Axel 1904

Rauman alusrekisteri:

Limisaumaan teräksestä rakennettu konevoimalla kulkeva lastialus. Kone triple 550 i.hv.
Omistaja: Fagerström Vilhelm, Laaksonen Johan, Ranta Anselm, Yrjänen Kustaa, Kordelin Frans, Valtonen Johan, Vehviläinen J., Yrjänen Fagerström & Kumpp.

Yksikantinen höyrykäyttöinen kuivalastialus

- Vetoisuudet 1075 brt ja 606 nrt, kantavuus 1400 dwt

- Pituus 67,36 m, leveys 10,42 m, syväys 4,40 m

- Rekisteröintinumero 475

 

Alus valmistui Axel -nimisenä Howaldtswerke –telakalla (NB 405) Kielissä Kööpenhaminalaiselle Holm & Wonsild -varustamolle. Alus oli varustettu telakan itse rakentamalla kolmisylinterisellä triplecompound -höyrykoneella, joka antoi alukselle 8,5 solmun nopeuden. Tehoa kone kehitti 625 hevosvoimaa. Vuonna 1920 Axel siirrettiin Damskip -A/S Myren -varustamon nimiin. Kyseinen varustamo oli läheisesti kytköksissä Holm & Wonsild -varustamoon.

 

Vuonna 1928 aluksen osti itselleen raumalainen laivanisännistöyhtiö, jossa osakkaina olivat W. Enok Fagerström, Johan F. Laaksonen, Anselm Ranta, Kustaa Yrjänen, Frans Kordelin, Johan V. Valtonen, J. Vehviläinen ja Yrjänen, Fagerström & Kumpp. Kukin osakkaista oli aluksessa mukana 1/8 osuudella. Aluksen hoitovastuun sai itselleen Yrjänen, Fagerström & Kumpp.

 

Vuonna 1928 alus mitattiin uudelleen ja sen uusiksi vetoisuuksiksi ja kantavuudeksi mitattiin yllä mainitut mitat. Axelin alkuperäiset tanskalaiset vetoisuudet olivat 950 brt ja 581 nrt. Aluksen alkuperäinen kantavuus oli 1570 dwt. Vuonna 1935 aluksen omistus suhteet muuttuivat niin, että Höyrylaiva Oy Axel:sta tuli aluksen uusi omistaja. Kyseisen yhtiön takana oli Enok Fagerström Raumalta.

 

Axel myytiin vuonna 1940 turkulaiselle Nautic Steamship Company ltd -varustamolle. Kyseinen varustamo oli turkulaisen Ab Lindblom & Petersen Oy:n tytäryhtiö. Vuonna 1944 omistaja muutti varustamonsa nimeksi Oy Nautic Ab. Tuolloin John Lindblom toimi varustamon pääosakkaana. Vuonna 1955 Axel mittautettiin taas uudelleen. Tällä kertaa mittaustulos oli seuraavanlainen: vetoisuudet 976 brt ja 501 nrt, kantavuus 1570 dwt. Vuonna 1957 Axel myytiin belgialaiselle romuttajalle ja luovutettiin saman vuoden elokuussa Antwerpenissa.

475

AXEL

1928 - 1940

 

 

General Cargo Steamer,  Singledecker

 

Call: OHEC ex VDCQ

 

 

 

1,075 GRT, 606 NRT, 1,400 dwt

 

67.36 x 10.42 x 4.40 m

 

 

 

Triple Steam Engine 3 cy.

 

by the Shipbuilders

 

625 IHP      8.5 knots

 

1904:

Completed by Howaldtswerke, Kiel (#405 as AXEL for Holm & Wonsild, Kjøbenhavn.

 

 

1920:

Transferred to Dampskibs-A/S Myren, (Holm & Wonsild), Kjøbenhavn.

 

 

1928:

Acquired by a part owners company managed by Yrjänen, Fagerström & Kumpp., Rauma /Raumo (475), without change of name. The partners with equal 1/8 shares were W. Enok Fagerström, Johan F. Laaksonen, Anselm Ranta, Kustaa Yrjänen, Frans Kordelin, Johan V. Valtonen, J. Vehviläinen and Yrjänen, Fagerström & Kumpp.

 

 

1928:

Remeasured as in the heading.

 

Her previous Danish tonnages were: 950 GRT, 581 NRT, 1,570 dwt

 

 

1935:

Transferred to Höyrylaiva Oy Axel, (E. Fagerström), Rauma.

 

 

1940:

Sold to Nautic Steamship Company, Ltd, Oy, (Ab Lindblom & Petersen Oy), Turku /Åbo (1178).

 

 

1944:

Owners´ name changed to Oy Nautic Ab, (John Lindblom), Turku.

 

 

1955:

Remeasured as follows: 976 GRT, 501 NRT, 1,570 dwt

 

 

1957:

Sold to Belgian shipbreakers and delivered in Aug. in Antwerp.

 

 

 

©MAP 3.4.2004 file:RaumLaiv/Axel.doc

 

Tyyppi Höyrylalus
Telakka Howaldtswerke, Kiel, Saksa
Vuosi /
Bruttovetoisuus 1075.63
Nettovetoisuus606.42
Pituus 64.87
Leveys 10.1
Rekisterinumero 475
Rakennettu: 27.05.2021
Poistettu

Rauman alusrekisteriKonelaiva

Lehtiartikkelit