Kaatra 1894

Rakennettu puusta tasasaumaan. 17 hv. höyrymoottori.
Omistaja: Eurén Valter, Eurén Gustaf, Kartano Johan, Piispanen Albin.
Poistettu rekisteristä hylkynä.

Tyyppi Höyryalus
Telakka Maaninga
Vuosi /
Bruttovetoisuus 44,45
Nettovetoisuus25,4
Pituus 22,46
Leveys 4,66
Rekisterinumero 167
Rakennettu: 20.04.1906
Poistettu 10.01.1916

Rauman alusrekisteri

Lehtiartikkelit

L-S. 16.4.1910.

 

Ensimmäinen merivahinko sattui eilen. Priki ANNA kapteeni Julin, sai kulkiessaan hinaajan avulla avattua railoa myöten satamasta ulos merelle niin pahoja vammoja kylkiinsä jäässä, että se sai suurenlaisen vuodon. Priki asettui ankkuriin Valkeakarin luona, josta sen iltapäivällä hinasi takaisin satamaan täältä Reposaareen matkalla ollut höyrypursi KAATRA. Vammat ovat korjattava ennekuin priki voi lähteä uudelleen matkaan.


L-S. 21.10.1911.

 

Kuunarilaiva OSMON hylky vietiin eilen hautauspaikalleen Järviluodon taakse. Viennin suoritti hl. KAATRA satamajohtokunnan toimesta hylyn omistaja kaupp. G. W. Syrenin kustannuksella, koska hän ei sitä itse ollut poistanut.


L-S. 7.5.1912.

 

Merivahinko satamassa.

Kun priki LOUISEA viime lauantaina (4.5.) alettiin hinaaja KAATRAN avustamana kuljettaa ulos satamasta, tapahtui asianomaiselle sellainen erehdys, että ohjasivat laivan kulkuväylän eteläpuolelle, lähelle Lahikaria, niin paljon, että sen keulapuoli tarttui kivelle ja laiva jäi siihen. Lastin purkamiseen ryhdyttiin heti ja täytyi paitsi kansilastia osan ruumalastistakin purkaa, ennen kuin se vihdoin eilen iltapäivällä pääsi irti kiveltä. Omituisuutena mainittakoon, että saman laivan kansilastista suurin osa oli sisäsatamassa kerta purettava syystä, ettei oltu huomattu, että laiva oli kovin matalassa mutamatalan kohdalla, jossa se lastattiin täyteen lastiin. – LOUISEN isäntänä laivuri Ekroth ja päällikkönä kapteeni Arvio.