Favell 1895
Laskettu 1895 vesille ja liitetty telakan (Charles Hill & Sons) omaan laivastoon. Merenkulkuun liittyvä yritystoiminta oli alkanut Hillin suvussa jo 1700 –luvun puolella, kun James Hilhouse oli alkanut hankkia osuuksia purjealuksista. Myöhemmin toiminta laajeni käsittämään myös laivanrakennuksen ja ensimmäinen kokonaan Hillin rakentama alus 187 tonnin Hebe valmistui vuonna 1821.
Telakka sijaitsi Avon –joen molemmilla rannoilla, tunnetun Albion Dockin naapurissa. Osa laivoista rakettiin tilauksesta toisille varustamoille ja samaan aikaan valmistettiin aluksia oman varustamon käyttöön. Varustamo osti myös käytettyjä aluksia ja sillä oli vuosien 1851 – 1878 välisenä aikana 36 purjealusta, joista se oli itse rakentanut seitsemän.
Varustamo alkoi varhaisessa vaiheessa investoimaan höyryaluksiin ja Bristol City Liners –varustamo perustettiin vuonna 1879. Hill panosti Pohjois-Atlantin matkustaja-aluksiin ja rakennutti kahden ensimmäisen toimintavuotensa aikana neljä 1725 tonnin sisaralusta. Favellin valmistumisen aikaan varustamolla oli 14 höyryalusta, jotka kuljettivat matkustajia (siirtolaisia) Atlantin yli.
Kaikkien alusten nimet alkoivat city –etuliitteellä ja siirtolaisliikenteen hiipuessa varustamo painottui rahtialuksiin. Varustamo lopetti toimintansa vasta vuonna 1971.
Teräsparkki oli nimetty varustajan ja rakentajan tyttären neiti Favell Hillin mukaan. Perheen muut vanhemmat tyttäret Phyllis ja Gladys olivat saaneet jo aikaisemmin nimikkolaivansa.
Favell oli viimeinen Bristolissa rakennettu valtameripurjealus ja sillä oli neljä sisaralusta: Nellie Troon (1889), Penrhyn Castle (1890), Gladys (1891) ja Powys Castle (1892). Favell valmistui viimeisen purjealusboomin jo päättyessä ja sen lastikapasiteetti oli pienempi kuin samaan aikaan rakennettujen 4 –mastoparkkien.
Aluksen viimeisen päällikön merikapteeni Sten Lillen selvitysten mukaan Favell teki Hillin kaudella ainoastaan kaksi matkaa, jotka molemmat olivat purjelaivakaudella hyvin tyypillisiä. Englannista vietiin kappaletavaralasti Australiaan Sydneyhyn. Ensimmäinen väli paluumatkoista oli hiiltä Newcastlesta (NSW) Chileen, jossa lastattiin guanoa Eurooppaan.
Hill myi aluksen kuitenkin jo vuonna 1897 Raumo Nya Skeppsrederi Ab:lle (J.W.Söderlund). Favell oli ostohetkellä lähes uusi laiva.
Päälliköksi Söderlund nimitti merikapteeni Karl Gustaf Hallmanin. Ensimmäinen suomalainen miehistö ottokatselmoitiin Raumalla 27. heinäkuuta 1897.
Tyyppi 3-mastoinen teräsparkki
Telakka Charles Hill & Sons, Bristol, Englanti 1895
Vuosi /
Bruttovetoisuus 1309
Nettovetoisuus1247
Pituus 75,4
Leveys 11
Rekisterinumero 107
Rakennettu: 16.09.1897
Poistettu 27.08.1907
Lehtiartikkelit
RL. 28.7.1897.
Rauman laivasto on näinä päivinä lisääntynyt oivallisella aluksella. Kunnallisneuvos J. W. Söderlund on nimittäin Lontoosta ostanut teräsparkin FAVELL, joka on melkein uusi, rakennettu 1895 ja 1260 rek.tonnin mittainen. Hinta on ollut 7.500 puntaa eli 187.500 markkaa. FAVELLIN päälliköksi tulee kapteeni K. Hallman. Väestö lähtee huomenna Lontooseen, mistä laiva saapuu Ruotsiin puutavaraa ottamaan.
RL. 4.8.1897.
