Fanny 1879

Rauman alusrekisteri:

Rakennettu tasasaumaan hongasta puupanttureille, pyöreä perä, yksi kansi, kolme mastoa.
Omistaja: Ek Oskar, Eriksson Alma, Nyroos Hurunen Matti, Östman Karl, Kartano Gustaf.
Haaksirikkoutunut 10.11.1904.

Niilo Nieminen:

Kuunarilaiva FANNY

 

Vuonna 1904 keväällä kuunarilaiva  FANNYSTA tuli osittain raumalainen, tosin vain pieneltä osuudeltaan. Aluksen pääredarina tällöin oli luvialainen maanviljelijä-laivanvarustaja Matti Nyroos-Hurunen, joka myi laivasta 3/10 raumalaiselle kauppias Oskar W. Ekroosille 1 200 markasta. Alus oli 258 rekisteritonnin vetoinen. Kuunarilaiva FANNY ehti purjehtia osaltaan raumalaisena vain puolisen vuotta, kun se vielä saman vuoden (V. 1904) marraskuussa koki täydellisen haaksirikon ajauduttuaan Storbåhällenin karille Gävlen lahden suulla.

Laiva oli palaamassa Saksasta kotikaupunkiinsa Raumalle, mutta joutui Ahvenanmerellä kovaan lumimyrskyyn. Ruori murtui ja alus joutui ajelehtimaan ohjauskyvyttömänä törmäten edellämainitulle karille. Miehistö taisteli turhaan rajumyrskyä vastaan. Myös laivan päällikkö katsoi tilanteen niin toivottomaksi, että hän kirjoitti kaksi kirjettä jäähyväisiksi omaisilleen lähettäen ne pullopostin avulla toivoen pullon ajautuvan jonnekin maihin ja sitä tietä löytävänsä omaisten käsiin Raumalle. Kuunarilaiva FANNY oli juuttunut lujasti karille saaden myös kallistuman.

Jotta enempi kallistuma voitaisiin välttää, kaadettiin laivan koko riki. Taistelua merta vastaan kesti parisen vuorokautta, kunnes merenkäynti talttui ja läheiseltä Edskön saarelta kalastajat näkivät laivan hädänalaisen tilan. He kiiruhtivat apuun usealla kalastajaveneellä sekä pelastivat miehistön ja heidän yksityisen omaisuutensa. Sensijaan 25 vuotta purjehtinut kuunarilaiva FANNY oli kohdannut lopullisen tuhonsa.

Tyyppi Kuunarilaiva
Telakka Turku
Vuosi /
Bruttovetoisuus 270,98
Nettovetoisuus258,19
Pituus 35
Leveys 7,28
Rekisterinumero
Rakennettu: 27.05.2021
Poistettu 27.05.2021

Rauman alusrekisteri

Lehtiartikkelit

RL. 7.5.1903.

 

Taaskin raumalainen laiva joutunut haaksirikkoon. Tänne saapuneiden tietojen mukaan on taaskin raumalainen laiva joutunut haaksirikkoon. Kuunarilaiva FANNY, kapt. Mattsson, joka läksi täältä puutavaralastissa t.k. 1 p:nä Lyypekkiin, on nimitt. viime maanantaina (4.5.) käynyt matalalle Ölannin pohjoisrannikolla ja kärsinyt täydellisen haaksirikon. Ainoastaan väestö on pelastettu. Laiva, joka oli rakennettu v. 1879 ja lastasi 140 stand. sekä nykyisellä matkallaan oli vakuuttamaton, omisti eräs täkäläinen yhtiö, jolta tätä ennen jo on joutunut 3 laivaa haaksirikkoon tänä keväänä. Sitä paitsi on kaksi muuta raumalaista laivaa niinikään tämän lyhyen kevätpurjehduksen aikana tehnyt haaksirikon, joten kaupunkimme laivasto vain muutamassa viikossa on menettänyt kaikkiaan 6 alusta.


RL. 26.4.1904.

 

Laivankauppoja. Eilen tehdyllä kauppakirjalla myi maanviljelijä M. Nyroos-Hurunen kauppias Oskar W. Ekroosille ¼ osan priki NAIMASTA, 240 rek.tonnin kantoinen. Kauppahinta 3,000 mk. 1/7 osan parkkilaiva AKSELISTA, 352 rek.t. Hinta 3,000 mk. 3/10 osan kuunarilaiva FANNYSTA, 258 rek.ton. Hinta 1,200 mk. 1/20 osan LOTUS–nimisestä kuunarilaivasta, 380 rek.t. Kauppahinta 2,500 mk. Vastaanotto tapahtui heti.

RL. 15.11.1904.

 

Haaksirikko. Tukholmasta on sähkötetty, että parkkilaiva FANNY Raumalta on yöllä viime torstaita vasten tehnyt haaksirikon Edskoen luona. Laiva oli jäätyneenä ja koko riki mennyt yli laidan. Laiva tulee kokonaan hylyksi. Väestö on pelastunut.

RL. 26.11.1904.

 

Raumalainen laiva myrskyssä.

