Harbinger 1876
Harbinger laskettiin vesille vuonna 1876 Robert Steelen telakalta, joka oli tunnettu rakentamistaan klippereistä. Tunnetuimpia Steelen rakentamista nopeista aluksista olivat Kate Carnie, Ellen Rodger, Falcon, Min, Serica, Taeping, Ariel, Sir Lancelot, Titania, Lahloo, Kaisow ja Wylo.
Aluksen oli tilannut Anderson, Anderson & Company Lontoosta. Varustamo oli tunnettu Orient Line, joka oli aloittanut Lontoossa aluksi nimellä James Thomson & Co. Vuosien kuluessa oli varustamon omistajat ja johtajat muuttuneet niin, että sen nimeksi oli tullut Anderson, Anderson & Co. Vuonna 1853 oli rakennutettu nopeakulkuinen fregatti nimeltään Orient, joka oli tehnyt useita ennätyksellisen nopeita matkoja Australiaan. Uuden mantereen määrätietoinen asuttaminen tiesi varustamoille varmoja lipputuloja ja tehdyt postinkuljetussopimukset varmistivat toiminnan kannattavuuden. Australiaan purjehdittiin Afrikan ympäri ja takaisin palattiin samaa reittiä. Yleensä paluumatkalla pysähdyttiin Cape Townissa. Nopeimmat matkat kestivät vain 72 päivää, mutta yli 100 päivän matkat eivät myöskään olleet harvinaisia.
Luonnollisesti varustamot panostivat nopeakulkuisiin aluksiin ja niiden rungon muoto kehittyi kompromissiksi klippereistä. Aluksen takila suunniteltiin mahdollisimman suureksi, mutta toisaalta oli pidettävä suunnittelutyössä mielessä aluksen turvallisuus. Ylitakiloitu matkustaja-alus olisi ollut vaarallinen ja sen tuhoutuminen matkustajineen olisi saattanut koitua varustamolle kohtalokkaaksi. Robert Steelin telakalla oli kokemusta nopeiden alusten rakentamista.
Harbinger rakennettiin ns. adelaidenlinjalle kuljettamaan nopeasti matkustajia, ajan mittapuun mukaan mukavissa olosuhteissa, ja sitä pidetään viimeisenä ainoastaan tätä tarkoitusta varten rakennettuna purjealuksena. Sen takila oli erittäin korkea, koska ns. röijeleiden (royals) yläpuolella oli vielä ns. taivaspurjeet (skysails). Yhteensä raakapurjeita oli siis seitsemän ”päällekkäin”. Takilan korkeudeksi on mainittu peräti 64 metriä vesiviivasta mastonhuippuun.
Aluksen takila oli monelta yksityiskohdaltaan perintöä klippereistä. Raakapuissa oli vanhanaikaiset jatko-osat (piirut), joihin voitiin kiinnittää erityiset myötätuulen purjeet turvallisissa tuuliolosuhteissa. Aluksen takilasta puuttui sitä vastoin takimmaisen maston (mesaanin) latvapurje. Vuorostaan takimmaisen maston kahvelipurje (mesaani) oli erittäin suurikokoinen, joka varmasti auttoi käännösten tekemisessä ja luovittaessa. Ensimmäisen matkan jälkeen aluksen purjepinta-alaa suurennettiin vielä lisää. Alusta ei kuitenkaan voida pitää ”ylirikattuna”, minkä myös todistaa sen pitkä ura ja sillä purjehtineiden miesten kertomukset.
Harbingerillä ei tarvinnut kuitenkaan purjehtia lujaa ”väkisin” ja aikakirjoihin on jäänyt 340 mailin matka 23½ tunnissa. Usealla mittaustavalla varmistettuna on todettu Harbingerin saavuttaneen ajoittain peräti 16 solmun nopeuden.