Suomen parhain purjelaiva on nykyään epäilemättä teräsparkki FAVELL, jonka kunnallisneuvos Söderlund äskettäin Englannista osti. Suurin se ei ole – teräsfregatti FENNIA, joka saman henkilön omistamana myös kuuluu Rauman laivastoon, on isoin kaikista maamme purjelaivoista - mutta FAVELL, joka on rakennettu v. 1895 on FENNIAA 4 vuotta nuorempi. FAVELLIN miehistönä tulee olemaan vaan 18 miestä, mikä riippuu siitä, että laiva on niin vakava ja että sitä on varsin helppo hoitaa. FAVELL on senkin puolesta edullinen alus, että siihen suuruuteensa nähden mahtuu verrattain iso lasti. FAVELL on vasta kolmas teräslaiva Suomessa – kun sitä vastoin Norjassa ja Tanskassa on niitä suuri joukko.
RL. 7.4.1900.
Pikainen matka. Kunnallisneuvos J. W. Söderlundin omistama fregatti FAVELL, kapt. K. Hallman, joka viime marraskuun 9 p:nä läksi Wancower-saarilta ympäri Etelä-Amerikan Lontooseen, on t.k. 5 p:nä saapunut määräpaikkaansa suoritettuaan tuon pitkän purjehdusmatkan 135 päivässä. Tavallisesti menee samalla matkalla 5 á 6 kuukautta.
RL. 15.12.1903.
Haaksirikko. H-P. kertoo, että suomalainen parkkilaiva FAVELL, kapt. K. Hallman, matkalla Hampurista Fredrikshaldiin t.k. 4 p:nä oli tullut vuotavana Fredrikstadiin. Laiva oli kaksi kertaa törmännyt karille jäämättä kiinni ja ollut kaksi kertaa karilla lähellä satamaa. Laiva lähtee Mossin kuivatelakkaan. – FAVELL on suurimpia suomalaisia purjelaivoja, 1,246 rek.tonnia, ja rakennettu Bristolissa v. 1895, kotoisin Raumalta. Laivan omistaa ”Rauman uusi laivanvarustusyhtiö”.
L-S. 6.12.1906.
Uusi laivanvarustajayhtiö, nimeltä Suomen Laivanvarustajayhtiö, on Helsingissä perustettu Yhtiön toimeenpanevaksi johtajaksi on valittu hra Alvar Söderlund.
Yhtiö, jonka osakepääoma on 250,000 mk. mutta voidaan kohottaa 500,000 markkaan, on 842,000 mk:n yhteisestä hinnasta ostanut Rauman uudelta laivanvarustajayhtiöltä sen omistamat teräslaivat FENNIAN, GLENARDIN ja FAVELLIN. Kauppaa seurasi kaikki laivojen varustukset. Samalla siirtyi raumalaiselle yhtiölle myönnetty valtiolaina uudelle yhtiölle.
Myyty FENNIA on parkkilaiva, rakennettu Belfastissa ja 2154 rek.ton. vetoinen Sen pituus on 87,29, leveys 12,52 ja korkeus 7,48 metriä ja lastaa se 3,700 tonnia kuollutta painoa. Fregatti GLENARD on rakennettu Glasgovissa 1893 ja vetää 1727 rek.ton. Se on 79 m. pitkä, 12,5 m. leveä ja 7 m. korkea sekä lastaa 3,100 tonnia. Parkkilaiva FAVELL on rakennettu Bristolissa 1895 ja vetää 1246 rek.tonnia. Sen pituus on 72,44 leveys 11,04 ja korkeus 6,5 metriä ja lastaa 2,200 tonnia.
L-S. 31.7.1909.
Koululaivat FENNIA ja FAVELL ovat saapuneet Valparaisoon (Chilessä), edellinen tk. 19 p:nä ja jälkimmäinen tk. 22 p:nä. GLENARD lähti tk. 27 p:nä samasta paikasta Caleta Buenoon.
L-S. 8.3.1910.
Suomen Laivanvarustajayhtiö konkurssiin.
Sanottu yhtiö on lauantaina (5.3.) jättänyt Helsingin raastuvanoikeudelle konkurssianomuksen.
Yhtiö perustettiin v. 1906, jolloin se aluksi osti Rauman laivanvarustajayhtiöltä rautalaivat FENNIA, GLENARD ja FAVELL. Yhtiö muodosti ne yhdistetyiksi kauppa ja koululaivoiksi ja niihin otettiin merimiesoppilaita, Yhtiö anoi v. 1908 valtion apua tämän oppilasjärjestelmän kannattamiseksi. Anomusta senaatti puolsi, mutta se tuli kuitenkin vihdoin Pietarissa hylätyksi. Tämä ja muutkin yhtiötä kohdanneet vastoinkäymiset, huonot rahtiajat ja muut syyt pakottivat yhtiön konkurssiin.
