Ellen 1878
Rauman alusrekisteri:
Pääisäntä: Laiva Oy Ellen.
Rekisteröity aikaisemmin Ruotsissa Oskarshamnissa nimellä Hathersage.
Nimi muutettu myöhemmin Harrietiksi.
536 | ELLEN | 1939 - 1954 |
| Höyryalus, yksikantinen, rungon rakennusmateriaali rauta |
| Call: OFDR |
|
|
| 1,593 GRT, 908 NRT, 2,270 dwt |
| 81.20 x 10.55 x 5.94 m |
|
|
| Compound höyrykone 2 sylinteriä. |
| Rakentaja: T. Richardson & Sons, West Hartlepool |
| 770 IHP 8 solmua |
12.1878: | Valmistui William Gray & Companyn telakalla West Hartlepoolissa (rungon numero 198) nimellä HATHERSAGE Tilaaja J.B.L. Merryweather & Company West Hartlepoolista. |
|
|
14.4.1897: | Myyty Rederi A/B. Magnus Stenbock, (T. Persson), Hälsingborg, ja sai nimen ELLEN. (3054) |
|
|
10.10.1917: | Myyty Rederi A/B. Ätran, (J.M. Dannberg), Göteborg. |
|
|
28.9.1921: | Omistajan konkurssin jälkeen huutokaupattu Filip Hultmanille Falkenbergiin. |
|
|
1921: | Uusi omistaja Rederi A/B. Inga, (Filip Hultman), Falkenberg. |
|
|
1923: | Liitetty Göteborgin alusrekisteriin. |
|
|
6.3.1928: | Myyty Valborg H. Anderssonille Oskarshamniin. |
|
|
28.3.1939: | Myyty Laiva Oy Ellenille - Rederi Ab Ellen, (L. Ylönen), Raumalle. Siirretty Rauman aluskeristeriin ja saanut numeron 534. |
|
|
1940: | Siirtynyt Holger Liljestrandille Helsinkiin, mutta Rauma kuitenkin säilyi laivan kotisatamana. |
|
|
9.1944: | Takavarikoitu Saksassa. Saksan hallitus siirtänyt aluksen Reederei C.E. Geiss´n hoitoon. Varustamon kotipaikka Stolpmünde. |
|
|
1945: | Liittoutuneet ottaneet aluksen haltuun ja luovutettu Ison Britannian hallintaan. |
|
|
1946: | Palautettu Laiva Oy Ellenille (H. Liljestrand Oy - Ab) Raumalle. |
|
|
1954: | Maannut lähes vuoden Århusin satamassa maksamattomien korjausten takia. Takavarikon jälkeen myyty Oy Danfin Shipping Ltd Ab:lle (H.S.Jakobsen) Helsinkiin ja nimetty uudelleen HARRIETiksi |
|
|
1957: | Sai pahoja jäävaurioita 20 maaliskuuta Hangon ulkopuolella matkallaan Gdyniasta Hankoon lastinaan hiiltä. Jäänmurtaja Voima auttoi Hankoon, jossa Harriet upposi matalaan veteen kaikki lastiruumat tulvien. Nostettiin ylös kesäkuussa ja siirtyi laituriin Hankoon lastin purkuun. Tutkinta näytti että vauriot olivat liian suuret taloudelliseen korjaukseen. Alus julistetu rakenteellisesti kuntoonpanokelvottomaksi. Myyty Almwick Harmstorfille purettavaksi Lyykekissä, jonne saapui hinauksessa. |
Ellenin tarina:
Alus valmistui joulukuussa 1878 West Hartlepoolissa sijaitsevalla W. Gray & Co -telakalla valmistusnumerolla 198. Vastavalmistunut alus oli varustettu kaksisylinterisellä T. Richardson & Sons -konepajan West Hartlepoolissa rakentamalla compund -höyrykoneella, joka kehitti 770 hevosvoimaa ja antoi alukselle kahdeksan solmun nopeuden. Aluksen tilaaja oli samasta kaupungista kotoisin oleva J. B. L. Merryweather -varustamo. Ensimmäinen nimi oli Hathersage.
14.4.1897 alus myytiin Helsingborgiin Rederiaktiebolaget Magnus Stenbockille ja nimettiin uudelleen. Aluksen nimeksi tuli tällöin Ellen. Laivan päävarustaja oli T. Persson. Kaksikymmentä vuotta myöhemmin, 10.10.1917, alus myytiin Göteborgiin J. M. Dannebergin isännöimälle Rederiaktiebolaget Ätranille. Varustamon kärsimän konkurssin takia, laiva myytiin edelleen 28.9. 1921 Falkenbergiin Filip Hultman -nimiselle henkilölle. Hultman kuitenkin siirsi aluksen vielä samana vuonna isännöimänsä Rederiaktiebolaget Ingan nimiin. Vuonna 1923 aluksen kotipaikaksi muutettiin Göteborg. 6.3. 1928 aluksen omistaja vaihtui jälleen, tällä kertaa ostaja oli oskarhamnilainen Valborg H. Andersson.
