Kosack 1880
Rakennettu tasasaumaan hongasta ja kuusesta puupanttureilla, tasaperäinen, yksi kansi, kolme mastoa.
Rakennusmestari Emanuel Urnberg.
Omistaja: Söderlund Johan Wilhelm.
Vuonna 1902 uusi nimi: Elna, takiloitiin parkkilaivaksi.
Myyty Uuteenkaupunkiin.
Tyyppi Kuunarilaiva
Telakka Rauma
Vuosi /
Bruttovetoisuus 277,23
Nettovetoisuus244,11
Pituus 36,29
Leveys 8,93
Rekisterinumero 8
Rakennettu: 05.11.1890
Poistettu 03.07.1905
Lehtiartikkelit
RL. 9.4.1890.
Meriliike on alkanut Raumalla. Eilen aamupäivällä saapui parkkilaiva KOSACK Torreviejasta suolalastilla tänne. KOSACK on ensimmäinen purjelaiva joka tänä keväänä on saapunut tänne.
RL. 5.11.1890.
Laivan kauppa. Kauppias J. W: Söderlund on ostanut kauppias Sallmenilta kuunariparkin nimeltä KOSACK 30,000 markan kauppahinnasta.
RL. 12.11.1892.
Laivojen lastausta myöhäisestä syksystä huolimatta toimitetaan vielä satamassamme täydellä kiiruulla. Niinpä pannaan parkkilaiva KOSACKIIN ja kuunarilaiva USKOON lastia parastaikaa ja lähtevät ne matkalle ensi viikon alkupäivinä, edellinen Espanjaan ja jälkimmäinen Saksaan.
RL. 14.12.1892.
Raumalainen kuunarilaiva KOSACK, kapt. C. Ahlsvik Uudestakaupungista, lähti viime marrask. 20 p:nä Raumalta puulastilla johonkin Espanjan satamaan. Tuskin oli laiva päässyt ulapalle, kun puosmanni tuli raivohulluksi ja karkasi puukolla ja muilla aseilla varustettuna kumppanien kimppuun. Puosmanni täytyi panna köysiin ja teljetä kabelgattiin. Täällä onnistui hänen saada kätensä irti ja hirttää itsensä saman kuun 23 p:nä. Kun saman kuun 26 p:nä saavuttiin Kööpenhaminaan, otettiin laivaan uusi puosmanni.
RL. 3.6.1893.
Kauppias Söderlundin omistama parkkilaiva KOSACK, joka on talven ollut ulkomailla ja viimeksi purkanut suolalastinsa Turkuun, saapui tänne viime torstaina (1.6.)
RL. 15.11.1893.
Merivahinko. Kattegatissa on englantilainen höyrylaiva laskenut pahasti kaupp. J. W. Söderlundin omistamaan KOSACK laivaan särkien kliivaripuomen, pukspröötin ja keulapuolen laivasta. Sama höyrylaiva hinasi KOSACKIN Göteborgiin sekä on sitoutunut korvaamaan vahingon.
RL. 1.11.1898.
Raumalainen kuunari SUOMI, kapt. Ramstedt, joutui eilen meille saapuneen tiedon mukaan karille Enskärin majakan edustalla. Höyrylaiva on lähtenyt apuun. Sama laiva menetti joku päivä sitten ankkurinsa ja ketjunsa Tanskan vesillä.
Samoin ajoi kuunarilaiva KOSACK, kapt. P. Berglund, viime perjantaina (27.10.) Enskärin majakan lähellä sijaitsevalle Rantakarille, josta se kuitenkin heitettyään osan painolastistaan mereen omin voimin vapautui. Laiva on nyt Uudenkaupungin satamassa.
RL. 10.11.1898.
Kuunarilaiva KOSACK, kapt. Berglund, joka perjantaina (3.11.) matkalla Lyypekistä Uuteenkaupunkiin ajoi Rantamatalalle Enskärin luona, on nyt täällä haminassa. Kuten muistettaneen, pääsi laiva karilta viskattuaan osan painolastistaan mereen ja purjehti Uudenkaupungin satamaan. Sieltä se otti vähän puutavaraa ja matkusti tänne. Laiva tulee nyt kallistettavaksi ja tarkastettavaksi, missä määrin se on karille tarkestuessaan vahingoittunut. Jonkun päivän siis laiva viipyy satamassa ja lähtee sitten Espanjaan.
RL. 9.11.1899.
- - - - - - Sitä paitsi lastaavat purjelaivat KOSACK ja USKO lankkuja ja lautoja lähteäkseen, edellinen Välimeren satamiin ja jälkimmäinen Saksaan.
RL. 4.4.1905.
Laivankauppoja. Kauppias John Nurminen on kunnallisneuvos J. W. Söderlund vainajan perillisiltä näinä päivinä ostanut seuraavat kolme alusta: nimitt. 399 rek.tonnin vetoisen parkkilaiva WEGAN 24,000 mk. ja 244 rek.tonnin vetoisen parkkilaiva ELNAN 20,000 mk. sekä höyryproomu EKIN 3,000 mk. kauppahinnasta.
RL. 4.5.1905.
Laivankauppa. Kauppias John Nurminen on myynyt äskettäin ostamansa 244 rek.tonnin vetoisen parkkilaiva ELNAN yhtiölle, johon kuuluvat kauppiaat K. Wallin, K. Linden ym. 22,000 mk. hinnasta.
L-S. 6.3.1917.
Laivan huutokauppa.
Julkisella vapaaehtoisella huutokaupalla, joka pidetään Uudessakaupungissa hotelli Vallilassa keskiviikkona 21 p:nä maaliskuuta klo 12 myydään parkkilaiva ELNA (KOSACK), 244 rek.tonnia lastaava 130 stand. sahatavaraa, 20,000 kuutiojalkaa palkkia eli 375 tonnia kuollutta painoa, kalustoineen siinä kunnossa kuin se nykyään on makaava Okslanpään lahdessa Uudessakaupungissa. Laiva on rakennettu Raumalla v. 1880 tunnetulta laivanvarustaja P. I. Salmenilta kuparipulteilla sekä pohja hyvällä kuparilevyllä vuorattu. Laiva on erittäin vankkarakenteinen, täydellisesti merikelpoisessa kunnossa, hyväksi purjehtijaksi tunnettu, sekä voi purjehtia ilman painolastia. kauppasummasta on heti maksettava 10,000 mk ja loppu 10 p. huhtikuuta 1917, jolloin ostaja saa laivan haltuunsa. Lähempiä tietoja saadaan huutokauppatilaisuudessa taikka sitä ennen allekirjoittaneelta. Knut Wallin, Uusikaupunki.