Arvio 1866
Rakennettu tasasaumaan hongasta puupanttureille, tasaperäinen, yksi kansi, kolme mastoa.
Rakennusmestari Hafverman.
Omistaja: Lehtinen Fredrik.
Tehnyt täydellisen haaksirikon syksyllä 1898.
Tyyppi Parkki
Telakka Rauma
Vuosi /
Bruttovetoisuus 516,64
Nettovetoisuus455,16
Pituus 42,7
Leveys 9,69
Rekisterinumero 67
Rakennettu: 01.08.1891
Poistettu 20.12.1898
Lehtiartikkelit
RL. 7.9.1889.
Karille joutui viime keskiviikkona (4.9.) Haapasaaren luona (Haminan kaupungin edustalla) raumalainen laiva ARVIO, kapteeni Söderström, matkalla Haminasta Turkuun. Laiva pääsi kuitenkin karilta irti höyrylaivan avulla, vuotoa saamatta, ja pitkittää matkaansa Turkuun.
RL. 16.10.1889.
Myyty laivan osuus. Kauppias Fredr. Lehtinen on äskettäin myynyt neljännen osan omistamastansa ARWIO laivasta merikapteeni W. Setälälle 8,750 markasta.
RL. 19.3.1892.
Laivankauppoja. Kaupp. Fr. Lehtinen myi eilen omistamansa ARVIO–nimisen laivan merikapt. Wilh. Grundströmille 16.500 mk. kauppahinnasta. Laivuri B. Ekroth, J. Tork ja E. Yrjälä ovat näinä päivinä yhteisesti ostaneet Saksasta 150 standartin vetoisen prikin.
RL. 21.1.1893.
Myytävänä parkkilaiva ARWIO, 455 rekisteritonnin vetoinen, rakennettu v. 1866, nyt makaava Rauman satamassa. Likempiä tietoja antaa Fr. Groundstroem Raumalla.
RL. 24.3.1893.
Laivan kauppa. Kapteenin leski Ida Grundström täältä on myynyt omistamansa 445 rekisteritonnin vetoisen parkkilaivan ARVION kapt. Matssonille Lemlandista Ahvenanmaalta 15.000 markalla.
RL. 28.3.1894.
Laivan kauppa. Merikapteeni Fr. Grundström täältä on ostanut ARWIO parkkilaivan 10.000 markalla. Ei se laiva ole hinnalla pilattu, vaikka kuuluu olevan jonkin verran vuotava.
RL. 17.11.1898.
Parkkilaiva ARVIO, jonka kelvottomaksi tuomitsemisesta lehdissä on huhu kertonut, on nyttemmin saapuneitten tietojen mukaan on mitään estettä viranomaisten taholta kohtaamatta saanut tk. 10 p:nä lähteä Lyypekin läheisestä Hunnebostrandin satamasta kotimatkalle.
RL. 22.11.1898.
Eilen vallinneessa myrskyssä klo 1 tienoossa päivällä oli muuan purjelaiva ajautunut Santakarin edustalla oleville matalikoille. Laiva on, luotsien kertoman mukaan, heti kaatanut mastonsa karille törmättyään. Raivonneen myrskyn johdosta ei pelastustoimiin ole koko päivänä voitu ryhtyä. Mahdotonta on myös ollut tuntea laivaa. Mutta arvellaan kuitenkin sen olevan parkkilaiva ARVIO, joka nyt on ollut kotimatkalla Ruotsista.
RL. 24.11.1898.
Parkkilaiva ARVION haaksirikosta.
Tämä monta kovaa kokenut laiva on viime aikoina antanut paljon puheenaihetta sen jälkeen, kun se Englannissa joutui vuodon vuoksi tarkastettavaksi ja määrättiin korjauksen alaiseksi. Paljon on siitä puhuttu, varsin vähän hyvää. Mikäli noissa uutisissa on ollut perää, sen on laiva parhaiten todistanut purjehtiessaan myrskyistä huolimatta onnellisesti kotirantaan saakka. Mutta onni ei sen purjeisiin viime aikoina halukkaasti puhallellut. Tuon viimeisen ankaran matkan loppu sen parhaiten osoittaa. Laiva saapui kovalla myötätuulella jo maanantaiaamuna (21.11.) täkäläisen loistolaivan läheisyyteen. Nostettuaan luotsilipun odotteli se ensin turhaan luotsia, kunnes peläten yön tuloa ja y.jyn ja veden puutteessa, oli pakoitettu yrittämään yöksi satamaan. Luotsiveneen luoviessa rannenpana laiva yritti kulkea sen viitoittamaa suuntaa, mutta tuuli alkoi puolenpäivän aikaa nopeasti kääntyä, kunnes laivan ehdittyä Santakarin kohdalle, viskasi vastaiseksi. Laiva kulki silloin hitaasti eteenpäin ja kun purjeita oli vähän ja meri kävi kovin, ei auttanut käännös eikä ankkurien heittäminen, sillä muutaman hetken perästä paukahti laiva koko rungollaan karille. Mastot kaadettiin heti, mutta laineitten vuoksi ei uskallettu panna venettä vesille, vaan koetettiin saada suojaa laivassa, joka olikin jäänyt sen pahemmin huojumatta karille nojaten jyrkkää vedenalaista kalliota vasten. Luotsivene ei uskaltanut lähestyä sekään. Vasta seuraavana aamuna ilman tasoittuessa saapui maalta viisi venettä apuun ja niissä tuotiin laivan miehistö kapineineen maihin. Laivassa oli paitsi kapteenia, 3 miestä sekä perämies ja kokki.
