Helena 1920
Puusta tasasaumaan rakennettu apumoottorilla varustettu purjealus. Moottori 145 hv.
Kotipaikka
* Rauman maal. (1933–1948)
* Rauman mlk. (1949–1963)
* Rauma (1964–1968)
Omistaja
* Teofilus Valdemar Blomqvist. (Rauma, Unaja.) (1933–1934)
* Helena Osakeyhtiö. (Teofilus Valdemar Blomqvist, Rauma, Unaja.) (1935–1936)
* Helena Oy. (Teofilus Valdemar Blomqvist, Rauma, Unaja.) (1937)
* Helena Oy. (Teofilus Waldemar Blomqvist, Rauma, Unaja.) (1938–1942)
* Helena Oy. (Teofilus Waldemar Pursiheimo, Rauma, Unaja.) (1943–1950)
* Helena Oy. (Teofilus Waldemar Pursiheimo, Unaja.) (1951–1955)
* Kustaa Viljo Suominen. (Rauma, Vetiskonkatu 12.) (1956–1957)
* Laivanisännistöyhtiö Kaunis Helena. (Kustaa Viljo Suominen, Rauma, Vetiskonk. 12.) (1958)
* Laivanisännistöyhtiö Kaunis Helena. (Viljo Kustaa Suominen, Rauma, Vetiskonk. 12.) (1959–1961)
* Laivanisännistöyhtiö Kaunis Helena (1962–1968)
Luokituspaikka
* Germanischer Lloyd (1933)
* Bureau Veritas (1934–1968)
Rekisteröity ennen Tanskassa nimellä Dronning Thyra.
Tanskassa oli 1900-luvun alussa vielä kymmeniä pieniä laivaveistämöitä, jotka tekivät puisia purjealuksia pääasiassa Itämeren liikenteeseen. Vetoisuudeltaan laivat olivat 200-400 bruttorekisteritonnia ja takilaltaan kolme- tai nelimastoisia kuunareita. Laivoissa oli yleensä myös pienitehoinen moottori ja virallisesti tätä alustyyppiä kutsuttiin ”apukoneella varustettu purjealus eli m/aux”.
Kuunari Helenan veisti pieni Faksen kaupungissa sijainnut Kofoedin telakka ja se sai kasteessa 1920 nimen ”Dronning Thyra”. Laivan oli tilannut Rederiet Dronningerne Kööpenhaminasta. Kofoedin rakentamaksi laivaksi Thyra oli varsin iso. Sen rungon mitattu pituus oli 43 metriä ja vetoisuus 465 tonnia. Laivaan asennettiin alun perin kaksitahtinen ns. hehkukuulamoottori, jonka oli valmistanut konetehdas Hera. Sylintereitä oli kaksi ja hevosvoimia 120 kappaletta.
Varustamon pääomistaja oli Herman Hansen, jolla oli pieniä muutaman laivan varustamoja useassa Tanskan kaupungissa. Helenan sisarlaiva ”Dronning Margrethe” valmistui samalla telakalla seuraava vuotena.
Sisarukset purjehtivat pääasiassa Itämeren liikenteessä ja ”Thyra” oli tuttu alus myös Raumalla. Useasti laivan kerrotaan olleen ns. pirtualus. On kuitenkin muistettava, että kieltolain aikana se oli lähes uusi kooltaan tavallista suurempi alus, jota ei kukaan olisi riskeerannut, koska salakuljetuslaivat tuomittiin menetetyiksi valtiolle. Hansen myi aluksensa Raumalle vuonna 1932 ja kauppakirja allekirjoitettiin 20. päivä toukokuuta. Rauman alusrekisterissä (18.6.1932) se sai numeron 500. Pääisännäksi merkittiin unajalainen Theofilus Waldemar Blomqvist. Muita omistajia olivat perämies Väinö Blomqvist, merikapteeni Arvo Blomqvist, liikeapulainen Urho Huhtanen ja rakennusmestari Juho A. Suominen. Jokainen omisti laivasta viidenneksen.
Samaan aikaan Raumalla oli toistakymmentä samanlaista apukoneilla varustettua purjealusta, joka kuljettivat pääasiassa puutavaralasteja Suomesta Itämeren eteläosaan ja Englantiin. Yleensä kaikki raumalaiset purjealukset saapuivat viimeistään joulukuussa talvehtimaan kotisatamaansa. Toisinaan saatiin rahti ns. ”ulos” ja purjehdittiin talven ajan hakurahtiliikenteessä. Helenan omistajat muodostivat vuonna 1934 aluksesta oman osakeyhtiön. Seuraava rekisteröity omistajanvaihdos tapahtui vasta vuonna 1956, jolloin merikapteeni Viljo Suominen, johtaja Hugo Boström ja konemestari Seth Allan Imppu muodostivat laivanisännistöyhtiön nimeltään ”Kaunis Helena”. Komeasta nimestä huolimatta laivan matkat alkoivat olla jo purjehdittu. Yksi mastoista oli sahattu pois ja laiva kulki pääasiassa koneiden avulla. Viimeinen virallinen miehistö maksettiin laivasta ulos joulukuussa 1968. Tämän jälkeen Helena makasi suurimman osan ajasta Suojan laiturissa ja siitä suunniteltiin jopa museolaivaa. Lopulta se kuitenkin päätyi ravintolaksi Kustaviin, jossa se muutaman uppoamisen jälkeen kaivettiin maavallin sisään kuivalle maalle.
Helenan miehistöluettelot ovat säilyneet ja niiden perusteella miehistön koko oli noin kahdeksan henkeä. Pisimpään päällikkönä purjehtivat Arvi Peltonen ja Viljo Suominen.
Tyyppi 4-mastokuunari
Telakka Tanska (Faxe)
Vuosi /
Bruttovetoisuus 463,65
Nettovetoisuus352,29
Pituus 43,09
Leveys 6,49
Rekisterinumero 500
Rakennettu: 27.05.2021
Poistettu