Yhtiön laivat FENNIA ja GLENARD ovat parhaillaan Hampurissa purettavina ja FAVELL on matkalla Afrikasta Australiaan ottamaan vehnälastin Eurooppaan.
L-S. 30.9.1911.
Koululaiva FAVELLIN päälliköksi on Suomen koululaivanvarustus-yhtiö valinnut merikapteeni W. Söderlundin. – FAVELL samoin kuin FENNIA ja GLENARDkin on pitemmän ajan ollut maissa Saksassa ja on niissä suoritettu korjauksia. Ensi kuun lopussa lasketaan ne jälleen vesille. FAVELLIIN tulee aluksi 8 ”pränttispoikaa”.
L-S. 2.11.1911.
Koululaivat. FENNIA ja GLENARD ovat nyttemmin matkakunnossa Hampurissa ja tulevat hinattaviksi, edellinen Hudiksvalliin lastaamaan puutavaraa Newcastleen ja jälkimmäinen Sundsvalliin lastaamaan puuta Melbourneen. FAVELL on edelleen varustustöitten alaisena Antverpenissä. Sitä ei ole vielä rahdattu, mutta lähtenee se piakkoin erääseen satamaan Etelä-Amerikassa. FENNIA ja GLENARD päässevät lähtemään joulukuun alussa.
L-S. 16.4.1912.
Tapaturmia merellä hirmumyrskyssä.
Koululaiva FAVELLIN kapteeni William Söderman on matkalla Argentiinaan joutunut hirmumyrskyyn, jolloin muuan suuri hyökyaalto vei meren saaliiksi erään Turusta kotoisin olevan merimiehen. Samassa myrskyssä murtui Raumalta kotoisin olevan merimiehen K. Kajanderin toinen jalka.
L-S. 3.8.1916.
Koululaiva FAVELL, kapt. O. Hjelt, lähti v.k. 28 p:nä Bordeauxista Hampton Roadsiin Amerikassa. Täältä ottaa laiva lastin Argentiinaan.
Ottokatselmus 27.07.1897
Päällikkö Karl Gustaf Hallman
InfoEnsimmäinen suomalainen miehistö ottokatselmoitiin Raumalla.
MiehistöTitteli | Etunimi | Sukunimi | Pvm | Kotipaikka | Palkka |
---|---|---|---|---|---|
Päällikkö | Karl Gustaf | Hallman | |||
Stuertti | Fr. Wilh. | Wahlström | 1870 | Rauma | 60 mk |
Kirvesmies | Osk. | Heinonen | 1865 | Rauma | 60 mk |
Matruusi | P. M. | Pihlman | 1874 | Rauma | 43 mk |
Puolimatruusi | I. I. | Aspegren | 1874 | Rauma | 35 mk |
Jungmanni | Joh. O. | Nordblom | 1877 | Lappi/Rauma | 30 mk |
Jungmanni | E. T. | Palmroos | 1877 | Rauma | 26 mk |
Jungmanni | Nest. | Grönroos | 1880 | Rauma | 22 mk |
Ottokatselmus 30.07.1897
Päällikkö
InfoOttokatselmus 30.7.1897 Turku
MiehistöTitteli | Etunimi | Sukunimi | Pvm | Kotipaikka | Palkka |
---|---|---|---|---|---|
Perämies | Karl Arthur | Lindblad | 1867 | Turku | 125 mk |
Pursimies | Jakob | Halonen | 1850 | Raahe/Parainen | 60 mk |
Puolimatruusi | Joh. Oskar | Ahlund | 1875 | Nousiainen/Rymättylä | 38 mk |
Jungmanni | Alvar Arvid | Lemström | 1880 | Turku | 30 mk |
Jungmanni | Frans Andreas | Heinonen | 1874 | Merimasku | 30 mk |
Gosje | Hugo Arthur | Lindqvist | 1882 | Kemiö/Mietoinen | 18 mk |
Ottokatselmus 26.08.1897
Päällikkö
InfoOttokatselmus 26.8.1897 Turku
MiehistöTitteli | Etunimi | Sukunimi | Pvm | Kotipaikka | Palkka |
---|---|---|---|---|---|
Gosje | Karl Johan | Blomberg | 1880 | Turku | 15 mk |
Ottokatselmus 27.05.1921
Päällikkö
Info MiehistöTitteli | Etunimi | Sukunimi | Pvm | Kotipaikka | Palkka |
---|
Ottokatselmus 02.02.1899
Päällikkö Karl Gustaf Hallman
InfoOttokatselmus Raumalla.