Historioitsija Basil Lubbock on kirjannut ylös aluksen 2. perämiehen Frank T. Bullenin kuvauksen Harbingeristä:
”Se oli mielestäni hienoin nykyaikaisen laivanrakennustaidon näyte joka on koskaan purjehtinut. Huolimatta suuresta koostaan se oli mutkaton ja kevyt purjehtia kuin 10 tonnin huvipursi - paljon kevyempi kuin muut laivat – minkälaisessa tuulessa tai säässä tahansa sen ominaisuudet olivat loistavat…. Sen keula leikkasi merta niin ettei edes vaahtoa syntynyt – kuin nuoli ilmassa – tarvittiin vain kovaa tuulta, jotta se pystyi näyttämään koko täydellisyytensä. Se totteli peräsintään silloinkin, kuin tuskin tuulenhenkäystä oli ilmassa ja meri tasainen kuin peilin pinta…”
Hyvin harvan purjealuksen koristeluun ja varusteluun on käytetty niin paljon aikaa ja rahaa kuin Harbingerissä. Pitkällä matkalla tarvittiin myös tuoretta ruokaa. Keulaosassa oli erityiset tilat elämille, kuten lehmille maitoa varten ja kaksi tiikistä rakennettua karsinaa, joihin voitiin sijoittaa 30 lammasta. Elävänä muonana laivaan lastattiin sikoja, ankkoja ja hanhia ja tuoreita munia saatiin kanalasta. Yksi keittiöhenkilökunnasta toimi laivan teurastajana ja häntä pidettiin luonnollisesti tärkeänä henkilönä miehistössä.
Keulakorokkeen alla asui suurin osa miehistöstä, joiden makuusijat olivat kolmessa kerroksessa. Harbingerissä oli suuri, noin 50 hengen miehistö. Matkustajakapasiteetti oli noin 200 henkeä, joista vain pieni osa asui peräosan hyteissä.
Tyyppi 3-mastoinen rautafregatti
Telakka Robert Steele & Co., Greenock, Skotlanti 1876
Vuosi /
Bruttovetoisuus 1585
Nettovetoisuus1506
Pituus 77,3
Leveys 11,6
Rekisterinumero 123
Rakennettu: 14.10.1899
Poistettu 30.03.1910
Lehtiartikkelit
RL. 16.7.1898.
Rauman laivastoa lisätty. Kauppiaan Linden & Wallin, J. L. Enlund ym. ostivat toissapäivänä Lontoosta rautaisen fregatin HARBINGER. Fregatti, joka on 1.507 reg.tonnin suuruinen on vielä Lontoossa, josta sen tuleva kuljettaja kapt. J. K. Nordling piakkoin lähtee sitä hakemaan.
RL. 22.9.1898.
Fregattilaiva HARBINGERISTA sisältää englantilainen Nautical Magazine aikakauslehden elokuun numero seuraavia tietoja. HARBINGER on suuruudeltaan 1.505 rek.tonnia ja on useampia vuosia säännöllisesti kulkenut Lontoon ja Austraalian väliä. Sen omistajat hrat Dewitt & Moore ovat käyttäneet laivaa hyvällä menestyksellä harjoittelijalaivana alkavia laivapäälliköitä varten, vaan nyt ovat myöneet sen Wenäjälle 4.800 punnasta. Laiva on kaunisrakentainen ja on sillä kunniakas menneisyys takanaan. Se on rakennettu v. 1876.
RL. 14.9.1899.
Tänne saapuneen tiedon mukaan on raumalainen fregattilaiva HARBINGER, kapt. J. K. Nordlund, matkalla Austraaliasta Englantiin Cap Hornin kohdalla viime heinäkuun 14 p:nä joutunut ankaraan hirmumyrskyyn ja kärsinyt pienempiä vahinkoja. Samassa tilaisuudessa on laivapoika August Waldemar Ekström, kotoisin Uudestakaupungista, hyökyjen huuhtoessa yli laivan joutunut mereen kenenkään lähemmin huomaamatta onnettomuutta. Meriselityksessä sanoo kapt. N. vasta silloin tulleen huomatuksi, että Ekström oli poissa, kun miehistö oli komennettu peräkannelle. Kun sitä paitsi laiva lienee myrskyn kuljettamana kulkenut 11 á 12 solmun nopeudella, eivät mitkään pelastusyritykset voineet tulla kysymykseen. Ekström oli8 syntynyt 22 p. marrask. 1882.
