Cuthona 1885

Laskettu 1885 vesille maaliskuussa. Richardson, Duck & Co:n telakka oli tunnettu osaamisestaan ja oli keskittynyt lähes pelkästään purjelaivojen rakentamiseen. Aluksen tilaaja oli J.H.Worthington & Co. Liverpoolista, josta tuli aluksen ensimmäinen kotisatama.

 

Alus kuului kahdeksan 1700 –tonnisen sisaraluksen sarjaan, jotka rakennettiin Stocktonissa Tees –joen rannalla. Aluksissa oli vain hyvin vähän eroavaisuuksia ja myös toinen sisaruksista päätyi myöhemmässä elämänkaaressaan Suomeen. Fregatti Lindisfarne myytiin 1907 uusikaupunkilaiselle laivanisännistöyhtiölle ja torpedoitiin 1917 Le Havren edustalla Ranskassa.

 

1897 Cuthona myytiin Raumo Nya Skeppsrederi Ab:lle, ja pääisännäksi  merkittiin kunnallisneuvos J.W.Söderlund.

 

Ensimmäiseksi ja viimeiseksi suomalaiseksi päälliköksi nimitettiin merikapteeni Johan Wilhelm Nyblom). Ennen Cuthonan kohtalokasta matkaa hän oli purjehtinut parkkilaiva Cederin (J.W.Söderlund ) päällikkönä.

Cuthona lastasi Sundsvallissa puutavaralastin, mikä oli tarkoitus kuljettaa Australiaan. Pitkälle alus ei kuitenkaan päässyt, vaan se ajautui syysmyrskyssä 16. marraskuuta Simpnäsklubb -nimiselle karikolle lähelle Landsortia.

Tyyppi 3-mastoinen rautafregatti
Telakka Richardson, Duck & Co.,Stockton-on-Tees, Englanti 1885
Vuosi /
Bruttovetoisuus 1752
Nettovetoisuus1702
Pituus 76.3
Leveys 11.9
Rekisterinumero 108
Rakennettu: 18.10.1897
Poistettu 01.11.1902

Rauman alusrekisteriValtameripurjealus

Lehtiartikkelit

RL. 14.8.1897.

 

Rauman laivasto on taas saanut erinomaisen lisäyksen. Kunnallisneuvos Söderlund on nimittäin joku päivä sitten Rotterdamista ostanut rautafregatin nimeltä CUTHONA, joka on 1.702 rek.tonnin kantoinen ja maksoi 6.250 puntaa eli noin 156,250 markkaa. CUTHONA on rakennettu v. 1885 ja on tunnettu erittäin nopeaksi purjehtimaan. Tämän uuden laivan päälliköksi on otettu kapteeni Nyblom, joka tähän saakka on kuljettanut kunnallisneuvos Söderlundin omistama parkki CEDERIÄ.

Näistä rauta- ja teräslaivoista, joita hra Söderlund viime aikoina on ostanut, on CUTHONA neljäs. Aikaisemmin ostetut ovat rautafregatti WINEFRED ensimmäinen Suomeen ostettu rautapurjelaiva, sekä teräsfregatit FENNIA, Suomen suurin kauppalaiva – ja FAVELL, Suomen nykyään epäilemättä parhain kauppalaiva.

Paitsi näitä on Raumalle viime aikoina ostettu kolme muuta rautalaivaa, kaikki parkkeja. Hrat kapteenit J. Tork ja Yrjälä sekä kauppahuone Linden & Wallin ovat ostaneet WESTBURYN, kauppias G. Granlund HOPPETIN ja Laivanvarustajayhtiö Rauma YARKANDIN.


RL. 20.11.1897.

 

Mereltä on äsken raivonneen myrskyn päätyttyä tullut raumalaisillekin raskaita sanomia. Nyt jo tiedetään, että ainakin kolme raumalaista laivaa on tehnyt haaksirikon: Fregatti CUTHONA sekä kuunarilaivat USKO ja ELSA. Näistä on kaksi ensimmäistä olleet vakuutetut, mutta ELSA oli vakuuttamaton.

