Favell 1895

Laskettu 1895 vesille ja liitetty telakan (Charles Hill & Sons) omaan laivastoon. Merenkulkuun liittyvä yritystoiminta oli alkanut Hillin suvussa jo 1700 –luvun puolella, kun James Hilhouse oli alkanut hankkia osuuksia purjealuksista. Myöhemmin toiminta laajeni käsittämään myös laivanrakennuksen ja ensimmäinen kokonaan Hillin rakentama alus 187 tonnin Hebe valmistui vuonna 1821.

Telakka sijaitsi Avon –joen molemmilla rannoilla, tunnetun Albion Dockin naapurissa. Osa laivoista rakettiin tilauksesta toisille varustamoille ja samaan aikaan valmistettiin aluksia oman varustamon käyttöön. Varustamo osti myös käytettyjä aluksia ja sillä oli vuosien 1851 – 1878 välisenä aikana 36 purjealusta, joista se oli itse rakentanut seitsemän.

Varustamo alkoi varhaisessa vaiheessa investoimaan höyryaluksiin ja Bristol City Liners –varustamo perustettiin vuonna 1879. Hill panosti Pohjois-Atlantin matkustaja-aluksiin ja rakennutti kahden ensimmäisen toimintavuotensa aikana neljä 1725 tonnin sisaralusta. Favellin valmistumisen aikaan varustamolla oli 14 höyryalusta, jotka kuljettivat matkustajia (siirtolaisia) Atlantin yli. 

Kaikkien alusten nimet alkoivat city –etuliitteellä ja siirtolaisliikenteen hiipuessa varustamo painottui rahtialuksiin. Varustamo lopetti toimintansa vasta vuonna 1971.

Teräsparkki oli nimetty varustajan ja rakentajan tyttären neiti Favell Hillin mukaan. Perheen muut vanhemmat tyttäret Phyllis ja Gladys olivat saaneet jo aikaisemmin nimikkolaivansa.

Favell oli viimeinen Bristolissa rakennettu valtameripurjealus ja sillä oli neljä sisaralusta: Nellie Troon (1889), Penrhyn Castle (1890), Gladys (1891) ja Powys Castle (1892). Favell valmistui viimeisen purjealusboomin jo päättyessä ja sen lastikapasiteetti oli pienempi kuin samaan aikaan rakennettujen 4 –mastoparkkien.

Aluksen viimeisen päällikön merikapteeni Sten Lillen selvitysten mukaan Favell teki Hillin kaudella ainoastaan kaksi matkaa, jotka molemmat olivat purjelaivakaudella hyvin tyypillisiä. Englannista vietiin kappaletavaralasti Australiaan Sydneyhyn. Ensimmäinen väli paluumatkoista oli hiiltä Newcastlesta (NSW) Chileen, jossa lastattiin guanoa Eurooppaan.

Hill myi aluksen kuitenkin jo vuonna 1897 Raumo Nya Skeppsrederi Ab:lle (J.W.Söderlund). Favell oli ostohetkellä lähes uusi laiva.

Päälliköksi Söderlund nimitti merikapteeni Karl Gustaf Hallmanin.  Ensimmäinen suomalainen miehistö ottokatselmoitiin Raumalla 27. heinäkuuta 1897.

Tyyppi 3-mastoinen teräsparkki
Telakka Charles Hill & Sons, Bristol, Englanti 1895
Vuosi /
Bruttovetoisuus 1309
Nettovetoisuus1247
Pituus 75.4
Leveys 11
Rekisterinumero 107
Rakennettu: 16.09.1897
Poistettu 27.08.1907

Rauman alusrekisteriValtameripurjealus

Lehtiartikkelit

RL. 28.7.1897.

 

Rauman laivasto on näinä päivinä lisääntynyt oivallisella aluksella. Kunnallisneuvos J. W. Söderlund on nimittäin Lontoosta ostanut teräsparkin FAVELL, joka on melkein uusi, rakennettu 1895 ja 1260 rek.tonnin mittainen. Hinta on ollut 7.500 puntaa eli 187.500 markkaa. FAVELLIN päälliköksi tulee kapteeni K. Hallman. Väestö lähtee huomenna Lontooseen, mistä laiva saapuu Ruotsiin puutavaraa ottamaan.