RL. 31.8.1905.
Purjehtinut matalalle. Täältä kotoisin oleva rautainen fregattilaiva HARBINGER, KAPT. Johan Hellström, omistajat kauppias J. L. Enlund ym. matkalla Santuasaidesta Ranskan-maalta purjehti matalalle viime tiistaita vasten yöllä pimeän vallitessa Oulun edustalla lähellä Marjoniemen luotsipaikkaa. Matalalta pelasti laivan viime tiistain iltapuolella eräs englantilainen rahtilaiva hinaten sen Marjaniemeen.
RL. 13.12.1906.
Laivanosan huutokauppa. Eilen pidetyllä julkisella vapaaehtoisella huutokaupalla myytiin kauppatoiminimien Wallin, Sofronoff ja kumppanin yhteisesti omistama 1/12 osaa rautafregattilaivasta HARBINGER, kotoisin täältä, suuruudeltaan 1,399 rek.tonnia. Korkeimman tarjouksen 6,000 mk. teki kauppias J. Sofronoff. Osakkaat eivät hyväksyneet huutoa alhaisen hinnan vuoksi.
L-S. 10.11.1908.
Satamaolomme. Pakkanen on yllättänyt meidät tavallista aikaisemmin. Satamassa tosin aaltoilee avovesi aivan laituriin asti, mutta jos tällaista kylmyyttä jatkuu – eilistä vasten yöllä oli 25 astetta pakkasta – vaara pyörii jääesteistä. Paljon olisi kuitenkin vielä tekemistä satamassa. Tänne odotetaan paitsi höyrylaivoja kappaletavaraa lastaamaan ja lossaamaan sekä puutavaroita lastaamaan useita purjelaivoja sementtiä tuomaan. Ainakin kahdeksan oman kaupungin laivaa on vielä talviteloille asettumatta. Parkkilaiva ALBION, kapt. O. Friberg, on 2 tai 3 päivän kuluttua valmis painolastissa lähtemään Cuban saarelle mahonkipuuta lastaamaan. Samoin on rautafregatti HARBINGER myös2 tai 3 päivän kuluttua valmis painolastissa lähtemään Mobileen Amerikassa puutavaraa lastaamaan. Ne siis kyllä vielä pääsevät liikkeelle, mutta parkkilaiva LAINETAR on valmis vasta 10 tai 12 päivän päästä. Se nimittäinlastaa parastaikaa kaupp. Nurmisen laskuun puutavaraa viedäkseen sen Walenciaan Välimerelle. Kuinka sen käynee on epävarmaa. Merivesi kuitenkin nousee ja tuuli on kääntynyt etelään, niin että toivoa on suojaisista ilmoista. Satamaoloille olisivat ne erittäin toivottavat.
L-S. 14.11.1908.
Laivaosuuden kauppa. Merikapteeni J. K. Nordlund on torstaina (12.11) myynyt omistamansa 1/12 osaa rautafregatti HARBINGERISTA nykyiselle HARBINGERIN päällikölle kapteeni J. E. Rosvallille 6,000 markan hinnasta. Laiva on purjevalmis lähtemään täältä Mobileen.
L-S. 28.11.1908.
Raumalaisen laivan päälle ajettu. Saapuneen sähkösanoman mukaan törmäsi Helsingörin redillä yöllä tk. 24 p:vää vastaan tanskalainen hl. ORNBERG ankkurissa olevan raumalaisen purjelaiva HARBINGERIN päälle. Vesirajan yläpuolella oleva osa vahingoittui. Vahinko ei kuitenkaan estä laivaa jatkamasta matkaansa Amerikkaan.