MiehistöTitteli | Etunimi | Sukunimi | Pvm | Kotipaikka | Palkka |
---|---|---|---|---|---|
Kirvesmies | Wilhelm | Randelin | 1859 | Rauman mlk/Rauma | 60 mk |
Matruusi | Frans Wilhelm | Engren | 1874 | Rauma | 55 mk |
Matruusi | Anton A. | Syren | 1876 | Rauma | 52 mk |
Matruusi | Joh. Ivar | Tähti | 1875 | Eurajoki | 52 mk |
Matruusi | Herman | Lindblom1878 | 1878 | Rauman mlk/ Rauma | 40 mk |
Matruusi | Johan Wilhelm | Björkqvist | 1875 | Rauma | 40 mk |
Puolimatruusi | Frans Nestor | Jalonen | 1877 | Rauma | 38 mk |
Puolimatruusi | Dan Krist. | Laine | 1880 | Pyhämaa | 38 mk |
Jungmanni | Joh. Dan. | Nordman | 1881 | Rauma | 25 mk |
Jungmanni | H. Walfrid | Österlund | 1881 | Rauman mlk/ Rauma | 25 mk |
Jungmanni | Frans Em. | Ojala | 1882 | Rauma | 24 mk |
Stuertti | Eemil Ferd. | Fors | 1860 | Rauma | 60 mk |
Kajuuttavahti | Jul. Gabr. | Grönroos | 1883 | Rauma | 18 mk |
Ottokatselmus 04.02.1899
Päällikkö
InfoOttokatselmus Turussa
MiehistöTitteli | Etunimi | Sukunimi | Pvm | Kotipaikka | Palkka |
---|---|---|---|---|---|
Perämies | Karl Felix | Åberg | 1875 | Nauvo | 100 mk |
Ottokatselmus 30.04.1900
Päällikkö Karl Gustaf Hallman
InfoOttokatselmus Raumalla
MiehistöTitteli | Etunimi | Sukunimi | Pvm | Kotipaikka | Palkka |
---|---|---|---|---|---|
Oppilas | Walfrid Nikolai | Friis | 1882 | Kalajoki |
Ottokatselmus 02.05.1900
Päällikkö
InfoOttokatselmus Raumalla
MiehistöTitteli | Etunimi | Sukunimi | Pvm | Kotipaikka | Palkka |
---|---|---|---|---|---|
Perämies | John F. | Salven | 1877 | Turku | 150 mk |
Oppilas | Karl Bruno | Sundvik | 1878 | Turku |
Ottokatselmus 10.05.1900
Päällikkö
InfoOttokatselmus Raumalla
MiehistöTitteli | Etunimi | Sukunimi | Pvm | Kotipaikka | Palkka |
---|---|---|---|---|---|
Kirvesmies | Karl Vikt. | Koskinen | 1867 | Rauman mlk | 75 mk |
Matruusi | Joh. Fredr. | Lönnroth | 1867 | Rauman mlk | 57 mk |
Matruusi | Sam. | Malmsten | 1871 | Laitila | 55 mk |
Puolimatruusi | Joh. Vikt. | Roos | 1882 | Rauma | 30 mk |
Stuertti | Frans | Hellsten | 1877 | Laitila | 75 mk |
Kokki | Alf. Wald. | Sjölund | 1883 | Rauma |
Ottokatselmus 26.07.1901
Päällikkö Karl Gustaf Hallman
InfoOttokatselmus Raumalla
MiehistöTitteli | Etunimi | Sukunimi | Pvm | Kotipaikka | Palkka |
---|---|---|---|---|---|
Perämies | Fred. K. | Wall | 1874 | Rauma | 100 mk |
Kirvesmies | Joh. | Grönqvist | Rauma | 70 mk | |
Kirvesmies | J. | Suominen | 1870 | Rauman mlk | 70 mk |
Matruusi | Konst. Bernh. | Heinonen | 1876 | Laitila/ Uusikaupunki | 50 mk |
Matruusi | Joh. Alb. | Elonen | 1875 | Pyhämaa | 50 mk |
Matruusi | Osk. Wilh. | Lindroos | 1873 | Laitila/ Uusikaupunki | 50 mk |
Puolimatruusi | Vikt. E. | Saarinen | 1880 | Kalanti/ Uusikaupunki | 40 mk |
Kokki | Wald. | Ylenius | 1881 | Rauma | 40 mk |
Ottokatselmus 13.09.1902
Päällikkö Johan K. Nordlund
InfoOttokatselmus Raumalla
