Canton 1863

Rakennettu tasasaumaan kovasta puusta puupanttureilla, tasaperäinen, kolme mastoa. Kansi varustettu kajuutalla, skanssilla, keittiöllä ja kopilla.

Omistaja: Fagerström Ferdinand.

Takavarikoitu sodan aikana v. 1914 Saksassa.

Tyyppi Kuunari
Telakka Saksa (Harburg)
Vuosi /
Bruttovetoisuus 349,21
Nettovetoisuus332,22
Pituus 45,6
Leveys 8,45
Rekisterinumero 227
Rakennettu: 04.05.1914
Poistettu

Rauman alusrekisteri

Lehtiartikkelit


L-S. 25.8.1914.

 

Raumalaiset laivat Saksan satamissa.

Kuten ennen olemme maininneet, on suuri joukko Rauman laivoja nykyään Saksan satamissa. Ainakin seuraavat laivat ovat nyt seuraavissa satamissa:

 

AALLOTAR, kapt. J. G. Karlsson; LAINE, kapt. F. V. Ruosniemi; LOTUS, kapt. J. Grålund; sekä NORDEN, kapt. G. A. Wahlman, kaikki Kielissä. HELMI, kapt. F. M. Laaksonen; TOIVO, kapt. K. G. Forsenius; molemmat Eckerfördessä. RICHARD, kapt. F. F. Malen ja USKO , kapt. A. Näppi Apenradessa. EROS, kapt. P. A. Ikä Friedrichstadissa. EUNONIA, kapt. K. E. Sjöblom Flensburgissa. FRAMNÄS, kapt. F. A. Snäll ja FRIDA, kapt. A. Mickelsson Stadessa. HEBE, kapt. F. F. Ramstedt Burgstagenissa. KANTON, kapt. F. Fagerström Travemyndessä. LAINETAR, kapt. E. G. Urnberg Rensburgissa sekä OLGA, kapt. I. G. Silvan Lyypekissä.

 

Näistä laivoista sekä niiden miehistön kohtalosta on täkäläinen Espanjan varakonsuli kauppaneuvos W. Sofronoff tiedustellut Pietarissa olevan Espanjan pääkonsulin välityksellä ja on toiveita, että yhteys pian saadaan toimeen mainittujen alusten kapteenien kanssa.

Laivoissa on keskimäärin n. 10 miestä miehistöä. Muutamilla kapteeneilla on perhe mukana.


L-S. 9.9.1914.

 

Kotiutuvaa meriväkeä.

Eilen palasi Raumalle kuunarilaiva KANTONIN päällikkö, kapteeni F. Fagerström ja miehistö, yhteensä 8 miestä. Kuunarilaiva KANTON oli lähtenyt Kuivalahdelta viime heinäk. 12 p:nä lastattuna parruilla ja lehtereillä, jotka omisti liikemies Hurunen Eurajoelta. Laiva saapui onnellisesti Travemyndeen heinäk. 30 p:nä – siis juuri ennen sodan julistamista. Lastia ryhdyttiin heti purkamaan toiminimi Calliesin laskuun. Elok. 3 p:nä ilmoitettiin laivan kapteenille, että miehistö ei saanut nousta maihin, muuten kuin kapteenin mukana, joka lupalippunsa nojalla sai vapaasti käydä kaupungilla.

Vaikka laiva näin tuli takavarikoiduksi, jatkettiin purkausta loppuun asti. 12 p. elok. siirrettiin laiva miehistöineen Lyypekkiin. Kohtelu oli täällä kapt. Fagerströmin kertomuksen muukaan hyvä. Kiellon miehistön maille nousemisesta uskoi kapt. Fagerström johtuvan siitä, että pelättiin miehistön kallistettuaan ehkä lasin liikaa helposti joutuvan ikäviin rettelöihin. Lyypekissä eli kapt. F:n mielenkiinto kohdistunut erikoisesti suuriin parakkeihin, joita käytettiin sotaväen asunnoiksi. 4 p. syyskuuta sai KANTONIN väestö luvan lähteä kotimaahan. Lyypekistä lähdettiin ruotsalaisella höyrylaivalla Kööpenhaminaan ja sieltä edelleen Malmön ja Tukholman kautta Suomeen.


L-S. 15.6.1918.

 

Sodan alussa Saksassa olleet suomalaiset laivat.

Berliinissä olevan Suomen lähetystön hankkimien tietojen mukaan ovat Saksassa olleet suomalaiset aluksen merisotaoikeudessa tuomitut menetetyksi ja sittemmin huutokaupalla myyty. Suomalais-saksalaisen rauhansopimuksen perusteella on Suomi menettänyt kaikki oikeutensa näiden alusten suhteen. Suomen lähetystö arvelee kuitenkin, että olisi tarpeellista tutkia merioikeuden tuomiota ja jos mahdollista korjata se, mikä korjattavissa on. Menetetyksi tuomitut alukset ovat: ALMA, BEDA, DORES, EROS, EUNONIA, FELICIA, FRAMNÄS, FRIDA, HENRIETTE, LAINETAR, LUVIA, NORDEN, PLEVONN, SARA, SUOMALAINEN, SUOMI, TOIVO, TÄHTI, VILHELMIINA. Luettelon täydellisyyttä lähetystö ei kuitenkaan takaa, koska tiedot on saatu yksityisiltä.

Jo ennen sodan alkua Saksassa olleet suomalaiset alukset on Saksa velvollinen luovuttamaan lasteineen Suomelle, tai ellei sellainen käy päinsä syystä tai toisesta, on Saksan hallitus velvollinen korvaamaan sekä alukset että lastit. Tällaisia aluksia ovat: AALLOTAR, ALTOI, AXEL, KANTON, GUSTAF ADOLF, HEBE, HELMI, INDRICK, JONSTORP, LAINE, LOTUS, NAIMA, NJÖRD, ODEN, OLGA, RICHARD, RUURIK, SEEJA, SUOMI, USKO, VILGAN ja WITUS. Tämäkään luettelo ei ole tarkka. Suomen lähetystön saamien tietojen mukaan, on edellämainituista aluksista myyty Saksassa seitsemän ja on Saksan hallitus velvollinen korvaamaan lasteineen. Myydyt alukset ovat seuraavat: AALLOTAR, ALTOI, HELMI, JONSTORP, LAINE, LOTUS ja ODEN. Myöskin HEBEN pitäisi olla myyty, mutta tietoa ei ole voitu tarkistaa.


L-S. 25.7.1918.

 

Saksassa olevat suomalaiset laivat.

Senaatti on oikeuttanut merikapteeni F. Fagerströmin Saksalle myymään Lyypekissä olevan kuunari KANTONIN.