L-S. 3.12.1908.
HARBINGERIN PÄÄLLE AJO. Se höyrylaiva, joka vk. 24 päivää vasten yöllä ajoi Helsingörin reitillä raumalaisen fregatti HARBINGERIN päälle, oli norjalainen hl. OERN Bergenistä. Höyrylaiva sai täräyksessä vaikeita vahinkoja ja meni Kööpenhaminaan korjattavaksi.
L-S. 27.11.1909.
Vaurioita kärsinyt raumalainen rautalaiva. Rautafregatti HARBINGER, kapt. E. J. Roswall, on matkallaan puutavaralastissa Buenos Airesista Rotterdamiin maanantaina tk. 22 p:nä hinattu Falmouthiin. Laivasta oli myrskyssä katkennut rautainen isomärssyraaka ja oli se saanut rikiinsä muita pienempiä vaurioita. Falmouthista laiva hinataan Rotterdamiin. HARBINGER on lujarakenteinen laiva, rakennettu Greenocissa 1876 ja vetää lä399 rek.tonnia. Sen pääomistaja on J. L. Enlund Raumalta. Lähempiä tietoja ei vielä ole saapunut.
L-S. 1.2.1910.
Huomattava laivarahtia koskeva oikeusjuttu päättynyt. Kantajat hävinneet. Marraskuussa v. 1908 haastoi kauppias J. L. Enlund raumalaisen rautalaiva HARBINGERIN omistajan puolesta sanotun laivan päällikön merikapteeni J. Hellströmin oikeuteen vaatien tätä suorittamaan laivan omistajalle erään 4,193 dol. 62 sentin suuruisen rahdin sekä erään laiturirahana maksetun noin 500 doll. määrän. Vaatimuksiin liittyi lisäksi muutamia laivan tilejä koskevia pikkuvaatimuksia.
Kanne johtui seuraavasta. Kapteeni J. Hellström kuljettaessaan sanottua HARBINGER laivaa oli 2 vuotta sitten saapunut Canadasta puutavaralastissa Buenos Airesiin. Lasti oli osoitettu eräälle kauppias Spinetille ja oli rahti kannettava sitä mukaa, kun lasti purettiin. Niin tapahtuikin. Yli puolet rahdista, joka teki 10,426 dollaria, olikin kannettu ennen kuin vastaava määrä lastia oli purettu. Silloin teki lastin vastaanottaja konkurssin. Sitä ennen oli kapt. Hellström panettanut jäljellä olevan lastin takavarikkoon saamatta olevasta rahdista 4,193 dollaria 62 senttiä. Sen jälkeen joutui kapteeni suorittamaan laiturirahaa noin 500 dollaria. Näitä summia vaativat laivan omistajat, lukuun ottamatta kapteeni Nordlundia, jonka mielestä kapteeni oli menetellyt täysin oikein.
Asia on ollut esillä Rauman Raastuvanoikeudessa 4 kertaa ja nyt viidennellä kerralla julisti oikeus päätöksensä. Kantajan asiamiehenä on esiintynyt kolmella kerralla senaattori A. K. O. Malin. Vastaajan asiamiehenä on ollut lakit. kand. A. Alasmaa. Kyseessä oleva rahtimäärä oli sen jälkeen, kun asia oli kolmannella kerralla esillä, saapunut Raumalle ja suoritettu kantajille. Asian ollessa neljättä kertaa esillä, jättivät asianomaiset asian oikeuden päätettäväksi. Kantaja vaati silloin vastaajalta sanotun rahtisumman korkoja, sekä siitä menneitä kuluja, kerrottua laiturirahaa y.m. kuluja. Vastaaja puolestaan vaati kanteen kumoamista sekä oikeuskuluja 700 markkaa.