MiehistöTitteli | Etunimi | Sukunimi | Pvm | Kotipaikka | Palkka |
---|---|---|---|---|---|
Stuertti | G. W. | Gran | 1879 | Rauma | 80 mk |
Kirvesmies | F. J. | Österman | 1866 | Rauman mlk/ Rauma | 60 mk |
Matruusi | G. | Lindgren | 1855 | Uusikaupunki/ Rauma | 59 mk |
Matruusi | K. R. | Renfors | 1878 | Laitila | 55 mk |
Matruusi | A. A. | Nilsson | 1880 | Laitila | 55 mk |
Matruusi | F. A. | Arvonen | 1880 | Pyhämaa | 45 mk |
Puolimatruusi | K. N. | Blomberg | 1875 | Rauman mlk | 38 mk |
Puolimatruusi | J. I. | Aalto | 1883 | Rauman mlk | 35 mk |
Jungmanni | Gustaf Adolf | Wahlman | 1884 | Uusikaupunki/ Tampere | |
Kokki | K. W. | Alander | 1885 | Rauma | 22 mk |
Ottokatselmus 14.10.1903
Päällikkö Karl Gustaf Hallman
InfoOttokatselmus Raumalla
MiehistöTitteli | Etunimi | Sukunimi | Pvm | Kotipaikka | Palkka |
---|---|---|---|---|---|
Kirvesmies | Karl. Vikt. | Nordman | 1855 | Eurajoki/ Pori | 65 mk |
Matruusi | Gust. A. | Kask | 1867 | Pori | 60 mk |
Matruusi | Jak. Nest. | Andsten | 1879 | Rauman mlk | 60 mk |
Matruusi | Dan. | Rosendal | 1875 | Pyhämaa | 55 mk |
Matruusi | Selim Wilh. | Eriksson | 1881 | Rauman mlk | 50 mk |
Matruusi | Gust. Wilh. | Wilen | 1881 | Rauman mlk | 45 mk |
Puolimatruusi | Vikt. Alex. | Laine | 1880 | Pyhämaa | 35 mk |
Puolimatruusi | Gust. Hj. | Toivonen | 1883 | Rauman mlk | 35 mk |
Ottokatselmus 16.10.1903
Päällikkö
InfoOttokatselmus Turussa
MiehistöTitteli | Etunimi | Sukunimi | Pvm | Kotipaikka | Palkka |
---|---|---|---|---|---|
Perämies | Karl Wilhelm | Itäinen | 1868 | Perniö/ Turku | 150 mk |
Ottokatselmus 22.10.1903
Päällikkö
InfoOttokatselmus Uudessakaupungissa
MiehistöTitteli | Etunimi | Sukunimi | Pvm | Kotipaikka | Palkka |
---|---|---|---|---|---|
Jungmanni | David Alfred | Sjöblom | 1885 | Lokalahti/ Uusikaupunki | 25 mk |
Jungmanni | Maximilian Fredrik | Bonsdorff | 1887 | Kustavi | 20 mk |
Ottokatselmus 15.10.1904
Päällikkö Karl Gustaf Hallman
InfoOttokatselmus Raumalla
MiehistöTitteli | Etunimi | Sukunimi | Pvm | Kotipaikka | Palkka |
---|---|---|---|---|---|
Matruusi | Joh. Vern. | Lehtonen | 1882 | Pyhämaa | 55 mk |
Puolimatruusi | Gust. Alb. | Wiljanen | 1881 | Pyhämaa | 40 mk |
Puolimatruusi | Kust. Vald. | Wiljanen | 1885 | Pyhämaa | 35 MK |
Ottokatselmus 31.10.1904
Päällikkö
InfoOttokatselmus Raumalla
MiehistöTitteli | Etunimi | Sukunimi | Pvm | Kotipaikka | Palkka |
---|---|---|---|---|---|
Kirvesmies | Johan Robert | Aaltonen | 1882 | Rauman mlk | 60 mk |
Matruusi | Frans Nestor | Aaltonen | 1883 | Rauman mlk | 50 mk |
Matruusi | Emil Gustaf | Helander | 1885 | Rauma | 48 mk |
Matruusi | Juho Samuel | Nurminen | 1883 | Lappi | 45 mk |
Matruusi | Johan Nestor | Österman | 1880 | Rauman mlk | 40 mk |
Puolimatruusi | Aksel Albinus | Helmroos | 1884 | Pyhämaa | 35 mk |
Puolimatruusi | Johan Hjalmar | Jalonen | 1885 | Pyhämaa | 35 mk |
Kokki | Oskar | Valo | 1878 | Rauman mlk | 45 mk |