RL. 4.8.1897.

 

Suomen parhain purjelaiva on nykyään epäilemättä teräsparkki FAVELL, jonka kunnallisneuvos Söderlund äskettäin Englannista osti. Suurin se ei ole – teräsfregatti FENNIA, joka saman henkilön omistamana myös kuuluu Rauman laivastoon, on isoin kaikista maamme purjelaivoista -  mutta FAVELL, joka on rakennettu v. 1895 on FENNIAA 4 vuotta nuorempi. FAVELLIN miehistönä tulee olemaan vaan 18 miestä, mikä riippuu siitä, että laiva on niin vakava ja että sitä on varsin helppo hoitaa. FAVELL on senkin puolesta edullinen alus, että siihen suuruuteensa nähden mahtuu verrattain iso lasti. FAVELL on vasta kolmas teräslaiva Suomessa – kun sitä vastoin Norjassa ja Tanskassa on niitä suuri joukko.

 

RL. 7.4.1900.

 

Pikainen matka. Kunnallisneuvos J. W. Söderlundin omistama fregatti FAVELL, kapt. K. Hallman, joka viime marraskuun 9 p:nä läksi Wancower-saarilta ympäri Etelä-Amerikan Lontooseen, on t.k. 5 p:nä saapunut määräpaikkaansa suoritettuaan tuon pitkän purjehdusmatkan 135 päivässä. Tavallisesti menee samalla matkalla 5 á 6 kuukautta.


RL. 15.12.1903.

 

Haaksirikko. H-P. kertoo, että suomalainen parkkilaiva FAVELL, kapt. K. Hallman, matkalla Hampurista Fredrikshaldiin t.k. 4 p:nä oli tullut vuotavana Fredrikstadiin. Laiva oli kaksi kertaa törmännyt karille jäämättä kiinni ja ollut kaksi kertaa karilla lähellä satamaa. Laiva lähtee Mossin kuivatelakkaan. – FAVELL on suurimpia suomalaisia purjelaivoja, 1,246 rek.tonnia, ja rakennettu Bristolissa v. 1895, kotoisin Raumalta. Laivan omistaa ”Rauman uusi laivanvarustusyhtiö”.


L-S. 6.12.1906.                     

 

Uusi laivanvarustajayhtiö, nimeltä Suomen Laivanvarustajayhtiö, on Helsingissä perustettu Yhtiön toimeenpanevaksi johtajaksi on valittu hra Alvar Söderlund.

 

Yhtiö, jonka osakepääoma on 250,000 mk. mutta voidaan kohottaa 500,000 markkaan, on 842,000 mk:n yhteisestä hinnasta ostanut Rauman uudelta laivanvarustajayhtiöltä sen omistamat teräslaivat FENNIAN, GLENARDIN ja FAVELLIN. Kauppaa seurasi kaikki laivojen varustukset. Samalla siirtyi raumalaiselle yhtiölle myönnetty valtiolaina uudelle yhtiölle.

 

Myyty FENNIA on parkkilaiva, rakennettu Belfastissa ja 2154 rek.ton. vetoinen Sen pituus on 87,29, leveys 12,52 ja korkeus 7,48 metriä ja lastaa se 3,700 tonnia kuollutta painoa. Fregatti GLENARD on rakennettu Glasgovissa 1893 ja vetää 1727 rek.ton. Se on 79 m. pitkä, 12,5 m. leveä ja 7 m. korkea sekä lastaa 3,100 tonnia. Parkkilaiva FAVELL on rakennettu Bristolissa 1895 ja vetää 1246 rek.tonnia. Sen pituus on 72,44 leveys 11,04 ja korkeus 6,5 metriä ja lastaa 2,200 tonnia.


L-S. 31.7.1909.