Oikeus oli asiasta hankkinut asianmukaisen meriasiantuntijan, satamakapteeni L. Grönqvistin ja merikapteeni J. W. Laineen lausunnon. He olivat sitä mieltä, että vastaaja oli oikein menetellyt.
Tämän jälkeen oikeus päätöksellään hylkäsi kanteen pääosissaan, mutta määräsi laivan tileistä poistettavaksi ”rantarahoja” 15 dollaria ynnä erään pienen summan, joten ne tulivat vastaajan suoritettaviksi, sekä velvoitti kantajan suorittamaan vastaajalle kuluja 344 mk. 50 penniä sekä palkkioina sanotuille meriasiantuntijoille Laineelle 40 mk. ja Grönqvistille 48 mk. ja kauppalaivuri Ekrothille 8 mk.
Tämän oikeusasian johdosta on merikapteeni J. Hellström nostanut oikeusjutun äskeisiä kantajia vastaan vaatien heiltä 5,000 mk. palkkaa kuluneelta toista vuotta kestäneeltä ajalta, jonka hän tämän oikeusasian takia on ollut estettynä hankkimasta ammattinsa mukaista ansiota. Tämä oikeusjuttu tulee esille t.k. 14 päivänä.
L-S. 3.2.1910.
Rautalaiva HARBINGER myyty.
Näinä päivinä tehdyllä sopimuksella on kauppahuone August Magniette Antverpenistä ostanut Raumalta kotoisin olevan rautalaiva HARBINGERIN 1,990 punnan eli noin 50,000 markan hinnasta. Laiva, joka on rakennettu Creenockissa v. 1876, on suuruudeltaan 1,399 rek.tonnia, kantaen n. 1,900 tonnia kuollutta painotonnia, ostivat Raumalle v. 1898 kaupp. I. L. Enlund, joka omisti laivasta 2/12 osaa, apteekkari A. L. Fröberg Laitilasta 2/12 osaa, raatimies J. Tork 2/12 osaa, laivuri E. Yrjälä 1/12 osaa, kauppiaat K. Linden, A. Vallin ja Moritz Eriksson, omistaen kukin viimemainittu 1/12 osaa, joista kauppias Erikssonin osa joitakuita vuosia sitten siirtyi herroille Sofronoff, Alanko ja Wallin. 1/12 osan omistajana oli laivan nykyinen päällikkö merikapt. E. J. Rosvall, joka sillä viimeksi purjehti väripuulastilla Buenos Airesista Rotterdamiin, jossa laiva nykyään on.
HARBINGER oli aikanaan komeimpia laivoja, rakennettu etupäässä koululaivaksi ja matkustajain kuljetusta varten, ja onkin se aikanaan kuljettanut, paitsi lastia, myöskin matkustajia Englannin ja Australian välillä.
L-S. 15.2.1910.
Oikeusjuttu laivapäällikön palkasta. Rauman raastuvanoikeuden eiliseen istuntoon oli merikapteeni J. Hellström haastanut rautalaiva HARBINGERIN omistajain puolesta kauppias J. L. Enlundin vaatien 5,000 mk. palkkiota siltä, jonkun verran toista vuotta kestäneeltä ajalta, jonka Hellström oli ollut estettynä hankkimasta ammattinsa mukaista ansiota sen takia, että vastaajat olivat käyneet häntä vastaan oikeutta eräästä laivarahdista. Raastuvanoikeus asiaa käsiteltyään julisti tuomionsa, jolla tuomitsi vastaajat suorittamaan kantajalle sanotulta ajalta palkkiota 3,000 mk. Kulut kuitattiin asianomaisten kesken.
