Hebe 1890

Rakennettu tasasaumaan hongasta ja kuusesta puupanttureilla, tasaperäinen, yksi kansi, kaksi mastoa.
Rakennusmestari: Paul Sandström.
Kotipaikka: Luvia
Omistaja: Holmberg Karl, pääisäntä.

Tyyppi Kuunari
Telakka Luvia (Laitakari)
Vuosi /
Bruttovetoisuus 242,19
Nettovetoisuus222,83
Pituus 32
Leveys 8,72
Rekisterinumero 3
Rakennettu: 21.07.1890
Poistettu 06.10.1921

Rauman alusrekisteri

Lehtiartikkelit

RL. 17.3.1906.

 

Laivain kauppa. Raumalainen laivanvarustajayhtiö Yrjälä, Tork ym. yhteensä 26 osakasta on ostanut Luvialta 222 rek.tonnin kantoisen kuunarin HEBE ja 315 rek.tonnin kantoisen kuunarilaiva LAURAN yhteensä 43,000 mk:n kauppahinnasta. Laivat talvehtivat nykyisin Luvian satamassa ja lastataan niitä parhaillaan. Laivoja tulevat kuljettamaan alkavana purjehduskautena Snäll ja Laaksonen.


L-S. 7.3.1908.

 

Laivanosien kauppa. Viime torstaina täällä toimitetulla julkisella konkurssihuutokaupalla myytiin merimies Isak Nordlundin konkurssipesälle kuuluvat laivan osat, 1/8 priki NAIMASTA, mikä on 241 rek.tonnin kantoinen ja makaa nykyään Rauman satamassa, osti korkeimman tarjouksen, 650 mk. tekijä merikapt. J. K. Nordlund täältä. 1/48 222 rek.tonnin kantoisesta kuunari HEBESTÄ,  joka niinikään makaa Rauman satamassa, osti 420 mk. 50 pennistä laivuri Johan Söderlund täältä.


L-S. 5.1.1909.

 

Laivanosan kauppa. Merimies I. W. Nurmi möi tk. 2 p:nä omistamansa 1/8 osan NAIMA nimisestä prikistä, suuruudeltaan 241 rek.tonnia, maanvilj. Matti Nyroos-Huruselle Eurajoen pitäjän Kuivalahden kylästä 675 markan kauppahinnasta. Laivanosan sai ostaja heti haltuunsa.

Kapteeni E. Yrjälä on ostanut 1/48 osan kuunarilaiva HEBESTÄ isännöitsijä K. Yrjäseltä.

L-S. 2.3.1909.

 

Lastaustyöt Rauman satamassa ovat hyvässä käynnissä. Kuunari HEBE on jo täydessä lastissa. Lastattavina ovat parastaikaa kuunaril. DORES ja kuunari LUVIA. Puutavaraa on satamassa paljon ja lisää ajetaan.


L-S. 18.11.1909.

 

Raumalaisia laivoja karilla. Maanantaina tänne saapuneen tiedon mukaan on kuunarilaiva SUOMI ajanut matalalle lähellä Kieliä. Laivan on pelastuslaiva irrottanut ja hinannut Kieliin, jonne se puutavaralastissa Ykspihlajasta oli matkalla. Lähempiä tietoja ie haaksirikosta ole tullut. Se lienee lievää laatua. Pelastuspalkkio sen sijaan tulee olemaan tuntuva.

Samana päivänä saapui tieto, että myöskin kuunarilaiva HEBE, kapt. Grönroos, on ajanut karille Tanskan rannikolla. Laiva kuitenkin pääsi omin voimin irti ja jatkoi matkaansa. HEBE oli matkalla Odensesta Raumalle. Se nähtävästi ei ole kärsinyt sanottavia vaurioita.


L-S. 30.11.1909.

 

Kuunari HEBE Raumalta on kotimatkallaan saapunut vastatuulen ja lumipyryn pakosta Oskarshamniin Ruotsissa. Laiva on saanut määräyksen viipyä siellä odotellakseen suotuisampaa tuulta ja säätä.


L-S. 21.12.1909.

 

Laivaosan kauppa. Kuunari HEBESTÄ, joka talvehtii Reposaaressa, on myyty 48 osa. Myyjä oli merimies J. S. Laaksonen ja ostaja merimies Nestor Nurmi. Kauppahinta on tuntematon.


L-S. 22.3.1910.

 

Mäntyluotoon siirtyivät Reposaarelta tk. 16 p:nä raumalaiset kuunarilaivat LUVIA ja HEBE. Alukset ryhtyvät lastaamaan puutavaraa Saksaan vietäväksi.

 

L-S. 2.4.1910.

