Gudrun 1889

Pääisäntä: Yrjänen Kustaa.
Poistettu rekisteristä v. 1919.

Tyyppi Kuunari
Telakka Arendal
Vuosi /
Bruttovetoisuus 414
Nettovetoisuus393.68
Pituus 40.58
Leveys
Rekisterinumero 193
Rakennettu: 13.05.1912
Poistettu

Rauman alusrekisteri

Lehtiartikkelit

L-S. 16.1.1912.

 

Laivankauppoja. Näinä päivinä tehdyllä kauppakirjalla on toiminimi Hattula Kumpp. ostanut Kustavin pitäjästä SAARI–nimisen kuunarilaivan 25,000 markan kauppahinnasta.

Kapteeni E. Yrjälä täältä, joka viime aikoina on ollut ulkomailla laivanostomatkoilla, on siellä lopullisesti päättänyt seuraavat laivankaupat:

Bergwaresta Ruotsista ostettu kuunarilaiva FRAMNES 11,000 kruunun (n. 15,400 Suomen markan) hinnasta. Laiva, joka on 165 stand. vetoinen, on rakennettu tammesta kuparipulteilla.

Samasta paikasta on ostettu kuunarilaiva KULTRUN 11,500 kr. (noin 16,100 Smk) hinnasta. Myös KULTRUN on rakennettu tammesta kuparipulteilla sekä on siinä kuparoitu pohja. Laivan kantavuus on 220 stand.

Brantevig -nimiseltä paikkakunnalta on ostettu ALLA –niminen n. 110 stand. kantoinen kuunari, jonka kauppahinta on 5,000 kr. (7,000 Smk.).

Laivat, jotka avovedellä purjehtivat tänne, tulevat eri yhtiöiden omaisuudeksi. On ilahduttavaa, että paikkakunnallamme edelleenkin on henkilöitä, jotka koettavat jatkaa ja elvyttää paikkakuntamme pääelinkeinoa, meriliikettä.


L-S. 1.8.1912.

 

Laivaosuuksien kauppoja. Viime tiistaina 29.7.1 tarjottiin julkisella huutokaupalla 1/10 osa GUDRUN ja 1/10 osa FRAMNÄS nim. kuunarilaivoista ja teki kaupp. Enlund edellisestä 2,500 mk. ja jälkimmäisestä 2,000 mk. tarjouksen. Edellistä tarjousta ei hyväksytty, mutta myöhemmin luovutti omistaja laivaosuuden 2,650 markan hinnasta laivan toisille omistajille. jälkimmäisen osuudesta suostui laivan osakas  laivuri E. Yrjälä maksamaan tarjotun hinnan ja siten sai hän FRAMNÄS –laivan osuuden haltuunsa.


L-S. 23.10.1913.

 

Laivanosan kauppoja. Rakennusmestarin vaimon Loviisa Urnbergin perillisten huutokaupassa eilen myytiin 1/10 osa parkkilaivasta HELMI, 467 rek.tonnin vetoinen. Korkeimman tarjouksen 2,000 mk. teki rakennusmest. Urnberg. 1/9 osa LAINE–nimisestä kuunarista 239 rek.tonnia. Korkeimman tarjouksen 1,675 markkaa teki myöskin Urnberg. 1/20 osa kuunarilaivasta GUDRUN, 393 rek.tonnia, josta teki korkeimman tarjouksen 1,400 mk. rakennusmestari Urnberg ja 1/20 osa kuunarilaivasta LOTUS 380 rek.tonnia teki korkeimman tarjouksen 1,375 markkaa, rak.mest. Urnberg. Laivanosat sai ostaja heti haltuunsa.

L-S. 20.8.1914.

 

Suomalaiset purjelaivamme ja sota.

Finlands Sjöfertstidning kirjoittaa Raumalta saatujen tietojen mukaan seuraavaa:

Useimmista Raumalta kotoisin olevista laivoista, joittenka kohtalo on  kuulunut pelottavalta, ei vielä ole kuulunut mitään tietoa. Ainoa mitä tiedetään on, että suuri joukko suomalaisia laivoja ainakin matkustajain puheitten mukaan on saksalaisten satamissa. Saksalaiset ovat tietysti kaapanneet laivat, käskeneet miehistön pysyä laivassa ja määränneet, etteivät he saa olla missään yhteydessä mantereen kanssa.

Onneksi olivat muutamat suomalaiset laivat ehtineet jättää Saksan satamat ennen kuin sodanjulistus oli annettu ja ovat sitten viime kuluneen viikon aikana saapuneet Suomeen. Viimeinen Saksasta lähtenyt suomalainen laiva oli VANADIS, joka lähti Apenradesta Raumalle 28 p:nä heinäk. ja saapui tänne 9 p:nä elokuuta.

Venäjän ja Saksan välinen sota julistettiin, kuten tunnettua yöllä elok. 2 päivää vasten. Kaikesta päättäen ovat saksalaiset jo aikaisemmin pidättäneet suomalaisia laivoja. PRIMULA esim. on lähtenyt Lyypekistä lauantaina 1 p. elokuuta klo 2 jpp. mutta pidätettiin silloin.

Viime tingassa pelastuneet laivat ovat seuraavat.

 

Kuunarilaiva AINO, kapt. Korhonen, lähti 29 p:nä heinäk. Kööpenhaminasta ja saapui 12 p. elok. Vaasaan sementtilastissa.

Parkkilaiva AALTO, kapt. Engblom, saapui Ykspihlajaan Flensburgista josta se oli lähtenyt 21 p. heinäk. 8. elokuuta.

Priki ALEKSANDER, kapt. Kylänpää, on 10 p. elok. saapunut Ykspihlajaan Holtenausta.

Kuunari GUDRUN, kapt. Rosenblad, on tk. 8 p:nä saapunut Hampurista Raumalle.

Kuunari INGRID, kapt. Mattsson, on tk. 14 p:nä saapunut Suomesta Doweriin.

Kuunari LEO, kapt. Lindgren, saapui tk. 17 p. Espanjasta suolalastissa Helsingöriin.

Kuunari NAEMA, kapt. Grundström, saapui tk. 1 p. Hamnholmenista Koldingiin.

Kuunarilaiva TASALA WILKK, kapt. Bonsdorff on tk. 9 p:nä saapunut Raumalle Apenradesta lähteneenä.


L-S. 4.4.1916.

 

Laivan kauppa. Rakennusmestari Em. Urnberg on myynyt hra A. Torkille omistamansa GUDRUN–laivan 1/20 osaa. Kauppahinta 1,500 mk.

 

L-S. 11.5.1916.

 

Laivan kauppa. Tiistaina (9.5) tehdyllä kauppakirjalla myi J. Söderlund  omistamansa 1/10 kuunarilaivasta GUDRUN herroille Hattula & Kumpp. Kauppahintaa ei ilmoiteta.

Samalla on toiminimi Hattula & Kumpp. ostanut samasta laivasta 1/10 kapt. Grönroosilta ja 1/20 merimies F. Wassilta.