Heinrich 1873

Rauman alusrekisteri:

Rakennettu tasasaumaan kovasta puusta, tasaperäinen, yksi kansi, kaksi mastoa.
Omistaja: Yrjänen Gustaf, Hattula Gustaf, Östman Karl, Ekroth Bernhard, Hellman Hannes, Lindgren Ida, Dorofejeff Andrej, Vestergren Edvard, Nurminen Johan, Valtonen Daniel, Suominen Gustaf.
Tehnyt täydellisen haaksirikon Itämerellä 12.5.1908.

Niilo Nieminen:

Priki HEINRICH

Huhtikuussa (v. 1905) odotettiin laivakauppoja syntyvän lisää, kuten sitten tapahtuikin. Mielenkiintoista on panna merkille, että jo silloin huhuilla olivat siivet, sillä saksalaisilta oli kuultu raumalaisten olevan laivakaupoissa heidän kanssaan. Tämän enempää ei sitten todella tiedettykään, mutta liikemiespiireissä kerrottiin, että eräs raumalainen yhtiö oli ostanut HEINRICH –nimisen prikin, jonka vetoisuus oli muka 397 rekisteritonnia ja kauppahintakin tiedettiin, se oli 8 000 markkaa. Toisaalla kuiskailtiin, että ostetun laivan vetoisuus olisi 338 rekisteritonnia ja hinta 5 300 markkaa. Levitetyt tiedot eivät pitäneet paikkansa. Totta asiassa oli, että laiva oli rikiltään priki ja nimeltään HEINRICH. Loppujen lopuksi alus oli 321 rekisteritonnin vetoinen ja sen hinta oli 10 000 markkaa. Joka tapauksessa Rauman kauppalaivasto oli saanut huomattavan lisän. Myöhemmin laiva osoittautui vuotavaiseksi ja muutenkin huonoksi, joista seikoista aiheutui sen täydellinen tuho v. 1908. Näin ollen raumalaisilla omistajilla ei paljoakaan iloa laivastaan ollut. Priki HEINRICH oli lähtenyt toukokuun 6 päivänä puutavaralastissa Raumalta tarkoituksenaan purjehtia Kieliin. Saman kuun 13 päivänä se oli saapunut Öölannin vesille ja alkanut kovasti vuotaa, vaikka meri ei erikoisemmin käynytkään. Kaikki pumput pantiin käyntiin, mutta siitä huolimatta alus täyttyi kokonaan vedellä. Iltapäivällä melko siedettävän sään vallitessa laiva kaatui ja sen yhdeksän merimiehen oli kiivettävä laivan kyljelle. Meressä vaakasuorassa olleet mastot katkesivat lopulta ja laivan runko kääntyi kokonaan ylösalaisin. Tanskalainen höyrylaiva NILS N. SIEMSEN sattui kuitenkin paikalle ja pelasti hädänalaisessa tilanteessa olevat miehet. Heidän koko henkilökohtainen omaisuutensa joutui meren saaliiksi. Tanskalainen pelastaja toi miehet mukanaan Kronstadtiin, mistä pelastetut saapuivat kotiin Raumalle toukokuun 16 päivänä. Onnettomuusmatkalla laivan päällikkönä oli merikapteeni Stenroos ja laivan pääredarina silloin oli kauppias E. Yrjänen. Priki HEINRICH ’in hylky ajelehti vielä pitkään Itämerellä vaarana liikenteelle.

Tyyppi Priki
Telakka Rostock
Vuosi /
Bruttovetoisuus 337.4
Nettovetoisuus321.96
Pituus 33.76
Leveys 8.48
Rekisterinumero
Rakennettu: 27.05.2021
Poistettu 27.05.2021

Rauman alusrekisteri

Lehtiartikkelit

RL. 18.4.1905.

 

Laivankauppa. Hamburgissa nykyään sijaitsevan saksalaisen HEINRICHS–nimisen prikin on eräs raumalainen yhtiö ostanut 8,000 mk. hinnasta. Laiva on rakennettu v. 1873 Rostockissa ja on 397 rek.tonnin vetoinen.


L-S 28.2.1907

1/10 osa priki HEINRICH joka on 321 rek.tonnin kantoinen ja talvehtii Rauman satamassa. Kauppias J. L. Enlund teki korkeimman tarjouksen 1,021 mk.


L-S. 19.5.1908.

 

Priki HEINRICH hylyksi.