 

Koululaivat FENNIA ja FAVELL  ovat saapuneet Valparaisoon (Chilessä), edellinen tk. 19 p:nä ja jälkimmäinen tk. 22 p:nä. GLENARD lähti tk. 27 p:nä samasta paikasta Caleta Buenoon.


L-S. 8.3.1910.

 

Suomen Laivanvarustajayhtiö konkurssiin.

Sanottu yhtiö on lauantaina (5.3.) jättänyt Helsingin raastuvanoikeudelle konkurssianomuksen.

Yhtiö perustettiin v. 1906, jolloin se aluksi osti Rauman laivanvarustajayhtiöltä rautalaivat FENNIA, GLENARD ja FAVELL. Yhtiö muodosti ne yhdistetyiksi kauppa ja koululaivoiksi ja niihin otettiin merimiesoppilaita, Yhtiö anoi v. 1908 valtion apua tämän oppilasjärjestelmän kannattamiseksi. Anomusta senaatti puolsi, mutta se tuli kuitenkin vihdoin Pietarissa hylätyksi. Tämä ja muutkin yhtiötä kohdanneet vastoinkäymiset, huonot rahtiajat ja muut syyt pakottivat yhtiön konkurssiin.

Yhtiön laivat FENNIA ja GLENARD ovat parhaillaan Hampurissa purettavina ja FAVELL on matkalla Afrikasta Australiaan ottamaan vehnälastin Eurooppaan.


L-S. 30.9.1911.

 

Koululaiva FAVELLIN päälliköksi on Suomen koululaivanvarustus-yhtiö valinnut merikapteeni W. Söderlundin. – FAVELL samoin kuin FENNIA ja GLENARDkin on pitemmän ajan ollut maissa Saksassa ja on niissä suoritettu korjauksia. Ensi kuun lopussa lasketaan ne jälleen vesille. FAVELLIIN tulee aluksi 8 ”pränttispoikaa”.


L-S. 2.11.1911.

 

Koululaivat. FENNIA ja GLENARD ovat nyttemmin matkakunnossa Hampurissa ja tulevat hinattaviksi, edellinen Hudiksvalliin lastaamaan puutavaraa Newcastleen ja jälkimmäinen Sundsvalliin lastaamaan puuta Melbourneen. FAVELL on edelleen varustustöitten alaisena Antverpenissä. Sitä ei ole vielä rahdattu, mutta lähtenee se piakkoin erääseen satamaan Etelä-Amerikassa. FENNIA ja GLENARD päässevät lähtemään joulukuun alussa.


L-S. 16.4.1912.

 

Tapaturmia merellä hirmumyrskyssä.

Koululaiva FAVELLIN kapteeni William Söderman on matkalla Argentiinaan joutunut hirmumyrskyyn, jolloin muuan suuri hyökyaalto vei meren saaliiksi erään Turusta kotoisin olevan merimiehen. Samassa myrskyssä murtui Raumalta kotoisin olevan merimiehen K. Kajanderin toinen jalka.


L-S. 3.8.1916.

 

Koululaiva FAVELL, kapt. O. Hjelt, lähti v.k. 28 p:nä Bordeauxista Hampton Roadsiin Amerikassa. Täältä ottaa laiva lastin Argentiinaan.


Ottokatselmus 27.07.1897

Päällikkö Karl Gustaf Hallman

Info

Ensimmäinen suomalainen miehistö ottokatselmoitiin Raumalla.

Miehistö
TitteliEtunimiSukunimiPvmKotipaikkaPalkka
PäällikköKarl GustafHallman
StuerttiFr. Wilh.Wahlström1870Rauma60 mk
KirvesmiesOsk.Heinonen1865Rauma60 mk
MatruusiP. M.Pihlman1874Rauma43 mk
PuolimatruusiI. I.Aspegren1874Rauma35 mk
JungmanniJoh. O.Nordblom1877Lappi/Rauma30 mk
JungmanniE. T.Palmroos1877Rauma26 mk
JungmanniNest.Grönroos1880Rauma22 mk

