Figge 1905
Rauman alusrekisteri:
Konevoimalla kulkeva lastialus teräksestä.
Omistaja: Osakeyhtiö Merenneito.
Kotipaikka: Rauma.
Rekisteröity ennen Viipurissa.
544 | FIGGE | 1940 - 1954 |
| Höyryalus, yksikantinen |
| Call: OHYW |
|
|
| 733 GRT, 366 NRT, 1,000 dwt |
| 62.33 x 9.39 x 3.80 m |
|
|
| Kolminpaisuntainen höyrykone (Triple Compound) |
| Koneen valmistanut telakka |
| Koneteho 535 IHP 8 solmua |
4.1905: | Valmistui F. Schichaun telakalla Danzigissa (#744) nimellä WILHELM. Tilaaja: Ångfartygsaktiebolaget Heimdal, (F.B. Wahlqwist), Göteborg (4375). |
|
|
5.11.1918: | Siirretty Nya Ångfartygsaktiebolaget Heimdalín omistukseen (J.E. Manne), Göteborgiin. Uusi nimi FIGGE. |
|
|
23.4.1936: | Oy Merenneito (A.K. Seppinen) hankkinut auksen. Hoitovarustamo Seppinen & Kemppi Oy, Koivisto (Viipuri /Wiborg 3278). Laivan nimeä ei muutettu. |
|
|
1940: | Laiva siirtyi Rauman alusrekisteriin Koiviston ja Viipuri siirryttyä Neuvostoliitolle talvisodan jälkeen. Oy Merenneito ja Seppinen & Kemppi muuttivat myös toimistonsa Raumalle. Kirjoitettu Rauman alusrekisteriin numerolla 544. |
|
|
1952: | Oy Merenneito yhdistyi Rauman Meriliikenne Oy:n kanssa. (Seppinen & Kemppi Oy), Rauma. |
|
|
1954: | Myyty T:mi Terho Tengströmille Helsinkiin (1156). Nimeä ei muutettu. |
|
|
1954: | Kaatui ja upposi 23. lokakuuta noin 10 merimailia itään Högsbyn majakasta Öölannissa. Uppoaminen johtui lastin lastin liikkumiseta, jonka seurauksena konehuoneessa tapahtui räjähdys matkalla Pohjankurusta Stralsundiin lastina rikkikiisua. Miehistön pelasti ruotsalainen ms Boreland ja toi sen Karlskronaan. |
544 | FIGGE | 1940 - 1954 |
| General Cargo Steamer, Singledecker |
| Call: OHYW |
|
|
| 733 GRT, 366 NRT, 1,000 dwt |
| 62.33 x 9.39 x 3.80 m |
|
|
| Triple steam engine 3 cy. |
| by the Shipbuilders |
| 535 IHP 8 knots |
4.1905: | Completed by F. Schichau, Danzig (#744) as WILHELM for Ångfartygsaktiebolaget Heimdal, (F.B. Wahlqwist), Göteborg (4375). |
|
|
5.11.1918: | Transferred to Nya Ångfartygsaktiebolaget Heimdal, (J.E. Manne), Göteborg. |
|
|
23.4.1936: | Acquired by Oy Merenneito, (A.K. Seppinen), mgrs. Seppinen & Kemppi Oy, Koivisto /Björkö (Viipuri /Wiborg 3278) without change of name. |
|
|
1940: | Home port changed to Rauma /Raumo (544), as Koivisto and Viipuri were surrended after the Winter War to the Soviet Union. Oy Merenneito and Seppinen & Kemppi Oy had also moved their office to Rauma. |
|
|
1952: | Oy Merenneito was amalgamated with Rauman Meriliikenne Oy. (Seppinen & Kemppi Oy), Rauma. |
|
|
1954: | Sold to Tmi Terho Tengström, Helsinki /Helsingfors (1156). |
|
|
1954: | Capsized and sank on 23 Nov. some 10 miles East of Högsby Light, Öland after her cargo had shifted and there had been an explosion in her engine room, while on voyage from Skuru to Stralsund with iron pyrites. The crew was rescued by the Swedish ms Boreland and brought to Karlskrona. |
|
|
|
|
| ©MAP 18.3.2004 file:Raumlaiv/Figge.doc |
Tyyppi Höyryalus
Telakka Danzig
Vuosi /
Bruttovetoisuus 732,8
Nettovetoisuus366,03
Pituus 59,83
Leveys 9,39
Rekisterinumero 3278
Rakennettu: 27.05.2021
Poistettu