Emilia 1867


Rakennettu hongasta tasasaumaan, tasaperäinen, yksi kansi, kolme mastoa.
Pääisäntä: Lindblad Fredrik.

Tyyppi Parkki
Telakka Oulu
Vuosi /
Bruttovetoisuus 676,53
Nettovetoisuus644,39
Pituus 14,89
Leveys 10,3
Rekisterinumero 88
Rakennettu: 07.09.1894
Poistettu 01.10.1899

Rauman alusrekisteri

Lehtiartikkelit

RL. 8.9.1894.

 

Laivan kauppa. Kapteeni J. W. Lindblad täältä on näinä päivinä ostanut 30.000 markalla neuvosmies Wilhelm Husbergilta Vaasassa parkkilaivan EMILIA, vetävä 644 rek.tonnia. Laiva on rakennettu Oulussa v. 1867 sekä luokitettu ranskalaisessa Weritas-yhtiössä, kuparoitu v. 1892. Laiva purjehtii ensitilassa Vaasasta tänne Raumalle ottamaan puulastia Espanjaan.

RL. 17.11.1894.

 

Tänne saapuneen tiedon mukaan on kapteeni J. W. Lindbladin omistama parkkilaiva EMILIA, kapt. Gustafsson, matkalla täältä plankkulastilla Spaniaan, joutui haaksirikkoon Bilbaon edustalla Atlantin meressä. Väki pelastunut. Laiva, jonka omistaja osti Vaasasta, oli vakuuttamaton, mutta lasti sekä varustus oli vakuutettu.


RL. 1.12.1894.

 

Laiva EMILIAN, jonka haaksirikosta äskettäin kerroimme, on englantilainen höyrylaiva LIBANON hinannut St Nazairen kaupunkiin Ranskan rannikolla. Haaksirikkoutuneen laivan lastikin on pelastettu ja viety sanottuun kaupunkiin. EMILIAN omistaa kapt. Lindblad Raumalta.


RL. 8.5.1895.

 

Omituinen vakuutustapaus Tritonissa.

Laiva EMILIA, joka viime vuonna ostettiin Raumalle, lähti täältä puulastilla lokakuussa määräpaikkana Walencia Espanjassa, mutta sitä kohtasivat ankarat myrskyt matkalla, niin että laiva pahoin vahingoittui, jonka vuoksi miehistö sen jätti Biskajan lahdessa. Ohi kulkeva höyryalus pelasti ja vei maihin Bilbaossa. Laivaa pukseerasi sen jälkeen vähän aikaa toinen höyry S:t Natzaireen, missä se ensin asetettiin karille ja sittemmin otettiin tokkaan. Laiva oli vakuuttamaton, mutta lasti, rahti ja sen varustus olivat vakuutetut Tritonissa. Niihin suuriin vahinkoihin nähden, joita laiva oli kärsinyt – siitä oli nimittäin mastot menneet, se oli saanut vuotoreikiä ja sitä paitsi karille pantu Natzairessa – hyljättiin laiva ja lasti lossattiin vakuuttajien, se on Tritonin puolesta. Asianomaiset nimittäin katsoivat itsensä oikeutetuiksi saamaan vakuutussumman, joka myöskin mitä lastiin tulee suoritettiin ilman rettelöitä, mutta kun EMILIAN isännistö vaati vakuutusta rahdista ja laivan varustuksesta, yhteensä 23.000 markkaa, ei sitä maksettukaan. Mitä syitä Tritonilla on ollut tähän kieltoonsa, emme täysin tunne, mutta olemme kuulleet syyksi mainittavan, että EMILIA ei ollut merikuntoisessa tilassa.

Tosiasia kuitenkin on, että laiva Cardiffissa v. 1892 perinpohjaisen korjauksen jälkeen, joka entiselle omistajalle maksoi 30.000 markkaa, luokiteltiin Weritaksessa 5/6 A. 1. 1. neljäksi vuodeksi eteenpäin, jonka jälkeen siinä on ollut vain pari lastia ja sitten ollut toimeton Vaasassa viime vuoteen saakka, jolloin se puulastissa purjehti ja teki haaksirikon ”Espanjan meressä”. Tästä voi päättää, että laiva olisi ollut hyvässä kunnossa, joka näkyy siitäkin, kun se Raumalle ostettiin, oli vakuutettu Suomen Merivakuutusyhtiössä 60.000 markasta.

(Kirjoitus jatkuu arvostellen ankarasti vakuutusyhtiö Tritonin menettelyä.)

 

RL. 11.5.1895.

 

Triton yhtiön eräs johtokunnan jäsen selostaa edelläolevaa vakuutusasiaa yhtiön kannalta. Kirjoittaja katsoo yhtiön menetelleen oikein.