Ottokatselmus 30.07.1897

Päällikkö

Info

Ottokatselmus 30.7.1897 Turku

Miehistö
TitteliEtunimiSukunimiPvmKotipaikkaPalkka
PerämiesKarl ArthurLindblad1867Turku125 mk
PursimiesJakobHalonen1850Raahe/Parainen60 mk
PuolimatruusiJoh. OskarAhlund1875Nousiainen/Rymättylä38 mk
JungmanniAlvar ArvidLemström1880Turku30 mk
JungmanniFrans AndreasHeinonen1874Merimasku30 mk
GosjeHugo ArthurLindqvist1882Kemiö/Mietoinen18 mk

Ottokatselmus 26.08.1897

Päällikkö

Info

Ottokatselmus 26.8.1897 Turku

Miehistö
TitteliEtunimiSukunimiPvmKotipaikkaPalkka
GosjeKarl JohanBlomberg1880Turku15 mk

Ottokatselmus 27.05.1921

Päällikkö

Info Miehistö
TitteliEtunimiSukunimiPvmKotipaikkaPalkka

Ottokatselmus 02.02.1899

Päällikkö Karl Gustaf Hallman

Info

Ottokatselmus Raumalla.

Miehistö
TitteliEtunimiSukunimiPvmKotipaikkaPalkka
KirvesmiesWilhelmRandelin1859Rauman mlk/Rauma60 mk
MatruusiFrans WilhelmEngren1874Rauma55 mk
MatruusiAnton A.Syren1876Rauma52 mk
MatruusiJoh. IvarTähti1875Eurajoki52 mk
MatruusiHermanLindblom18781878Rauman mlk/ Rauma40 mk
MatruusiJohan WilhelmBjörkqvist1875Rauma40 mk
PuolimatruusiFrans NestorJalonen1877Rauma38 mk
PuolimatruusiDan Krist.Laine1880Pyhämaa38 mk
JungmanniJoh. Dan.Nordman1881Rauma25 mk
JungmanniH. WalfridÖsterlund1881Rauman mlk/ Rauma25 mk
JungmanniFrans Em.Ojala1882Rauma24 mk
StuerttiEemil Ferd.Fors1860Rauma60 mk
KajuuttavahtiJul. Gabr.Grönroos1883Rauma18 mk

Ottokatselmus 04.02.1899

Päällikkö

Info

Ottokatselmus Turussa

Miehistö
TitteliEtunimiSukunimiPvmKotipaikkaPalkka
PerämiesKarl FelixÅberg1875Nauvo100 mk

Ottokatselmus 30.04.1900

Päällikkö Karl Gustaf Hallman

Info

Ottokatselmus Raumalla

Miehistö
TitteliEtunimiSukunimiPvmKotipaikkaPalkka
OppilasWalfrid NikolaiFriis1882Kalajoki

Ottokatselmus 02.05.1900

Päällikkö

Info

Ottokatselmus Raumalla

Miehistö
TitteliEtunimiSukunimiPvmKotipaikkaPalkka
PerämiesJohn F.Salven1877Turku150 mk
OppilasKarl BrunoSundvik1878Turku

Ottokatselmus 10.05.1900

Päällikkö

Info

Ottokatselmus Raumalla

Miehistö
TitteliEtunimiSukunimiPvmKotipaikkaPalkka
KirvesmiesKarl Vikt.Koskinen1867Rauman mlk75 mk
MatruusiJoh. Fredr.Lönnroth1867Rauman mlk57 mk
MatruusiSam.Malmsten1871Laitila55 mk
PuolimatruusiJoh. Vikt.Roos1882Rauma30 mk
StuerttiFrans Hellsten1877Laitila75 mk
Kokki Alf. Wald.Sjölund1883Rauma

Ottokatselmus 26.07.1901

Päällikkö Karl Gustaf Hallman

Info

Ottokatselmus Raumalla

Miehistö
TitteliEtunimiSukunimiPvmKotipaikkaPalkka
PerämiesFred. K.Wall1874Rauma100 mk
KirvesmiesJoh.GrönqvistRauma70 mk
KirvesmiesJ.Suominen1870Rauman mlk70 mk
MatruusiKonst. Bernh.Heinonen1876Laitila/ Uusikaupunki50 mk
MatruusiJoh. Alb.Elonen1875Pyhämaa50 mk
MatruusiOsk. Wilh.Lindroos1873Laitila/ Uusikaupunki50 mk
PuolimatruusiVikt. E.Saarinen1880Kalanti/ Uusikaupunki40 mk
KokkiWald.Ylenius1881Rauma40 mk

