leveys 6,84 m, syväys 3,66 m

- Rekisteröintinumero 542

 

Alus valmistui 1908 Eriksbergs Mek. Verkstad Ab -telakalla Göteborgissa rakennusnumerolla 138. Laivan oli tilannut A. Th. Assmundsonin johtama Rederiaktiebolaget Örnen samasta kaupungista. Valmistuessaan alus sai nimen Gösta. Se varustettiin 130 hevosvoiman kaksisylinterisellä compound -höyrykoneella, joka avulla alus kykeni kuuden solmun nopeuteen. Kone oli telakan oma konstruktio.

 

Vuonna 1925 Gösta myytiin Rederiaktiebolaget. Brenne & Dahlström -varustamolle. Göteborgilaisvarustamon pääisäntä oli J. Dahlström. Samassa yhteydessä aluksen nimeksi tuli Hamburg. Kahden vuoden kuluttua tästä, Hamburg myytiin Oscar Emanuelson -nimiselle henkilölle. Samassa yhteydessä aluksen nimeksi tuli Elinsborg ja  kotipaikaksi vaihtui Nya Varvet. Vuonna 1933 alus siirtyi C. W. Emanuelsonin omistukseen.

 

Vuonna 1936 Elinsborgin osti Koivistolta kotoisin oleva Seppinen & Kemppi Oy:n tytäryhtiö Oy Maininki. Alus sai nyt nimen Apollo. Neuvostoliiton miehitettyä Koivisto talvisodan yhteydessä vuonna 1940, Apollon kotipaikaksi vaihtui Rauma. Myös Seppinen & Kemppi Oy, samoin kuin Oy Maininki siirsivät toimintansa Raumalle. Vuonna 1941 alus kuitenkin myytiin uudelle omistajalle, tällä kertaa Oy Suomi Shipping -varustamolle. Kyseisen helsinkiläisvarustamon johdossa oli C. S. Bergström. Alus jatkoi liikennöintiään Zeros -nimisenä.

 

Saksan ja Suomen aseveljeyden päätyttyä vuonna 1944, saksalaiset takavarikoivat syyskuussa Norjassa olleen Zeros -aluksen. Seuraavana vuonna alus kuitenkin palautettiin takaisin Oy Suomi Shipping -varustamolle.

 

Vuonna 1947 Suomi Shipping myi Zeroksen maarianhaminalaiselle Anton Häggblomin johtamalle Rederi Ab Staholm -varustamolle. Aluksen uusi nimi oli nyt Staholm.

 

Turkulainen Kupittaan Savi Oy:n tytäryhtiö Laiva Oy Kupittaa osti Zeros -laivan itselleen vuonna 1950 ja nimesi sen Savi -nimiseksi. Vuotta myöhemmin alus kuitenkin myytiin romuksi.

542

APOLLO

1940 - 1941

 

 

General Cargo Steamer,  Singledecker

 

Call: OHYG

 

 

 

302 GRT,  187 NRT,  470 dwt

 

39.23 x 6.84 x 3.66 m

 

 

 

Compound steam engine 2 cy.

 

by the Shipbuilders

 

130 IHP    6 knots

 

1908:

Completed by Eriksbergs Mek. Verkstads Ab., Göteborg (#138) as GÖSTA for Rederiab. Örnen, (A.Th. Assmundson), Göteborg (4904).

 

 

~1925:

Sold to Rederiab. Brenne & Dahlström, (J. Dahlström), Göteborg, and renamed HAMBURG.

 

 

1927:

Sold to Oscar Emanuelsson, Nya Varvet, and renamed ELINSBORG.

 

 

~1933:

Transferred to C.W. Emanuelsson, Nya Varvet.

 

 

1936:

Acquired by Oy Maininki, (A.K. Seppinen), mgrs. Seppinen & Kemppi Oy, Koivisto /Björkö (Viipuri /Wiborg 3277), and renamed APOLLO.

 

 

1940:

Home port changed to Rauma /Raumo (542), as Koivisto and Viipuri were surrended after the Winter War to the Soviet Union. Oy Maininki and Seppinen & Kemppi Oy had also moved their office to Rauma.

 

 

1941:

Sold to Oy Suomi Shipping Ab, (C.S. Bergström), Helsinki /Helsingfors (885), and renamed ZEROS.

 

 

9.1944:

Seized by Germans in Norway after the brotherhood of arms had ended between Finland and Germany.

 

 

1945:

Recovered by her previous owners, Oy Suomi Shipping Ab.

 

 

1947:

Sold to Rederi Ab Staholm, (Anton Häggblom), Mariehamn, and renamed STAHOLM.

 

 

1950:

Sold to Laiva Oy Kupittaa, (Kupittaan Savi Oy), Turku /Åbo (1289), and renamed SAVI.

 

 

1951:

Sold for demolition

 

 

 

©MAP 15.5.2004 file:RaumLaiv/Apollo.doc

Tyyppi Höyryalus
Telakka Eriksbergs Mekaniska Verkstad Ab, Göteborg
Vuosi /
Bruttovetoisuus 302
Nettovetoisuus187.08
Pituus 39.23
Leveys 6.84
Rekisterinumero
Rakennettu: 27.05.2021
Poistettu 27.05.2021

Rauman alusrekisteriKonelaiva