Ottokatselmus 28.07.1898
Päällikkö J. K. Nordlund
InfoOttokatselmus Raumalla
MiehistöTitteli | Etunimi | Sukunimi | Pvm | Kotipaikka | Palkka |
---|---|---|---|---|---|
Perämies | Arth. | Björkblom | 1863 | Hämeenkyrö/Lempäälä | 130 mk |
Puolimatruusi | K. S. | Nordlund | 1876 | Rauma | 33 mk |
Jungmanni | K. O. | Lehtinen | 1877 | Naantali/Rauma | 25 mk |
Ottokatselmus 04.08.1898
Päällikkö
InfoOttokatselmus Raumalla
MiehistöTitteli | Etunimi | Sukunimi | Pvm | Kotipaikka | Palkka |
---|---|---|---|---|---|
Pursimies | F. V. | Laihonen | 1864 | Pyhämaa | 65 mk |
Matruusi | J. J. | Etholen | 1871 | Uusikaupunki | 50 mk |
Matruusi | T. I. | Virtanen | 1877 | Rauman mlk | 45 mk |
Matruusi | J. M. | Rosnell | 1866 | Uusikaupunki | 55 mk |
Matruusi | K. M. | Ra... | 1866 | Rauma | 40 mk |
Puolimatruusi | E. | Inberg | 1867 | Rauman mlk/Rauma | 40 mk |
Puolimatruusi | I. | Tuominen | 1871 | Rauma | 40 mk |
Puolimatruusi | F. | Johansson | 1879 | Uusikaupunki | 30 mk |
Jungmanni | F. | Ostman | 1880 | Laitila | 25 mk |
Jungmanni | W. | Ekström | 1882 | Uusikaupunki | 20 mk |
Jungmanni | E. | Ostman | 1876 | Laitila | 20 mk |
Jungmanni | F. O. | Silen | 1881 | Pyhämaa | 20 mk |
Ottokatselmus 20.09.1899
Päällikkö Johan Konstantin Nordlund
InfoOttokatselmus Uudessakaupungissa
MiehistöTitteli | Etunimi | Sukunimi | Pvm | Kotipaikka | Palkka |
---|---|---|---|---|---|
Pursimies | Frans Viktor | Laihonen | 1864 | Pyhämaa | 65 mk |
Puolimatruusi | Johan Viktor | Wirtanen | 1871 | Laitila/Uusikaupunki | 45 mk |
Puolimatruusi | Juho Knut | Joki | 1878 | Kalanti | 45 mk |
Jungmanni | Karl Viktor | Heikkilä | 1880 | Uusikaupunki | 35 mk |
Jungmanni | Kust. Samuel | Öberg | 1883 | Uusikaupunki | 25 mk |
Ottokatselmus 29.08.1900
Päällikkö J. K. Nordlund
InfoOttokatselmus Raumalla
MiehistöTitteli | Etunimi | Sukunimi | Pvm | Kotipaikka | Palkka |
---|---|---|---|---|---|
Perämies | Martti | Pöntynen | 1871 | Säkkijärvi | 130 mk |
Perämies | F. E. | Wene | 1877 | Rymättylä | 90 mk |
Kirvesmies | Joh. Arv. | Urnberg | 1871 | Rauma | 70 mk |
Matruusi | K. J. | Sundström | 1872 | Rauma | 62 mk |
Matruusi | G. N. | Isaksson | 1867 | Rauman mlk/ Rauma | 62 mk |
Matruusi | F. A. | Nygren | 1878 | Rauma | 55 mk |
Stuertti | Otto | Silvan | 1872 | Rauma | 70 mk |
Ottokatselmus 12.09.1901
Päällikkö P. A. Renfors
InfoOttokatselmus Porissa
MiehistöTitteli | Etunimi | Sukunimi | Pvm | Kotipaikka | Palkka |
---|---|---|---|---|---|
Kirvesmies | K. W. | Nordman | 1865 | Luvia/ Pori | 65 mk |