Ottokatselmus 13.09.1902

Päällikkö Johan K. Nordlund

Info

Ottokatselmus Raumalla

Miehistö
TitteliEtunimiSukunimiPvmKotipaikkaPalkka
StuerttiG. W.Gran1879Rauma80 mk
KirvesmiesF. J.Österman1866Rauman mlk/ Rauma60 mk
MatruusiG.Lindgren1855Uusikaupunki/ Rauma 59 mk
MatruusiK. R.Renfors1878Laitila55 mk
MatruusiA. A.Nilsson1880Laitila55 mk
MatruusiF. A.Arvonen1880Pyhämaa45 mk
PuolimatruusiK. N.Blomberg1875Rauman mlk38 mk
PuolimatruusiJ. I.Aalto1883Rauman mlk35 mk
JungmanniGustaf AdolfWahlman1884Uusikaupunki/ Tampere
KokkiK. W.Alander1885Rauma22 mk

Ottokatselmus 14.10.1903

Päällikkö Karl Gustaf Hallman

Info

Ottokatselmus Raumalla

Miehistö
TitteliEtunimiSukunimiPvmKotipaikkaPalkka
KirvesmiesKarl. Vikt.Nordman1855Eurajoki/ Pori65 mk
MatruusiGust. A. Kask1867Pori60 mk
MatruusiJak. Nest.Andsten1879Rauman mlk60 mk
MatruusiDan.Rosendal1875Pyhämaa55 mk
MatruusiSelim Wilh.Eriksson1881Rauman mlk50 mk
MatruusiGust. Wilh.Wilen1881Rauman mlk45 mk
PuolimatruusiVikt. Alex.Laine1880Pyhämaa 35 mk
PuolimatruusiGust. Hj.Toivonen1883Rauman mlk35 mk

Ottokatselmus 16.10.1903

Päällikkö

Info

Ottokatselmus Turussa

Miehistö
TitteliEtunimiSukunimiPvmKotipaikkaPalkka
PerämiesKarl WilhelmItäinen1868Perniö/ Turku150 mk

Ottokatselmus 22.10.1903

Päällikkö

Info

Ottokatselmus Uudessakaupungissa

Miehistö
TitteliEtunimiSukunimiPvmKotipaikkaPalkka
JungmanniDavid AlfredSjöblom1885Lokalahti/ Uusikaupunki25 mk
JungmanniMaximilian FredrikBonsdorff1887Kustavi20 mk

Ottokatselmus 15.10.1904

Päällikkö Karl Gustaf Hallman

Info

Ottokatselmus Raumalla

Miehistö
TitteliEtunimiSukunimiPvmKotipaikkaPalkka
MatruusiJoh. Vern.Lehtonen1882Pyhämaa55 mk
PuolimatruusiGust. Alb.Wiljanen1881Pyhämaa40 mk
PuolimatruusiKust. Vald.Wiljanen 1885Pyhämaa35 MK

Ottokatselmus 31.10.1904

Päällikkö

Info

Ottokatselmus Raumalla

Miehistö
TitteliEtunimiSukunimiPvmKotipaikkaPalkka
KirvesmiesJohan RobertAaltonen1882Rauman mlk60 mk
MatruusiFrans NestorAaltonen1883Rauman mlk50 mk
MatruusiEmil GustafHelander1885Rauma48 mk
MatruusiJuho SamuelNurminen1883Lappi45 mk
MatruusiJohan NestorÖsterman1880Rauman mlk40 mk
PuolimatruusiAksel AlbinusHelmroos1884Pyhämaa35 mk
PuolimatruusiJohan HjalmarJalonen1885Pyhämaa35 mk
KokkiOskarValo1878Rauman mlk45 mk