Glenbreck 1890
Laskettu vesille 1890 heinäkuussa. Aluksen tilaaja oli W. Thorburn, R. R. Patterson & Co., jonka kotipaikka oli Greenock Clyde –joen rannalla. Duncanin telakka rakensi myös kaksi Glenbreck:in sisaralusta; Andromeda:n ja Kelton:in. Kaikki kolme tuhoutuivat myöhemmin onnettomuuksissa. Yhteensä 4-mastoparkkeja rakennettiin Duncanilla 19 kappaletta, joista suurin oli 2800 –tonninen John Ena.
Glenbreck purjehti pääasiassa ns. salpietarilinjalla ja kuljetti guanoa Etelä-Amerikan länsirannikolta Eurooppaan lannoitteen raaka-aineeksi ja sen päälliköt Burd, Morgan ja Barclay ovat jääneet rekisteritietoihin.
Alus myytiin Suomeen vuonna 1901 Raumo Nya Skeppsrederi Ab:lle (J. W. Söderlund). Päälliköksi nimitettiin merikapteeni G. A. Cavenius Turusta.
Varustaja Söderlundilla oli myös merkittäviä osuuksia turkulaisissa aluksissa ja näistä Hermes (ex. Hurunui), Endymion (ex. First Lancashire) ja Mermerus myytiin kaikki vuonna 1900 ahvenanmaalaiselle Robert Mattsonille ja Glemberck näyttää hankitun näistä laivakaupoista saaduilla varoilla.
Ennen Glenberckiä G. A. Cavenius oli toiminut Mermeruksen päällikkönä.
Alukseen pestattiin miehistö 21. 3. 1901 Raumalla
Ensimmäinen lasti oli hiiltä Englannin Newcastlesta Chilen Valparaisoon. Salpietarilinjalla (guano) olevat alukset veivät yleensä hiililastin Etelä-Amerikan länsirannikolle ja toivat paluulastina lannoitteen raaka-ainetta, joka oli kivettynyttä lintujen ulostetta. Tällä linjalla saivat kymmenet purjealukset elantonsa, koska linjan luonne sopi hyvin purjealuksille, joiden käyttö- ja pääomakustannukset olivat alhaiset. Lastaus Chilessä ja Perussa tapahtui hitaasti ja redillä saattoi odottaa yli kymmenen purjealusta guanolastia. Lastaus työllisti paljon väkeä ja satamissa saattoi olla yli tuhat ihmistä suoraan tai välillisesti tekemisissä guanolaivojen kanssa. Matka Cap Hornin ympäri Eurooppaan kesti noin 2½ kuukautta. Euroopan maanviljelijät tarvitsivat pelloilleen lannoitetta, jota oli saatavilla lastaussatamista hyvin edullisesti. Koska lasti ja lastaaminen oli halpaa, voitiin sen kuljettamisesta maksaa rahtia, joka teki liiketoiminnan kannattavaksi.
Glenbreck lähti 18. toukokuuta 1901 ensimmäiselle ja viimeiselle matkalleen suomalais omistuksessa. Sen jälkeen laivan kohtalosta ei koskaan kuultu mitään varmaa. Syyskuussa saksalaisen 5-mastoparkki Potosi:in päällikkö Robert W. B. Hilgendorf kirjoitti laivapäiväkirjaan nähneensä paikassa Lat. 27 ° 03´S Long. 24° 06´W ajelehtivan ja hylätyn 4-mastoparkin hylyn, jonka lasti oli vielä tulessa.
Ajankohdan ja muiden alusten sijaintitietojen mukaan on päätelty, että kysymyksessä oli Glenbreck. Hiililastia pidettiin hyvin vaarallisena ja itsestään syttyvä lasti on tuhonnut satoja laivoja ennen ja jälkeen huono-onnisen Glenbreckin. Hylyn sijainnin ja ajankohdan perusteella voidaan olettaa, että miehistö oli joutunut jättämään palavan aluksen jo paljon aikaisemmin.
Tyyppi 4-mastoinen teräsparkki
Telakka R. Duncan & Co., Port Glasgow, Skotlanti 1890.
Vuosi /
Bruttovetoisuus 1900
Nettovetoisuus1787
Pituus 82,62
Leveys 12,19
Rekisterinumero 137
Rakennettu: 19.04.1901
Poistettu 10.12.1901
Lehtiartikkelit
RL. 20.11.1900.
Laivan kauppa. Kunnallisneuvos J. W. Söderlund ja konsuli Alvar Söderlund ovat Rauman uutta laivanvarustusosakeyhtiötä varten Glasgovista ostaneet nelimastoisen teräslaivan GLENBRECK 16,250 punnan hinnasta. Laiva on rakennettu v. 1890 Glasgowissa, on 1,786 reg.tonnin kantoinen netto ja voi ottaa 3,100 tonnin lastin kuollutta painoa. Laiva on nyt matkalla Chilistä Hampuriin, jonne se odotetaan saapuvaksi tammikuussa.
Ottokatselmus 21.03.1901
Päällikkö G. A. Cavenius
InfoAlukseen pestattiin miehistö 21.3.1901 Raumalla
MiehistöTitteli | Etunimi | Sukunimi | Pvm | Kotipaikka | Palkka |
---|---|---|---|---|---|
Päällikkö | G. A. | Cavenius | |||
Kirvesmies | F. E. | Forsman | Rauma | 70 mk | |
Matruusi | J. B. | Saarinen | 1859 | Rauman mlk | 68 mk |
Matruusi | F. W. | Wass | 1875 | Rauma | 57 mk |
Matruusi | J. F. | Rosnell | 1872 | Eurajoki | 57 mk |
Matruusi | O. P. | Laine | 1873 | Pyhämaa | 55 mk |
Matruusi | F. W. | Warjonen | 1877 | Rauman mlk | 45 mk |
Puolimatruusi | F. Hj. | Luotonen | 1881 | Pyhämaa | 35 mk |
Puolimatruusi | E. | Lundgren | 1882 | Pyhämaa | 35 mk |
Puolimatruusi | J. I. | Waltonen | 1880 | Eurajoki | 30 mk |
Puolimatruusi | G. Hj. | Waltonen | 1883 | Rauman mlk | 30 mk |
Puolimatruusi | J. W. | Toivonen | 1877 | Pyhämaa | 30 mk |
Jungmanni | J. V. | Alhola | 1883 | Eurajoki | 28 mk |
Jungmanni | M. W. | Huttela | 1883 | Laitila | 28 mk |
Jungmanni | S. W. | Rantanen | 1883 | Laitila | 28 mk |
Jungmanni | O. W. | Nurmi | 1879 | Rauman mlk | 28 mk |
Jungmanni | O. | Salokannel | 1878 | Lahti | 25 mk |