Bornholm 1864

Bornholm (silloinen GLENCAIRN) oli rakennettu Kanadassa Prince Edwardi Island - saarella 1864. Rauman maistraattin kirjaaja oli merkinnyt alusrekisteriin rakennuspaikaksi "Islanti, Prier Edwards". Kuningatar Victorian ja prinssi Albertin poika Edward, jota aikanaan pidettiin "Englannin ensimmäisenä herrasmiehenä", olisi ehkä kohatuutanut aavistuksen verran kulmakarvojaan kuultuaan nimeen liitetyn prier - sanan (rukoilla on ranskaksi prier). Tiedot rakentajasta ja prikin tilaajasta eivät ole säilyneet.

Mogens Christiansen, Rönne, osti 1871 laivan briteltä 6695 riikintaalereilla ja nimesi sen kotisaarensa mukaan BORNHOLMIKSI. hän rakennutti 1878 prikin uudelleen ja maksoi siitä 30.000 kruunua. Mittakirjan mukaan vetoisuus kasvoi nyt 227,18 brutto- ja 217,31 nettorekisteritonniin. 

Bornholm koki haaverin 10.10.1911 Juutinraumassa toisen aluksen törmättyä siihen, mutta onnistui pääsemään Kööpenhaminaan turvaan. Myöhemmin se purjehti kotisatamaansa, ja varustaja päätti luopua siitä. Helmikuussa 1912 hän myi laivan ruotsalaisille Oskarshamniin.

Parkki Tjerimain entinen päällikkö, merikapteeni Karl E. Karlsson, Vårdö, osti prikin 1923 ja rekisteröi sen Maarianhaminaan.

Bornholm joutui 30.9.1924 ankaraan myrskyyn lähtiessään parrulastissa matkalle Pyhärannasta Saksaan. Alus sai vuodon, mutta onnistui purjehtimaan hätäsatamaan Valkeakarin sisäpuolelle. Raumalla alus korjattiin ja sen ostivat isännistö, John Nurminen, Nurmisen vävy pankinjohtaja Frans Varho ja Jalmari Penttilä sekä merikapteenit Frans Holmberg ja Ragnar Stackelberg.

Vapaaherra, merikapteeni Berndt Wilhelm Ragnar Stackelberg (s.1887) oli Rauman Merikoulun oppilaita, joka 13-vuotiaana lähti merille raumalaisella parkki Neptunulla. Merikapteenin ja höyrylaivapäällikön tutkinnon hän suoritti 1912. Valmistuttuaan hän toimi päällikönä purje- ja höyryaluksissa Rauman lisäksi ruotsalaisissa ja yhdysvaltalaisissa varustamoissa. Nurmisen varustamoa hän palveli päällikkönä mm. laivoilla Rakkaus, Inkeri, Karl ja Bornholm. Stackelbersin kokemusta huolintatehtävistä Yhdysvalloissa John Nurminen hyödynsi 1914, kun hän perusti liikkeensä yhteyteen huolintaosaston.

Raumalaisena Bornholm lähti parrulastissa kohti Saksaa lokakuussa 1924. Päällikönä oli osakas, merikapteeni Stackelberg. Seuraava tieto Bornholmista ylitti uutiskynnyksenkin. Lokakuun 28. päivänä raumalaiset saivat lukea sanomalehdestä uutisen merivahingosta:

"Omistajalle saapuneen tiedon mukaan on John Nurmisen omistama priki Bornholm viime viikolla myrskyssä Itämerellä menettänyt takamastonsa päästen kuitenkin hätäsatamaan Fårösundiin Gotlannissa Ruotsissa. Lähempiä tietoja vaurioista ei vielä ole saapunut, mutta supistunevat vahingot edellä mainittuihin."

Pian Nurminen sai tarkemmat tiedot onnettomuudesta: Bornholm oli tuhoutunut. Laiva oli hinattu hätäsatamaan vesilastissa, ja kuivat parrut olivat alkaneet kastuessaan turvota. Syynä vesivahinkoihin oli kannenringin alla ollut hiekka, joka tukki pumput. Lopputulos oli tuhoisa.

Bornholm jäi pelastuspalkkioksi ja miehistö palasi Tukholman ja Turun kautta kotisatamaan Raumalle päästökatselmukseen ja ulosmaksuun.

Omistajille laivan menetys aiheutti melkoisen tappion, alusta ei oltu vakuutettu. Jälkeenpäin on kerrottu Jalmari Penttilän kiukutelleen, että edellinen omistaja olisi voinut kertoa hiekasta, joka olisi voitu poistaa "vaikk palokunna ruiskuill".

Tyyppi Priki
Telakka
Vuosi /
Bruttovetoisuus 230
Nettovetoisuus182,75
Pituus 34,69
Leveys 7,44
Rekisterinumero
Rakennettu: 27.05.2021
Poistettu 27.05.2021

Rauman alusrekisteri