 

Raumalaisia laivoja lähdössä puutavaralastissa Saksaan. Eilen lähti kuunari HEBE, kapt. Grönroos, Reposaaresta puutavaralastissa Lyypekkiin. Samana päivänä lähti niinikään raumalainen kuunari LUVIA, kapt. Pöylä, matkalle Mäntyluodosta Haderslebeniin. Laivat ovat lähteneet matkaan harvinaisen aikaisin.


L-S. 28.2.1911.

 

Merimiehiä tuomittu kapinasta. Viipurin raastuvanoikeudessa on nyttemmin päättynyt oikeusjuttu merimiehiä U. Jalosta, A. Alasta, A. Aaltoa ja K. Nylundia vastaan siitä, että he palvellessaan kuunarilaiva HEBESSÄ, kapt. K. W. Grönfors, heinäk. 7 p:nä laivan ollessa hätäsatamassa Tuppurassa, olivat juoneet itsensä juovuksiin, ja sitten tehneet kapinan, pahoinpidelleet ja koettaneet murhata kapteenin sekä heittäneet mereen laivan irtaimistoa 33:50 arvosta. Asia oli useita kertoja esillä ja vastaajat kerran laskettu vapaalle jalalle, mutta taas raastuvanoikeuden määräyksestä vangittu. Oikeus katsoi vastaajat syyllisiksi ja tuomitsi heidät merilain 65 pykälän 35 kohdan ja rikoslain 3 pykälän nojalla pidätettäväksi, Alasen 1 v. 6 kk. 5 päivää sekä Jalosen ja Nylundin 1 v. 5 päivää kuritushuoneessa ja Aallon 8 kk 5 päivää vankeudessa.


L-S. 28.4.1914.

 

Meriliike satamassamme.

Laivaliike on jo täydessä vauhdissa satamassamme. Viime viikolla lähtivät täältä ensimmäiselle retkelleen tänä purjehduskautena raumalaiset laivat:

DAPHNE, OLGA, HEBE ja LAINE. Viimeksimainitun täytyi kuitenkin ankaran vastatuulen vuoksi seisahtua Valkeakarin taakse odottamaan suotuisampaa säätä.

Myöskin HEBEÄ kohtasi ankara myrsky, jossa siltä katkesi ylin märssyraaka ja täytyi sen takia palata Raumalle takaisin, jonne saapui sunnuntai-iltapäivällä (26.4.)

Saapunut on kolme ruotsalaista purjelaivaa sementtilastissa.

Sunnuntaina saapui yksi ruotsalainen höyrylaiva, joka saatuaan tulliselvityksen, meni lastaamaan Kaunissaareen.


L-S. 11.8.1914.

 

Sota ja purjelaivamme.

F. Sjöfartstidningenille on laivanvarustajaliike Johan Nurminen Raumalta ilmoittanut, että seuraavien purjelaivojen kohtalosta ei ole tullut tarkempia tietoja ja että niiden pelätään joutuneen saksalaisten käsiin.

 

Kuunari EROS, kapt. P. A. Ikä, läksi heinäk. 7 p:nä Raumalta Friedrichstadiin.

Parkki EUNONIA, kapt. Sjöblom, läksi heinäk. 27 p:nä Flensburgista Raumalle.

Kuunari FRAMNÄS, kapt. Snäll, läksi heinäk. 2 p:nä Raahesta Stadeen.

Priki FRIDA, kapt. Mikkelsson, läksi heinäk. 18 p:nä Reposaaresta Stadeen.

Kuunari HEBE, kapt. Ramstedt, saapui heinäk. 30 p. Raumalta Burgstakeniin.

Kuunari LAINE, kapt. Ruosniemi, saapui heinäk. 17 p. Raahesta Kieliin.

Parkki LAINETAR, kapt. Urnberg, läksi heinäk. 18 p. Reposaaresta Rendsburgiin.

Kuunari LOTUS, kapt. Grålund. lähti heinäk. 12 p. Ykspihlajasta Kieliin.

Kuunari RICHARD, kapt. Malen, läksi heinäk. 18 p. Reposaaresta Apenradeen.

Parkki TOIVO, kapt. Farsenius, läksi heinäk. 16 p. Ykspihlajasta Eckensördeen.

Kuunari USKO, kapt. A. Näppi, läksi heinäk. 10 p. Raahesta Apenradeen.

 

Näiden 12 purjelaivan lisäksi ovat saatujen tietojen mukaan seuraavatkin purjealukset vihollisvesillä:

Raumalta kotoisin olevat: parkki AALLOTAR, parkki AALTO, priki ALEKSANDER, parkki HELMI, kuunari KANTON, ja kuunari OLGA. – Lisäksi mainitaan ahvenanmaalaiset, uuskaupunkilaiset ja luvialaiset laivat.

