Elsa (Audaz) 1910
Rauman alusrekisteri:
Omistaja: Rauman Meriliikenne Oy ( Seppinen & Kemppi Oy ).
Entinen nimi Audaz.
575 | ELSA | 1948 - 1958 |
| Höyryalus, yksikantinen |
| Call: OFNK |
|
|
| 1,318 GRT, 732 NRT, 2,030 dwt |
| 72.64 x 10.58 x 5.23 m |
|
|
| Kolmipaisuntainen höyrykone (Triple Compound) |
| Rakentaja: J.G. Kincaid & Co. Ld., Greenock, Skotlanti |
| Koneteho 715 IHP 8.5 solmua |
7.1910: | Valmistui Campbeltown Shipbuilding Co:n telakalla Campbeltownissa (#86) nimellä ANNA. Tilaaja Reederei John Weiß & Co Memelistä Saksasta. |
|
|
1913: | Myyty Bugsier, Reederei und Bergungs AG -nimiselle varustamolle. Hampuriin. |
|
|
3.8.1915: | Myyty Schleppschiffahrtsgesellschaft "Unterweser":lle Bremeniin ja uudelleen nimetty WESERiksi. |
|
|
1919: | Karilleajovaurioiden takia maannut neljä kuukautta Tukholmassa. Siirretty lopulta Stettin:iin kunnostettavaksi. |
|
|
28.6.1920: | Luovutettu Hampurissa sotakorvauksena Iso-Britannialle. Siirretty The Shipping Controllerin haltuun. Hoitovarustamoksi nimetty J. Bruce & Co., Glasgow. |
|
|
1921: | Myyty Mossgiel Steamship Co:lle., (J. Bruce & Co.) Glasgowiin, ja nimetty uudelleen ALHAMAksi. |
|
|
5.1936: | Uusi omistaja Rederi Sohn Ab., (Ernst Sohn), Helsinki (783), ja nimetty uudelleen ELSA S:ksi. |
|
|
1939: | Liitetty Koiviston alusrekisteriin (Viipuri 3429). |
|
|
1940: | Siirretty Porin alusrekisteriin (433), kun Koivisto ja Viipuri olivat siirtyneet Neuvostoliitolle talvisodan jälkeen. Rederi Sohn Ab siirtänyt toimistonsa Kotkaan. |
|
|
1941: | Maannut käyttämättömänä Lissabonissa Portugalissa, koska ei voinut sotaolosuhteiden vuoksi palata Suomeen. |
|
|
1942: | Myyty Sveitsin hallituksen asiamiehen välityksellä Schweizerische Reederei A.G. / Compagnie Suisse de Nav:lle Baseliin. Rekisteröity 26 Helmikuuta ALBULAksi Sveitsin alusrekisteriin. Korjauksien jälkeen 19. huhtikuuta muutti lippuaan Barcelonassa. |
|
|
1944: | Vaurioitui ja upposi 21. elokuuta Marseillessa, kun saksalaiset räjäyttivät satamarakenteita. |
|
|
1945: | Nostettu helmikuussa ja towed Lisboniin, missä laitettu myyntiin sellaisenaan. |
|
|
18.12.1945: | Myyty Ramon Mari Pinolle Tangieriin, ja korjauksien jälkeen rekisteröity Panamaan ja nimetty uudelleen AUDAZiksi. |
|
|
1948: | Rauman Meriliikenne Oy (Seppinen & Kemppi Oy) hankkinut aluksen takaisin Suomeen, ja saanut uudelleen nimen ELSA. Liitetty Rauman alusrekisteriin nimerolla 575. |
|
|
1958: | Myyty 27. kesäkuuta romutettavaksi Travemündessä Saksassa. |
575 | ELSA | 1948 - 1958 |
| General Cargo Steamer, Singledecker |
| Call: OFNK |
|
|
| 1,318 GRT, 732 NRT, 2,030 dwt |
| 72.64 x 10.58 x 5.23 m |
|
|
| Triple Steam Engine 3 cy. |
| by J.G. Kincaid & Co. Ld., Greenock |
| 715 IHP 8.5 knots |
7.1910: | Completed by Campbeltown Shipbuilding Co., Campbeltown (#86) as ANNA for Reederei John Weiß & Co., Memel. |
|
|
1913: | Sold to Bugsier, Reederei und Bergungs A.G., Hamburg. |
|
|
3.8.1915: | Sold to Schleppschiffahrtsgesellschaft "Unterweser", Bremen, and renamed WESER. |
|
|
1919: | Lying due to grounding damages for 4 months in Stockholm. Sailed finally to Stettin for repairs. |
|
|
28.6.1920: | Surrendered in Hamburg as war reparations to the U.K. and handed over to The Shipping Controller. Managed by J. Bruce & Co., Glasgow. |
|
|
1921: | Sold to Mossgiel Steamship Co. Ld., (J. Bruce & Co.), Glasgow, and renamed ALHAMA. |
|
|
5.1936: | Acquired by Rederi Sohn Ab., (Ernst Sohn), Helsinki /Helsingfors (783), and renamed ELSA S. |
|
|
1939: | Home port changed to Koivisto /Björkö (Viipuri /Wiborg 3429). |
|
|
1940: | Home port changed to Pori /Björnborg (433), as Koivisto and Viipuri were surrended after the Winter War to the Soviet Union. However, Rederi Sohn Ab. had moved its office to Kotka. |
|
|
1941: | Laid up in the neutral Lisbon, as unable to return to Finland due to war conditions. |
Tyyppi Höyryalus ( teräs )
Telakka Campbeltown
Vuosi /
Bruttovetoisuus 1312,3
Nettovetoisuus741,97
Pituus 71,4
Leveys 10,58
Rekisterinumero
Rakennettu: 27.05.2021
Poistettu