Elsa 1852

Rakennettu tasasaumaan tammesta tammipanttureilla, tasaperäinen, yksi kansi, kolme mastoa.
Omistaja: Ekroth Bernhard, Yrjälä Emanuel, Tork Johan

Rauman alusrekisteri

Lehtiartikkelit

RL. 20.11.1897.

Mereltä on äsken raivonneen myrskyn päätyttyä tullut raumalaisillekin raskaita sanomia. Nyt jo tiedetään, että ainakin kolme raumalaista laivaa on tehnyt haaksirikon: Fregatti CUTHONA sekä kuunarilaivat USKO ja ELSA. Näistä on kaksi ensimmäistä olleet vakuutetut, mutta ELSA oli vakuuttamaton.

Fregatti CUTHONAN osti kunnallisneuvos Söderlund vähän aikaa sitten. Nyt se oli uudella omistajallaan ensimmäisellä matkalla lastattuna puutavaroilla Sundsvallista Austraaliaan. Simbnäsklubbin luona Ahvenanmeressä lähellä Arholmaa yllätti sen äskeinen hirmumyrsky ja ajoi maalle neljä jalkaa. Vettä on se täynnä, riki ylhäällä, pohja rikki. Viimeisten tietojen mukaan koetetaan saada sitä pelastetuksi. Haaksirikon tapahtuessa oli puosu loukkaantunut, hän on lähetetty Tukholmaan sairaalaan.

CUTHONA on rakennettu 1882, vakuutettu kuten myös osa lastista.

Kuunarilaiva USKO, jonka onnettomuudesta jo kerroimme, näyttää tulevan hylyksi. Torstaina (18.11.) saapui sinne höyrylaiva ASSISTANCE Turusta ja siinä Suomen Merivakuutusyhtiön asiamies kapt. A. B. Nyström. Tarkoitus on saada USKO pois Järviluodon rannasta. Mukana on myös kaksi sen vakuutusyhtiön sukeltajaa. Työhön ryhdyttiin eilen aamulla. Mutta turhaa se oli. USKON köli, etuvannas ja pohja on rikki. Vettä se on täynnä. Sukeltajat eivät voineet sitä tiivistää, sen vuoksi etteivät päässeet sen ja kallioiden väliin. Ei voi ajatellakaan USKON ottamista, sillä se kaatuisi, niin kallellaan se on.

USKO, joka on vakuutettu mainitussa yhtiössä 30.000 markasta, on rakennettu Siipyyssä 1890 ja 234 rek.tonnin kantoinen.

Kuunarilaiva ELSA, kapteeni Yrjälä, on Kettelin tienoilla Viron rannikolla hylyksi haaksirikkoutunut. Muuta tietoa ei sen lisäksi ole tullut kuin että sen väki on pelastunut. ELSA, joka oli vienyt puutavaraa Raumalta Appenradeen, oli nyt kotimatkalla, kun joutui hirmumyrskyn ajattavaksi ja ruhjottavaksi.

ELSA oli tamminen laiva, rakennettu Rostockissa 1853, kuten sanottu vakuuttamaton. Sen omisti eräs yhtiö täällä Raumalla.

RL. 1.12.1897.

Kuunarilaiva ELSAN haaksirikosta olemme saaneet seuraavat lähemmät tiedot.

Marraskuun 13 p:nä lähti ELSA Apenradesta Raumalle. Saman kuun 15 p:nä klo 11 illalla, kun laiva oli Kopparstenarista pohjoiseen, yllätti sen myrsky. Laiva silloin rupesi ajautumaan tuulen mukana, niin että kun 17 p:nä aamu valkeni, huomattiin oltavan lähellä Dagötä. Ilma oli ollut tavattoman sakea. Kun huomattiin, että laiva oli aivan lähellä rantaa, lisättiin purjeita että olisi ulapalle päästy, mutta turhaan. Klo 7 aamulla, kun nähtiin, että laiva vaan läheni rantaa ja kun matala oli vaan muutaman syllen päässä, otettiin purjeet pois, pudotettiin molemmat ankkurit ja laskettiin n. 60 syltää kettinkiä. Laiva ei sittenkään pysähtynyt, vaan läheni yhä matalaa, jonka tähden kaapattiin mastot. Sen jälkeen n. klo ½ 8 aikaan 17 päivän aamulla laiva meni yli matalan, jossa ruhjoutui niin pahasti, että heti täyttyi vedellä. Noin klo 1/2 9 aikaan laiva vihdoin pysähtyi rantamatalikolle. Koetettiin saada vene vesille ja pelastaa miehistö, jossa onnistuttiinkin ja tultiin niin Kuatsaareen. Maalle päästyä mentiin sotamiesten vahtitupaan, jossa oleskeltiin kolme vuorokautta. Sillä aikaa pelastettiin laivan kalustoa, minkä voitiin. Lauantaina 20 p:nä oli myrsky rikkonut laivan, että kappaleita siitä ajelehti rantaan. Seuraavana tiistaina sitte väestö lähti kotimatkalle ja saapui tänne junalla viime lauantaina (27.11.)