Kuten ennen on mainittu, ajautui äskettäin rajussa myrskyssä purjelaiva FANNY Storbådahällenin karille Geflen lahdessa olevan Edskön luona. Torstai aamuna huomasivat muutamat Edskön kalastajat laivan karille ajautuneena erittäin vaarallisessa asemassa. Päivän kuluessa yritettiin useita kertoja verkkoveneillä lähestyä hätääntyneitä, mutta turhaan. Meri raivosi hurjasti pohjoismyrskyn mylleröimänä ja lumi pieksi kasvoja. Ihmisvoima ei kyennyt mitään tekemään merimiesraukkojen hyväksi. Perjantaina, kun myrsky oli laimennut, onnistuttiin kuitenkin päästä heitä auttamaan, sitten kun he kaksi vuorokautta olivat katselleet kuolemaa silmästä silmään.

Tapahtumasta on laivan päällikkö kertonut eräälle ”Gefle Dagbladin” aputoimittajalle mm. seuraavaa:

Kuunari FANNY, kotoisin täältä Raumalta, joutui kotimatkalla Saksasta Ahvenanmerellä ankaraan itäiseen lumimyrskyyn. Keskiviikko-aamuna huomattiin ruorin murtuneen. Kamala tila kävi heti selville jokaiselle laivassa olijalle. ilman ruoria mitä hurjimmassa myrskyssä ja mitä sakeimmassa sumussa! Se tiesi suoraan sanoen varmaa perikatoa ennen tai myöhemmin. Ohjaamaton laiva alkoikin heti ajautua länteenpäin. Nähtiin jo Finngrundin tyrskyjen olevan aivan lähellä. Onneksi pääsi laiva ohi karien lomitse.

Koko keskiviikon ajautui laiva eteenpäin. Milloin hyvänsä voi se kolahtaa kallioon. Kaikki olivat valmiit; kaikki toivo oli lopussa. Kapteeni kirjoitti pari jäähyväiskirjettä vaimolleen ja heitti ne pulloon sulettuina aaltoihin. Laivan ohi kulki eräs  höyrylaiva, josta selvästi huomattiin FANNYN hätälippu. Se läheni nimittäin niin, että voitiin puhutellakin toisiaan, mutta siinä olikin kaikki. Veneiden avuksi  lähettämistä ei voitu ajatellakaan. Ei mitään voitu tehdä, ja niinpä pian nähtiin höyrylaivan katoavan näkyvistä. Viimeinen toivon kipinä oli sammunut. Tuli sitten pimeys ja yö. Laiva oli lähennyt Geflen lahtea, ja selville tultiin siitä, että kun aamu taas koittaa, niin sekä laiva että sen miehistö on joutunut perikatoon. Myrskyä jatkui ja tila kävi sitä uhkaavammaksi, kuta lähemmäs saaristoa tultiin. Siten kuolemaan melkein tuomittu laivaväki seisoi koko ajan koolla kannella odottaen kohtaloansa. Klo puoli 3 yöllä törmäsi laiva äkkiä karille, mutta liukui sen yli, ja sitten taas toisen yli; seuraavalla hetkellä tarttui se kiinni paiskautuneena Storbådahällenin vedenalaiselle karille. Se oli hätääntyneiden pelastus, ettei laiva mennyt karin yli, muuten olisi se varmaankin pian kyllä uponnut, se kun oli saanut pahan vuodon pohjaansa. Nyt pysyi laiva kuitenkin jotakuinkin varmasti karilla, vaikka se olikin kovasti kallellaan. Voitiinhan sitä paitsi pelätä, että pohja romahtaisi rikki, josta olisi seurauksena perikato.

Kapteenin ensimmäinen toimenpide oli antaa katkaista riki, jottei laiva yhä enemmän kallistuisi. Sen enempää ei voitu tehdä. Kuitenkin oli pelastuksen toivo herännyt, Edskö kun ei ollut kaukana ja sieltä mahdollisesti voitiin odottaa apua. Kuitenkin käsitettiin, ettei apua voitu saada niin kauan kuin myrsky raivosi.

Aamulla huomattiin karilla oleva laiva saarelta. Nähtiin pelastusveneitä laitettavan kuntoon ja työnnettävän nimen nenää kohti. Kerran oltiin myöskin valmiit yrittämään FANNYSTA maihin pienellä laivaveneellä. Mutta siitä tuumasta oli luovuttava.

Siten kului tuskissa koko torstai. Toivo ei kuitenkaan kokonaan mennyt, vaikka taas oli yö tulossa. Tosin jo pahoin vahingoittunut laiva ei enää kauan voisi vastustaa aaltojen tempauksia, mutta toivottiin että myrsky pian kyllä taantuisi. Hätääntyneiden iloksi alkoikin meri yöllä tyyntyä ja perjantai-aamuna oli melkein tyyni Edskön reippaat kalastajat eivät viivytelleet auttamishommissaan. Veneitä lähetettiin noutamaan FANNYN miehistö, jonka jalkojen alla pian oli kiinteä maakamara. Merimiesten ilo on helposti ajateltavissa

Kaikki merimiesten tavarat saatiin pelastetuksi, joten he eivät mitään vahinkoa kärsineet. Laivassa, joka oli 25 vuotta vanha, ei ollut mitään lastia.