Else 1900
Rauman alusrekisteri:
Teräksestä limisaumaan rakennettu höyryalus. Kolmipaisuntahöyrykone 750 ind. hv.
Kotipaikka: Rauma.
Omistaja: Oy Else.
Rekisteröity aikaisemmin Viipurissa.
539 | ELSE | 1940 - 1942 |
| Höyryalus, yksi kansi |
| Call: OHEH |
|
|
| 1,359 GRT, 748 NRT, 2,050 dwt |
| 75.72 x 11.40 x 5.15 m |
|
|
| Kolmipaisuntainen höyrykone (Triple Compund). |
| Koneen valmistaja: Deutsche Elbschiff-Ges."Kette", Übigau-Dresden |
| Koneteho: 750 IHP 9 solmua |
12.1900: | Laskettiin vesille Act.Ges. Nüscke & Co., Grabow a/O:n telakalla Stettinissä (#109) nimellä THURINGIA. |
|
|
4.1901: | Valmistui ja luovutettu Stettin-Stolper Dampfschiffs-Gesellschaft, Kommandit-Ges. a.Actienille (Alb. Stenzel & Rolke) Stolpmündeen, Stettiniin. |
|
|
1904: | Myyty Emil R. Retzlaffille Stettiniin ja saanut uuden nimen CURT RETZLAFF. |
|
|
29.11.1906: | Myyty A/S Dampskibsselskabet Neptunille, (C.K. Hansen), Kööpenhaminaan ja saanut nimen AGGERSBORG. |
|
|
14.11.1918: | Omistajat yhdistyivät A/S Dampskibsselskabet Dannebrogiksi (C.K. Hansen), Kööpenhamina |
|
|
4.5.1923: | Myyty Rederi Ab Siwalle, (E.R. Killman), Hälsingborgiin ja nimetty uudelleen SIWA :ksi. (6996) |
|
|
30.4.1930: | Myyty to Rederi Ab. Anglialle, (B.R. Bengtsson), Tukholma ja nimetty uudelleen ELSE:ksi. |
|
|
2.8.1932: | B.O.R Frick Tukholmasta osti laivan huutokaupasta. |
|
|
2.12.1932: | Uusi omistaja Oy Else, (A.K. Seppinen), hoitovarustamo Seppinen & Kemppi O/Y, Koivisto (Viipuri /Wiborg 3231). Laivan nimeä ei muutettu. |
|
|
10.6.1940: | Koiviston ja Viipurin siirryttyä Neuvostoliitolle talvisodan jälkeen Oy Else ja Seppänen & Kemppi Oy muuttivat Raumalle. Siirretty Rauman rekisteriin numerolla 539. |
|
|
1942: | Ajoi 24. elokuuta miinaan ja upposi 1.5 merimailia eteläkaakkoon Vesborgin majakalta Samsössä matkallaan Turusta Koldingin lastinaan 600 stantandia puutavaraa. Kolme miehistönjäsentä menehtyi. |
|
|
1951: | Laiva purettu miinaanajopaikalla. Työn teki Vilhelm Jensen, Korsör. |
539 | ELSE | 1940 - 1942 |
| General Cargo Steamer, Singledecker |
| Call: OHEH |
|
|
| 1,359 GRT, 748 NRT, 2,050 dwt |
| 75.72 x 11.40 x 5.15 m |
|
|
| Triple Steam Engine 3 cy. |
| by Deutsche Elbschiff-Ges."Kette", Übigau-Dresden |
| 750 IHP 9 knots |
12.1900: | Launched by Act.Ges. Nüscke & Co., Grabow a/O, Stettin (#109) as THURINGIA. |
|
|
4.1901: | Completed and deliverd to Stettin-Stolper Dampfschiffs-Gesellschaft, Kommandit-Ges. a.Actien, (Alb. Stenzel & Rolke), Stolpmünde, Stettin. |
|
|
1904: | Sold Emil R. Retzlaff, Stettin and renamed CURT RETZLAFF. |
|
|
29.11.1906: | Sold to A/S Dampskibsselskabet Neptun, (C.K. Hansen), Kjøbenhavn and renamed AGGERSBORG. |
|
|
14.11.1918: | Owners merged into A/S Dampskibsselskabet Dannebrog, (C.K. Hansen), Kjøbenhavn. |
|
|
4.5.1923: | Sold to Rederiab. Siwa, (E.R. Killman), Hälsing borg and renamed SIWA. (6996) |
|
|
30.4.1930: | Sold to Rederiab. Anglia, (B.R. Bengtsson), Stockholm and renamed ELSE. |
|
|
2.8.1932: | Purchased at auction by B.O.R. Frick, Stockholm. |
|
|
2.12.1932: | Acquired by O/Y Else, (A.K. Seppinen), mgrs. Seppinen & Kemppi O/Y, Koivisto /Björkö (Viipuri /Wiborg 3231) without change of name. |
|
|
10.6.1940: | Home port changed to Rauma /Raumo (539), as Koivisto and Viipuri were surrended after the Winter War to the Soviet Union. Oy Else and Seppinen & Kemppi Oy had also moved their office to Rauma. |
|
|
1942: | Struck on 24 Aug. a mine 1,5 NM SSE from Vesborg Lighthouse on Samsø while on voyage from Turku /Åbo to Kolding with 600 standards of timber. Crew saved from lifeboats by the rescue boat jenny and brought to Kolby Kaas fishing harbour. Three crew members were lost in the mine explosion. Wreck drifted and sank on the shore of Samsø with midshipshouse and stern above water. |
|
|
1951: | Demolition of the wreck in situ completed by Vilhelm Jensen, Korsør. |
|
|
| ©MAP 21.3.2004 file:Laivoja.Else.doc |
Tyyppi Höyryalus
Telakka Stettin, Nüscke & C:o
Vuosi /
Bruttovetoisuus 1359,98
Nettovetoisuus748,63
Pituus 72,56
Leveys 11,4
Rekisterinumero 3231
Rakennettu: 27.05.2021
Poistettu