Laiva on vakuuttamaton ja omistaa sen kapteeni Fr. Groundstroem.
RL. 8.12.1898.
Suuri laivatarpeiden huutokauppa pidetään nykyisen joulukuun 28 ja 29 päivinä tämän kaupungin satamassa. Silloin myydään merikapteeni Fr. Groundstroemin haaksirikkoon joutuneiden parkkilaiva ARVION, ja kuunarilaiva DELFININ sekä kuunarien LYDIAN ja YSTÄVÄN taklauksiin ja kalustoihin kuulunutta tavaraa.
RL. 14.2.1899.
Valituksia merikapteeneja vastaan.
Venäjän konsulinvirasto Newcastle upon Tynessä ja Venäjän pääkonsuli Lontoossa ovat tehneet ulkoasiainministeriöön erinäisiä valituksia suomalaisen parkkilaiva WIRIÄN kapteenia G. G. Sjöbergia ja parkkilaiva ARWION kapteenia K. E. Johanssonia vastaan. Niinpä oli kapteeni Sjöberg konsulinvirastossa osottanut ylenkatsetta konsulille ja pitänyt kovaa ääntä valittaessaan ekspeditioonin vitkallisuutta. Kapteeni Johansson oli kieltäytynyt maksamasta miehistölleen sovittua palkkaa sekä kirjoittanut konsulille röyhkeän kirjeen. hän lähti laivoineen Englannista ilman konsulin passia, vaikka laiva ei ollut merikuntoinen. Laiva hukkui sitten Rauman edustalla. Samaista kapt. Johanssonia vastaan on tehnyt valituksen myöskin Venäjän pääkonsuli Tukholmassa. ARWION tehtyä haaksirikon Bohusläänin rannikolla oli pääkonsuli tiedustellut laivan tilaa ym. mutta sai tiedon, että laiva oli uudelleen lähtenyt merelle ja sitten hukkunut, ennen kuin pääsi kotisatamaan. Näitten valitusten johdosta on senaatti antanut Turun läänin kuvernöörille käskyn saattaa kapteeni Sjöberg ja Johansson syytteeseen rikkomuksistaan.
RL. 21.2.1899.
Raumalainen parkkilaiva ARWION Venäjän pääkonsulille Lontoossa suorittamatta jättämät maksut on määrätty suoritettavaksi valtionkonttorista, joka sitten saa hakea rahat ulos laivan isännistöltä.
RL. 16.5.1899.
Merikapteeni syytteenalaisena. ARWIO laivan kapteeni K. E. Johansson on asetettu syytteenalaiseksi syystä, että hän vaikka laiva Englannissa asetettiin merenkulkuun kelpaamattomaksi, vasten kieltoa purjehti sieltä.
RL. 15.6.1901.
Juttu parkkilaiva ARWION päällikköä vastaan. Erinäisten Venäjän Lontoossa olevan pääkonsuli vapaaherra Ungern-Sternbergin raumalaisen ARWION päällikköä merikapteeni K. E. Johanssonia vastaan tekemäin valitusten johdosta määräsi, kuten tunnettu, senaatin kauppa- ja teollisuustoimikunta kanteen tehtäväksi Johanssonia vastaan siitä, että hän oli pitänyt laivansa puutteellisessa kunnossa sekä hänen loukkaavasta käytöksestään vapaaherra Sternbergiä kohtaan. Senaatti on nyt langettanut päätöksensä tässä jutussa ja on Johansson tuomittu siitä, että hän vastoin konsulin käskyä oli Lontoosta purjehtinut laivalla, joka ei ollut merikelpoinen 300 markan sakkoihin tai pidettäväksi 40 päivää vankeudessa. Mitä tulee kanteen Johanssonia vastaan sopimattomasta käytöksestä ja loukkaavasta kirjoitustavasta, vapautettiin hänet edesvastuusta, kun yleinen syyttäjä tässä osassa luopui kanteesta asiassa. Raastuvanoikeus ja hovioikeus olivat vapauttaneet Johanssonin kaikesta edesvastuusta,