Inkeri 1901

Rakennettu kravelsaumoilla, kaksimastoinen kaljaasi, varustettu moottorilla.
Omistaja: Johan Nurminen O/Y (Helsinki).
Myyty ulkomaille 7.10.1921.

Tyyppi Moottorialus
Telakka Venäjä
Vuosi /
Bruttovetoisuus 147.51
Nettovetoisuus122.98
Pituus 27.25
Leveys 8.45
Rekisterinumero 346
Rakennettu: 30.07.1918
Poistettu

Rauman alusrekisteri

Lehtiartikkelit

L-S. 20.5.1919.

 

Rauman laivat. Raumalainen höyrylaiva KALEVA saapui viime lauantaina (17.5) Valkomista Aalborgiin. Kapteenina laivalla on E. Fagerström.

Raumalainen moottori-purjelaiva INKERI saapui viime lauantaina (17.5) matkallaan Raumalta puutavaralastissa Stubbeköpingiin Tanskassa. Kapteeni on K. N. Rosendahl.

L-S. 27.9.1919.

 

Kuolonsanoma mereltä. Kapteeni K. N. Rosenbladilta moottoripurjelaiva INKERIN omistajalle John Nurminen Oy:lle saapuneen sähkösanoman mukaan on mainitun laivan konstaapeli Väinö Pertola kuollut tapaturmaisesti Itämerellä. Tapahtuman johdosta on laiva mennyt Bergravaan Ruotsissa, jonne Pertolan ruumis haudataan. Sähkösanoma ei tarkemmin kerro tapahtuman kulkua.

Väinö Pertola on kotoisin Kuivalahdelta ja syntynyt v. 1892.


L-S. 20.11.1919.

 

Raumalainen laiva tanskalaisessa verkossa.

Aikaisemmin on lyhyesti kerrottu raumalaisen moottorikuunari INKERIN haaksirikosta Juutinraumassa laivan ollessa matkalla Högnäsistä Raumalle savitavaralastissa. Kööpenhaminan merioikeudessa on nyttemmin ollut merikuulustelu sen johdosta, että kävi silloin selville, ettei varsinaisesta haaksirikosta voida puhua. Laiva oli nimittäin tk. 3 p:vän vastaisena yönä ollut Kööpenhaminan ulkosatamassa ankkurissa. Klo 1 aikaan yöllä huomattiin kumminkin, että laivan ankkuri oli irtaantunut, myöhemmin todettiin ankkurikettingin katkenneen. Ei auttanut, vaikka heitettiin toinen ankkuri mereen. Laiva ajelehti siitä huolimatta Svanemöllen lahteen. Nyt pantiin moottori käyntiin, mutta se ei voinut toimia kuin vähän aikaa, sillä pian sekaantui potkuri niin pahasti kalanpyydyksiin, että se pysähtyi. Vasta seuraavana aamuna onnistui INKERIN saada apua ruotsalaiselta hinaaja MARSILTA, joka toi sen Kööpenhaminaan.

Sanotussa merioikeuden istunnossa vaati mainittujen pyydysten omistaja, kalastaja J. E. Hansen hyvän joukon kolmattatuhatta kruunua korvausta pyydystensä rikkomisesta.