Eläköön 1920

Rauman alusrekisterin tiedot:

Puusta tasasaumaan rakennettu moottorialus. 4 cyl. moottori, 440 hv.
Omistaja
    * Uudenkaupungin Laiva O/Y. (1921–1930)
    * Juho Saarinen. (1931–1933)
    * Gustaf Erikson. (1934–1936)
    * Rederi Ab Eläköön. (Gustaf Erikson, Mariehamn.) (1937–1943)
    * Satakunnan Laiva Oy. (H. Liljestrand, Helsingfors, Fabiansg. 13 A. 4.) (1944–1945)
    * Rauman Alus Oy. (Arvo Holmen, Rauma.) (1946)
    * Rauman Alus Oy. (Arvo Hollmén, Rauma.)
Kotipaikka: Rauma
Syyskuussa 1948 joutunut Itämerellä kovaan myrskyyn ja vaurioitunut niin pahoin, että jätetty hylyksi.

Aluksen historia:

Alus rakennettu parkki Arvion suurennettujen piirustusten mukaan.
Laivanakennusmestari Emanuel Eklund ja hänen jälkeensä rakennusmestari J. Lehtonen.
Tilaaja Uudenkaupungin Laiva Oy.
Neitsytmatkallaan alus vei puutavaralastin Janhuan sahalta Barceloonaan päällikkönä Karl W. Sillsten. Hänen jälkeen päällikönä oli Johan Anton Jansson.
 

1924 Alus teki matkan Jamaikaan. Yleensä matkat suuntautuivat Pohjois-Eurooppaan tai Välimerelle.
1930 huhtikuussa alus julistettiin jo hylyksi Englannissa ja hylky myytiin vakuutusyhtiön toimesta huutokaupalla päällikkö Frans A. Lehtiselle ja hän sai vielä luvan purjehtia kotiin.
1931 alusta kunnostettiin ja se katsastettiin itämerenliikenteeseen
1933 Aluksen osti maarianhaminalainen Gustaf Erikson. Uudenkaupungin Laiva Oy:n vararikon jälkeen.
1944 aluksen osti Raumalle Rauman Alus Oy (raumalainen Arvo Holmén, porilainen Lauri Kuuminainen ja Porin mlk:sta Uuno Kuuminainen)
1948 alus sai vaurioita Itämerellä ja se katsotiin kuntoonpanokelvottomaksi.
1949 hylyksi Pikku-Nauvon sahan laiturin aallonmurtajaksi, jossa se runko on edelleen huonokuntoisena.

Tyyppi 3-mastoparkki (varustettu apukoneella)
Telakka Uudenkaupungin laivaveistämö
Vuosi /
Bruttovetoisuus 840,07
Nettovetoisuus755,92
Pituus 63,18
Leveys 11,03
Rekisterinumero 555
Rakennettu: 27.05.2021
Poistettu

Rauman alusrekisteri

Lehtiartikkelit