Pursimies | K. F. | Johansson | 1849 | Pori | 60 mk |
Jungmanni | Paavo | Tähkänen | 1884 | Pori | 10 mk |
Jungmanni | Erik | Korsman | 1885 | Turku/ Pori | 10 mk |
Ottokatselmus 26.09.1901
Päällikkö P. A. Renfors
InfoOttokatselmus Raumalla
MiehistöTitteli | Etunimi | Sukunimi | Pvm | Kotipaikka | Palkka |
---|---|---|---|---|---|
Aliperämies | Frans A. | Ramstedt | 1864 | Rauma | 90 mk |
Stuertti | A. | Gustafsson | 1861 | Rauma | 90 mk |
2. kirvesmies | K. W. | Laine | 1876 | Rauman mlk/Rauma | 40 mk |
Puolimatruusi | G. W. | Stenroos | 1877 | Eurajoki | 35 mk |
Puolimatruusi | S. V. | Ruohonen | 1878 | Rauman mlk/Rauma | 32 mk |
Jungmanni | N. Nikolai | Lindfors | 1880 | Pori | 30 mk |
Jungmanni | K. A. | Hellsten | 1883 | Pori | 25 mk |
Jungmanni | K: V. | Söderman | 1879 | Rauma | 30 mk |
Jungmanni | F. V. | Santamaa | 1875 | Rauma | 30 mk |
Jungmanni | F. O. | Blomberg | 1884 | Rauma | 15 mk |
Jungmanni | J. A. | Saarinen | 1882 | Rauma | 20 mk |
Ottokatselmus 01.11.1901
Päällikkö
InfoOttokatselmus Raumalla
MiehistöTitteli | Etunimi | Sukunimi | Pvm | Kotipaikka | Palkka |
---|---|---|---|---|---|
Pursimies | Joh. N. | Engren | 1869 | Rauma | 70 mk |
Matruusi | Gust. W. | Salo | 1877 | Rauma | 60 mk |
Ottokatselmus 01.07.1903
Päällikkö P. A. Renfors
InfoOttokatselmus Raumalla
MiehistöTitteli | Etunimi | Sukunimi | Pvm | Kotipaikka | Palkka |
---|---|---|---|---|---|
Perämies | F. M. | Laaksonen | 1876 | Lokalahti | 110 mk |
Aliperämies | F. O. | Mellin | 1869 | Merikarvia | 90 mk |
Kirvesmies | J. W. | Wolmari | 1867 | Pyhämaa | 70 mk |
Pursimies | J. F. | Palmroos | 1868 | Rauma | 75 mk |
Matruusi | I. | Tuominen | 1871 | Rauman mlk | 52 mk |
Matruusi | J. A. | Elonen | 1875 | Pyhämaa | 52 mk |
Puolimatruusi | I. A. | Wiksten | 1881 | Eurajoki | 35 mk |
Puolimatruusi | G. E. | Laiho | 1882 | Pyhämaa | 35 mk |
Puolimatruusi | E. N. | Nurmi | 1883 | Pyhämaa | 35 mk |
Puolimatruusi | K. W. | Roseqvist | 1878 | Eurajoki | 32 mk |
Puolimatruusi | G. N. | Rosenholm | 1882 | Porin mlk | 32 mk |
Jungmanni | Wilh. Sam. | Saarinen | 1878 | Rauman mlk/Rauma | 30 mk |
Jungmanni | J. O. | Laine | 1883 | Laitila | 28 mk |
Jungmanni | J. S. | Lundgren | 1885 | Rauma | 25 mk |
Jungmanni | A. V. | Spåre | 1882 | Valkeasaari/ Hämeenlinna | 20 mk |
Jungmanni | A. V. | Söderlund | 1886 | Laitila | 29 mk |
Jungmanni | J. V. | Alen | 1881 | Rauman mlk | 28 mk |
Stuertti | F. E. | Weranen | 1875 | Kalanti | 65 mk |
