Hakuni 1927

596

HAKUNI

1959 - 1966

 

 

Höyryalus,  yksikantinen.

 

Call: OFPZ      Jääluokka:  I C

 

 

 

1,803 GRT, 966 NRT,  3,050 dwt

 

85.60 x 12.85 x 5.79 m

 

 

 

Kolmipaisuntainen höyrykone (Triple Expansion).

 

Telakka valmistanut koneen

 

Koneteho: 1,085 IHP    9.5 solmua

 

8.10.1927:

Laskettiin vesille A.G. Neptunin telakalla Rostockissa (#412) ja sai nimen ERNST BROCKELMANN.

 

 

9.11.1927:                       

Luovutettu tilaajalle;  Erich Ahrens, Rostock.

 

 

5.1945:

Liittoutuneet takavarikoineet aluksen Flensburgissa sotasaaliina.                                    

 

 

3.7.1945:

Luovutettu Iso-Britanniaan Ministy of War Transportin haltuun ja saanut uuden nimen EMPIRE CONCESSION. Hoitovarustamo Burnett Steamship Co. Ltd., London.

 

 

3.1946:

Ministy of War Transportin nimi muutettu Ministry of Transport.

 

 

1947:

Myyty Blandy Bros. & Co:lle (London)  Lontooseen ja nimetty uudelleen BRAZEN HEADiksi.

 

 

5.4.1950:

Myyty uudelle omistajalle Enso-Gutzeit Oy, Kotka (c/o Oy Baltic Chartering Ab, Helsinki). Saanut nimen ENSO.

 

 

1.4.1954:

Enso-Gutzeitin laivojen omistussuhteet järjestelty uudelleen. Varustamon nimeksi tuli Oy Finnlines Ltd.

 

 

3.4.1959:

Myyty Raumanmeri Oy:lle (A. Fagerström) Raumalle ja saanut uuden nimen HAKUNI. Luovutustilaisuus 11.4.1959. Liitetty Rauman rekisteriin numerolla 596.

 

 

5.2.1966:

Myyty Isla del Rey Shipping CO:lle Panamalle (Alejandro D. Mendez Moreno, Madrid) ja saanut uuden nimen ISLA DEL REY.

 

 

1966:

Alus sai konevaurion 13 helmikuuta 1966 Avagrundetin läheisyydessä Farosundin majakasta lounaaseen lähellä Gotlantia. Jäät saartaneet aluksen ja se jäi ajelehtimaan jäiden mukana. Sai potkuri-, peräsin- ja runkovaurioita. Alus oli matkalla Uudestakaupungista Sliteen Ruotsiin. Pelastushinaajat Triton ja Herakles siirsivät aluksen 15. helmikuuta Sliteen. Hinattu myöhemmin Puolaan korjattavaksi ja Gdyniassa 15. toukokuuta tehdyssä vahinkojentarkastuksessa luokituslaitos antoi tilapäisen luvan purjehtia kohti Palma De Mallorcaa. Lähti matkaan 17. maaliskuuta ja saapui perille 20. huhtikuuta. Lastin purkamisen jälkeen asetettu myyntiin Carthagenassa 2. toukokuuta.

 

 

1966:

Myyty espanjalaiselle laivaromuttamolle ja saapui Alicanteen 3. kesäkuuta.

596

HAKUNI

1959 - 1966

 

 

General Cargo Steamer,  Singledecker

 

Call: OFPZ      Ice class:  I C

 

 

 

1,803 GRT, 966 NRT,  3,050 dwt

 

85.60 x 12.85 x 5.79 m

 

 

 

Triple Steam Engine 3 cy.

 

by the Shipbuilders

 

1,085 IHP    9.5 knots

 

8.10.1927:

Launched by A.G. Neptun, Rostock (#412) and named ERNST BROCKELMANN.

 

 

9.11.1927:                       

Completed and delivered to Erich Ahrens, Rostock.

 

 

5.1945:

Taken as a prize at Flensburg by Allied forces.                                     

 

 

3.7.1945:

Allocated to Great Britain and operated by Ministry of War Transport as EMPIRE CONCESSION. Managed for MoWT by Burnett Steamship Co. Ld., London.

 

 

3.1946:

Operators´ name changed after WW II to Ministry of Transport.

 

 

1947:

Sold to Blandy Bros. & Co. (London) Ld., London and renamed BRAZEN HEAD.

 

 

5.4.1950:

Acquired by Enso-Gutzeit Oy, Kotka (538), (c/o Oy Baltic Chartering Ab, Helsinki /Helsingfors) and renamed ENSO.

 

 

1.4.1954:

Managers were wound up and management was taken over by Oy Finnlines Ltd.

 

 

3.4.1959:

Sold to Raumanmeri Oy, (A. Fagerström), Rauma /Raumo (596) and renamed HAKUNI, when delivered on 11 Apr.

 

 

5.2.1966:

Sold to Isla del Rey Shipping Co., Panama, (Alejandro D. Mendez Moreno, Madrid) and renamed ISLA DEL REY.

 

 

1966:

Drifting icebound on 13 Feb. at Avagrundet southwest of Fårösund Lighthouse, north of Gotland due to engine trouble, while on voyage from Uusikaupunki /Nystad to Slite. Towed on  15 Feb. to Slite by salvage vessels Triton and Herakles. Had sustained propeller, rudder and shell damage. Surveyed on 15 Mar. in Gdynia and classification surveyor allowed to sail until 15 May without final repairs. Sailed on 17 Mar. for Palma de Mallorca with arrival on 20 Apr. After discharge laid up at Carthagena on 2 May and offered for sale.

 

 

1966:

Sold to Spanish shipbreakers and arrived on 3 June at Alicante for demolition.

 

 

 

©MAP 19.3.2004 file.RaumLaiv/Hakuni.doc

Tyyppi Höyryalus
Telakka Rostock
Vuosi /
Bruttovetoisuus 1803.95
Nettovetoisuus966.21
Pituus 85.6
Leveys 12.85
Rekisterinumero
Rakennettu: 27.05.2021
Poistettu 27.05.2021

Rauman alusrekisteriKonelaiva