Yksitoista vuotta laiva purjehti saman omistajan omistuksessa, kunnes 28.3.1939 sen osti raumalainen laivanisännistöyhtiö Laiva Oy Ellen - Rederi Ab Ellen, minkä pääisäntä oli L. Ylönen. Seuraavana vuonna aluksen hoito siirtyi helsinkiläisen Holger Liljestrandin nimiin. Tästä huolimatta aluksen kotipaikkana säilyi edelleen Rauma.
Syyskuussa vuonna 1944 Saksan valtio otti aluksen sotasaaliiksi. Alus jatkoi liikennöintiä Saksan valtion omistuksessa, Stolpmündelaisen Reederei G. E. Geiss -varustamon hoidossa. Liittoutuneiden joukot ottivat kuitenkin aluksen haltuunsa vuonna 1945 ja luovuttivat sen Iso-Britannian valtiolle. Jo seuraavana vuonna alus kuitenkin palautettiin takaisin Suomeen Laiva Oy Ellen - Rederi Ab Ellen -varustamolle Raumalle ja H. Liljestrand Oy-Ab:n hoitoon.
Alus purjehti raumalaisomistuksessa aina vuoteen 1954 asti, jolloin se myytiin H. S Jakobsenin johtamalle Oy Danfin Shipping Ltd Ab -varustamolle Helsinkiin, oltuaan sitä ennen lähes vuoden pidätettynä Tanskassa Århusilaisella telakalla maksamattomien korjausmaksujen takia. Myynnin yhteydessä laiva sai nimen Harriet. Maaliskuun 20. vuonna 1957 alus kärsi huomattavia jäävaurioita Hangon edustalla matkalla Gdyniasta Hankoon hiililastissa. Jäänmurtaja Voima avusti aluksen Hangon sataman lähettyville, jossa alus upposi matalaan veteen, jokaisen ruuman täytyttyä vedellä. Seuraavan kesäkuun puolivälissä alus saatiin siirrettyä Hangon satamaan ja laituriin, missä sen hiililasti purettiin. Tarkastuksessa alukselle aiheutuneet vauriot havaittiin sen verran suuriksi, että korjaus ei olisi ollut taloudellisesti kannattavaa ja alus todettiin korjauskelvottomaksi. Hylky myytiin romutettavaksi Lyypekkiin Amwick Harmstorfille.
536 | ELLEN | 1939 - 1954 |
| General Cargo Steamer, Singledecker, Iron hull |
| Call: OFDR |
|
|
| 1,593 GRT, 908 NRT, 2,270 dwt |
| 81.20 x 10.55 x 5.94 m |
|
|
| Compound Steam Engine 2 cy. |
| by T. Richardson & Sons, West Hartlepool |
| 770 IHP 8 knots |
12.1878: | Completed by W. Gray & Co., West Hartlepool (#198) as HATHERSAGE for J.B.L. Merryweather & Co., West Hartlepool. |
|
|
14.4.1897: | Sold to Rederiab. Magnus Stenbock, (T. Persson), Hälsingborg, and renamed ELLEN. (3054) |
|
|
10.10.1917: | Sold to Rederiab. Ätran, (J.M. Dannberg), Göteborg. |
|
|
28.9.1921: | After the owners´ bankruptcy sold at auction to Filip Hultman, Falkenberg. |
|
|
1921: | Handed over to Rederiab. Inga, (Filip Hultman), Falkenberg. |
|
|
1923: | Home port changed to Göteborg. |
|
|
6.3.1928: | Sold to Valborg H. Andersson, Oskarshamn. |
|
|
28.3.1939: | Acquired by Laiva Oy Ellen - Rederi Ab Ellen, (L. Ylönen), Rauma /Raumo (536). |
|
|
1940: | Management taken over by Holger Liljestrand, Helsinki /Helsingfors, but Rauma remained as her home port. |
|
|
9.1944: | Arrested in Germany and taken as a prize. Managed for German Govt. by Reederei C.E. Geiss, Stolpmünde. |
|
|
1945: |
Tyyppi Höyrylaiva
Telakka William Gray & Company, West Hartlepool
Vuosi /
Bruttovetoisuus 1588,16
Nettovetoisuus892,97
Pituus 78,3
Leveys 10,55
Rekisterinumero
Rakennettu: 27.05.2021
Poistettu 27.05.2021