Ottokatselmus 02.09.1905
Päällikkö J. I. Hellström
InfoOttokatselmus Raumalla
MiehistöTitteli | Etunimi | Sukunimi | Pvm | Kotipaikka | Palkka |
---|---|---|---|---|---|
Perämies | Oskar | Urnberg | 1869 | Rauma | 110 mk |
2. Perämies | Gust. | Granbom | 1871 | Turku/Rauma | 90 mk |
Konstaapeli | Joh. | Isaksson | 1861 | Rauman mlk/Rauma | 65 mk |
Kirvesmies | Em. | Silven | 1852 | Rauman mlk/Rauma | 65 mk |
Matruusi | F. HJ. | Syren | 1878 | Rauma | 55 mk |
Matruusi | Alex | Raussi | Vederlax | 52 mk | |
Puolimatruusi | F. G. | Wirtanen | 1881 | Rauma | 35 mk |
Puolimatruusi | A. V. A. | Johansson | 1883 | Rauma | 35 mk |
Puolimatruusi | Joh. Gust. | Urho | 1883 | Pyhämaa | 35 mk |
Jungmanni | A.A. | Grönlöf | 1886 | Rauma | 30 mk |
Jungmanni | Wäinö A. | Heinonen | 1885 | Huittinen | 28 mk |
Jungmanni | F. W, | Wahlroos | 1887 | Rauman mlk/ Rauma | 27 mk |
Jungmanni | J. A. | Jalonen | 1884 | Lappi | 27 mk |
Jungmanni | F. Hj. | Granroos | 1888 | Rauman mlk/ Rauma | 23 mk |
Jungmanni | Sam. | Salminen | 1877 | Rauman mlk/ Rauma | 23 mk |
Ottokatselmus 10.11.1908
Päällikkö Emil Julius Rosvall
InfoOttokatselmus Raumalla
MiehistöTitteli | Etunimi | Sukunimi | Pvm | Kotipaikka | Palkka |
---|---|---|---|---|---|
1. perämies | Eino | Högström | 1883 | Rauma | 110 mk |
2. perämies | A. | Ratia | Koivisto | 90 mk | |
Konstaapeli | Fredrik Wilh. | Lindberg | 1873 | Rauma | 65 mk |
Pursimies | Gustaf Adolf | Andrell | 1878 | Eurajoki | 60 mk |
Kirvesmies | Samuel | Suominen | 1877 | Rauman mlk/Rauma | 50 mk |
Stuertti | Juho | Limnell | 1844 | Lappi | 60 mk |
Matruusi | Johan Mauritz | Ekfors | 1887 | Rauma | 45 mk |
Matruusi | Ilmari August | Ahlbom | 1888 | Rauma | 40 mk |
Puolimatruusi | Viktor Emil | Viktor Emil | 1887 | Kokemäki | 35 mk |
Puolimatruusi | Viktor Alex. | Laiho | 1880 | Rauman mlk/Rauma | 35 mk |
Puolimatruusi | Frans Arvo Aug. | Blomberg | 1991 | Eurajoki | 35 mk |
Puolimatruusi | Edvard Wern. | Renvall | 1885 | Laitila | 32 mk |
Jungmanni | August Hj. | Ojala | 1889 | Rauma | 28 mk |
Jungmanni | Niilo Fredrik | Kivimaa | 1889 | Pori | 27 mk |
Jungmanni | Frans Vikt. | Lehtonen | 1890 | Rauman mlk/Rauma | 26 mk |
Jungmanni | Johannes | Toivonen | 1888 | Eurajoki | 26 mk |
Jungmanni | Gösta Berndt | Railo | 1891 | Rauma | 25 mk |
Ottokatselmus 12.10.1908
Päällikkö
Info MiehistöTitteli | Etunimi | Sukunimi | Pvm | Kotipaikka | Palkka |
---|---|---|---|---|---|
Puolimatruusi | Hjalmar | Toivonen | 1886 | Eurajoki | 35 mk |