Mainittujen laivojen luku, joitten kohtalosta on syytä olla huolissaan, on siis lähes 40. Yksikään näistä laivoista ei ole 400 nettorek.tonnia suurempi, joten laivojen keskimääräinen arvo ei ole 15,000 – 20,000 markkaa suurempi. Mutta onhan sitä jo siinäkin. Lisäksi on vielä otettava huomioon laivojen lasti.


L-S. 25.8.1914.

 

Raumalaiset laivat Saksan satamissa.

Kuten ennen olemme maininneet, on suuri joukko Rauman laivoja nykyään Saksan satamissa. Ainakin seuraavat laivat ovat nyt seuraavissa satamissa:

 

AALLOTAR, kapt. J. G. Karlsson; LAINE, kapt. F. V. Ruosniemi; LOTUS, kapt. J. Grålund; sekä NORDEN, kapt. G. A. Wahlman, kaikki Kielissä. HELMI, kapt. F. M. Laaksonen; TOIVO, kapt. K. G. Forsenius; molemmat Eckerfördessä. RICHARD, kapt. F. F. Malen ja USKO , kapt. A. Näppi Apenradessa. EROS, kapt. P. A. Ikä Friedrichstadissa. EUNONIA, kapt. K. E. Sjöblom Flensburgissa. FRAMNÄS, kapt. F. A. Snäll ja FRIDA, kapt. A. Mickelsson Stadessa. HEBE, kapt. F. F. Ramstedt Burgstagenissa. KANTON, kapt. F. Fagerström Travemyndessä. LAINETAR, kapt. E. G. Urnberg Rensburgissa sekä OLGA, kapt. I. G. Silvan Lyypekissä.

 

Näistä laivoista sekä niiden miehistön kohtalosta on täkäläinen Espanjan varakonsuli kauppaneuvos W. Sofronoff tiedustellut Pietarissa olevan Espanjan pääkonsulin välityksellä ja on toiveita, että yhteys pian saadaan toimeen mainittujen alusten kapteenien kanssa.

Laivoissa on keskimäärin n. 10 miestä miehistöä. Muutamilla kapteeneilla on perhe mukana.


L-S. 20.10.1914.

 

Suomalaiset merimiehet Saksassa.

HEBEN miehistö palannut kotimaahan.

Torstaina (16.10) saapui Raumalle Tukholman kautta hl. WESTERBOTTENILLA kuunari HEBEN miehistö, joka oli ollut pidätettynä 2,5 kuukautta Saksassa. Vankeudestaan kertoivat miehet, että he saivat koko ajan asua laivassa. Muutamia rajoituksia asetettiin. Heidän ei annettu poistua kauaksi laivasta, eikä ryhtyä mihinkään työhön, vaikka paikkakunnalla vilja mätäni pelloille ja vaikka maanomistajat olisivat ottaneetheidät töihin, kun paikkakunnan miesväki oli lähtenyt sotaan.


L-S. 14.12.1916.

 

Laivanosien kauppoja. Eilen pidetyssä merimiehenvaimo Forstenin kuolinpesän huutokaupassa myytiin 0,025 parkkilaiva CESARISTA 1,150 mk. hinnasta kapteeni F. F. Fagerströmille; 0,025 kuunari LOTUKSESTA laivuri J. Torkille 410 mk. hinnasta; 0,056 kuunari AINOSTA kapteeni K. Grönroosille 3,000 markan hinnasta sekä 0,0416 kuunari HEBESTÄ kauppias J. W. Waltoselle Raumalta 390 mk. hinnasta.


L-S. 4.9.1919.

 

Karilleajo.

John Nurminen Oy:n HEBE ajanut karille menettäen kansilastinsa.

Raumalainen kuunari HEBE, kapt. F. K. Wall, on vk. 31 p:nä ajanut karille Iserfjordissa Tanskan rannikolla matkalla parrulastissa Raumalta Fredrikssundiin. Zwitser -yhtiön pelastuslaiva on irrottanut laivan, kun ensin sen kansilasti oli heitetty mereen. Saapuneen ilmoituksen mukaan laivalla ei ole vuotoa eikä muutenkaan sanottavammin kärsinyt haaksirikosta. Lasti ja rahti ovat vakuutetut täydestä arvostaan, vaan laiva sen sijaan on vakuuttamatta. Syynä karilleajoon on se, että aurinkoa vastaan ei voitu ajoissa havaita merimerkkiä.

Kysymyksessä oleva HEBE on 223 nettorekisteritonnin vetoinen ja pääisäntänä on John Nurminen.