Keskiviikkona tk. 6 p:nä lähti priki HEINRICH, kapteeni J. E. Stenroos, Raumalta lastattuna parruilla ja lehtereillä Kieliin. Matka sujui hyvin, kunnes keskiviikkona tk. 13 p:nä oltaessa Ölandin kohdalla alus rupesi vuotamaan tavallista kovemmin. Tuuli ei ollut raju. heti rupesi laivaväki täysin voimin pumppuamaan. Siitä huolimatta tuli laiva vettä täyteen, jonka jälkeen se kaatui klo 3,40 i.p.p.

Laivaväki, 9 miestä, pääsi ylhäällä olevan laidan päälle, missä olo oli sangen tukala. henkensä pelastaakseen leikkasivat he taljanuorat poikki ja mastot katkesivat ja laiva meni alassuin. sekä miehet pääsivät laivan sisälle. Tästä heidät pelasti tanskalainen höyrylaiva NILS N. SIEMSEN ja vei heidät Kronstadtiin, jonne saapuivat tk. 16 p:nä. HEINRICHIN hylky voi olla laivakululle vaarallinen. Miehistö saapui Raumalle sunnuntai-iltana (17.5.) Kapteeni on laatinut meriselityksen.

 

Haaksirikossa meni hukkaan aluksen päiväkirja ja muut asiakirjat sekä väestön kaikki vaatteet.

 

Priki HEINRICH oli rakennettu v. 1873 Rostockissa ja oli 322 rek.tonnin kantoinen. Aluksen omisti raumalainen yhtiö, jossa pääomistajana oli hra E. Yrjänen.


L-S. 21.5.1908.

 

Vaarallinen laivahylky ajelehtimassa Itämerellä. HEINRICH.

Kapteeni J. E. Johansson, hl. Westan päällikkö, joka sunnuntaina saapui Turkuun suoraan Rotterdamista ja Bremenistä, on ilmoittanut tk. 16 p:nä klo 5,20 i.p. noin 13 penikulmaa SO ¼ O Ölandin eteläisestä kärjestä tavanneensa erään puisen purjealuksen hylyn, josta ainoastaan perä ja kajuutta olivat jäljellä näkyvissä. Kajuutan katto oli keltaiseksi maalattu. Ennen ja jälkeen hylyn tapaamista näkyi meressä ajelehtivia lehtereitä ja parruja sekä myös jokusia lautojen kantolaukkuja, mitkä sisäsyrjältään olivat siniseksi maalatut. Aluksen nimeä ei voitu erottaa.

Meressä ajelehtivasta puutavarasta voidaan päättää, että hylky on raumalainen priki HEINRICH, joka matkalla Raumalta Kieliin Ölandin luona teki täydellisen haaksirikon.


L-S. 10.11.1910.

 

Merioikeusjuttu.

Riita lastin vakuutuksen maksamisesta.

Toukokuun 8 p:nä v. 1908 oli merivakuutusyhtiö Triton kahdella eri vakuutuskirjalla vakuuttanut, toisella 14,000 markasta Raumalta kotoisin olevan Kustaa Hattulan HEINRICH–nimisen prikin lastin puutavaroita, ja toisella 800 mk:n vakuutuskirjalla Hattulan samasta lastista maksaman rahtietumaksun laivan matkasta Raumalta Kieliin, jolla matkalla laiva lastineen oli hukkunut. Sen jälkeen oli Suomen dispasööri jouluk. 13 p:nä 1909 ulos kantamallaan dispaasilla velvoittanut merivakuutusyhtiö Tritonin yllämainittujen vakuutuksien nojalla suorittamaan Hattulalle hukkuneesta lastista ja rahtimaksusta yhteensä 14,800 mk. ja dispaasin teosta 74 mk.

Asiasta sukeutui sittemmin oikeudenkäynti ja antoi Turun raastuvanoikeus torstaina (8.11) asiassa päätöksensä katsoen, että kun dispaasi oli laillisessa järjestyksessä tehty eikä vakuutusyhtiö Triton ole merilain kesäk. 9 p:ltä 1873 243:ssa pykälässä säädetyssä ajassa moittinut dispaasia ja se niin ollen on vakuutusyhtiö Tritonia vastaan voittanut lain voiman, vakuutusyhtiö Triton on heti kuittia vastaan velvollinen suorittamaan vaaditut 14,800 mk. 6 pros. korolla tammik. 13 p:stä 1910 sekä 74 mk. dispaasikuluja, jonka ohessa vakuutusyhtiö Tritonin tulee 200 mk:lla palkita Hattulan kulut asiassa.