Fregatti CUTHONAN osti kunnallisneuvos Söderlund vähän aikaa sitten. Nyt se oli uudella omistajallaan ensimmäisellä matkalla lastattuna puutavaroilla Sundsvallista Austraaliaan. Simbnäsklubbin luona Ahvenanmeressä lähellä Arholmaa yllätti sen äskeinen hirmumyrsky ja ajoi maalle neljä jalkaa. Vettä on se täynnä, riki ylhäällä, pohja rikki. Viimeisten tietojen mukaan koetetaan saada sitä pelastetuksi. Haaksirikon tapahtuessa oli puosu loukkaantunut, hän on lähetetty Tukholmaan sairaalaan.

CUTHONA on rakennettu 1882, vakuutettu kuten myös osa lastista.


RL. 24.11.1897.

 

Rautalaiva CUTHONA, joka viime viikon myrskyssä meni karille Aarholman luona, on hyvin pahasti vahingoittunut. Pelastuslaiva POSEIDON on koetellut laivaa pelastaa, vaan luultavasti laivasta tulee hylky.


RL. 8.12.1897.

 

Rautafregatti CUTHONA on nykyisin täydellinen hylky, ilmoitetaan Tukholmasta.


RL. 12.3.1898.


Tämän kuun 4 päivänä myytiin huutokaupalla Tukholmassa Aarholman luona haaksirikkoutuneen raumalaisen rautalaivan CUTHONAN kalusto ja sen meren pohjassa oleva runko. Rungosta maksoi insinööri Wallert 3.400 kruunua. Mainittu insinööri nosti vuosi sitten meren pohjasta ruotsalaisen höyrylaiva SÖDRA SVERIGE.

RL. 2.3.1899.

 

Toisen Suomen Merivakuutusyhtiön vuosikertomuksen mukaan, joka kertomus esitettiin yhtiön vuosikokouksessa Turussa viime tiistaina (28.2.) ovat seuraavat raumalaiset laivat saaneet yhtiöltä korvausta merivahingoistaan:

Parkki PRIMUS ankkurin menettämisestä elokuussa v. 1897 Smk. 773:56. Parkki ALTAI karille joutumisesta Sapelossa joulukuussa 1897 ja huhtikuussa 1898 Smk. 3.204:77. Parkki WEGA karille joutumisesta Raumalla syysk. 1897 Smk. 298:79. Fregatti GUTHONA karille joutumisesta Simbnäsklubbissa marrask. 1897 Smk. 1.843:a1.





Ottokatselmus 12.08.1897

Päällikkö Johan. Wilhelm. Nyblom

Info

Aluksen miehistö pestattiin Raumalla 12.8.1897

Miehistö
TitteliEtunimiSukunimiPvmKotipaikkaPalkka
PerämiesK. J.Udd1869Rauma90 mk
PerämiesK. J.Udd1869Rauma90 mk
KonstaapeliJoh. Nest.Wallin1857Eurajoki/Rauma66 mk
KirvesmiesJoh. Gust.Koivula1876Rauman mlk53 mk
PursimiesJoh.Söderström1858Rauma60 mk
MatruusiJoh. Osk.Lund1861Rauma50 mk
MatruusiAdalb.Laine1871Eurajoki45 mk
MatruusiKarl. Jul.Lindeman1872Eurajoki40 mk
PuolimatruusiHj. Ev.Thomasson1878Rauma35 mk
PuolimatruusiJohn Em.Malen1874Rauma35 mk
PuolimatruusiAdolf Vikt.Laine1877Eurajoki28 mk
JungmanniJoh. OskarJalonen1878Nykyrka (Kalanti)28 mk
JungmanniTyynesWahander1878Rauma23 mk
JungmanniKarl Jul.Nordling1880Rauma23 mk
JungmanniOsk. Fred.Rosendahl1882Rauma20 mk
JungmanniKarl Walt.Österman1880Rauma20 mk
KokkiWikt. Al.Ström1879Rauma26 mk