Lefve 1884

Rakennettu tasasaumaan hongasta puupanttureilla, tasaperäinen, yksi kansi, kaksi mastoa.
Rakennusmestari W. Wigelius.
Omistaja: Granlund Gabriel.
Haaksirikkoutunut marraskuussa 1897.

Tyyppi Kuunari
Telakka Rauma
Vuosi /
Bruttovetoisuus 258.17
Nettovetoisuus229.15
Pituus 35
Leveys 8.29
Rekisterinumero 13
Rakennettu: 23.02.1891
Poistettu 17.12.1897

Rauman alusrekisteri

Lehtiartikkelit

RL. 15.8.1885.

 

Itsemurha mielenhäiriössä. Tk. 6 p:nä klo 2 aamulla heittäytyi laivuri Alfred Sundqvist, kotoisin Uudestakaupungista, kauppias G. Granlundin LEFVE–nimiseltä laivalta Itämeressä, matkalla Lyypekistä Raumalle, mereen ja hukkui, ennen kuin hän voitiin pelastaa, vaikka laiva heti käännettiin ja vene laskettiin ulos. Laivaväki oli jo useita päiviä huomannut vainajassa mielenhäiriön merkkejä ja koettanut pitää häntä silmällä. Vainaja oli kuollessaan vasta 28 vuoden ikäinen, ja naimaton.


RL. 8.11.1890.

 

Kuunari LEFVE, Raumalta joka viime myrskyssä ei voinut päästä Rauman satamaan, oli siitä syystä pakotettu tulemaan Reposaaren satamaan, kertoo Satakunta. Jos tuo ei ole porilainen puffi, kuten viime vuonna WEGAN suhteen, jolla ei ollut aikomustakaan Raumalle tulla. Emme ole vielä tilaisuudessa olleet saamaan parempia tietoja.

 

RL. 12.11.1890.

 

Kuunari LEFVEN kohtalosta viime myrskyssä voimme nyt ilmoittaa, että se oli edellisenä iltana, eli vk. 29 p:nä saapunut Rauman edustalle. Mutta kun tuuli seuraavana myrskypäivänä oli ihan vastainen, niin oli laiva pakotettu myötätuuleen pyrkimään. Laiva oli menettänyt myrskyssä lyhtynsä ja pyrki myötätuuleen Reposaarelle. Samana päivänä täkäläiseen satamaan oli kuitenkin useita laivoja saapunut. Laiva ei siis ollut Reposaaren satamaan myrskyä pakoon yrittänyt.


RL. 24.11.1897.

 

Jo useampia päiviä on huolella ajateltu LEFVEN kohtaloa. Tiedettiin, että se oli lähtenyt kotimatkalle Lyypekistä torstaina tk. 11 p:nä ja sitten joutunut seuraavaa tiistaita vasten yöllä raivonneen hirmumyrskyn alaiseksi. Mutta tiedettiin myös, että LEFVE oli vankka alus, sen päällikkö kapt. Sjulander, varova ja toimeensa perehtynyt, joten pahinta ei sentään vielä haluttu kernaasti uskoa. Eilen tuli kuitenkin sanomia, jotka pakottavat uskomaan täydellistä haaksirikkoa, jonka uhriksi on joutunut laivan miehistökin. Kuuskajaskarin rannalta n. peninkulman päässä satamastamme olivat kalastajat toissapäivänä löytäneet LEFVE –laivaan kuuluvan kajuuttapiirongin, jossa oli laivan kirjoja. Arvellaan, että onnettomuus on tapahtunut jossain Santakarin ja Valkeakarin majakkain välillä. Laivan omistajalla, kaupp. Granlundilla, on ollut aikomus suorittaa tutkimus rannikolla, mutta kova myrsky on sen vielä estänyt.

LEFVEN päällikkönä oli kauppalaivuri Frans Henrik Sjulander, joka sitä on kuljettanut v. 1891 alkaen. Sen miehistöön kuuluivat: konstaapeli A. Sjöroos ja puumies J. H. Färm Raumalta, puosu A. Järvinen Pyhämaasta, matruusi F. Äärilä Raumalta, puolimatruusit J. Ujula Voiluodolta Rauman mlk:sta ja F. D. Nordström samoin Rauman mlk:sta, jungmanni F. Saarinen Pyhämaasta tai Rauman mlk:sta sekä kokki A. G. Wideman Tampereelta.

LEFVEN omisti kaupp. G. Granlund täällä. Laiva oli rakennettu Raumalla vuonna 1884 ja oli 229 rek.tonnin vetoinen ja vakuutettu Suomen Merivakuutusyhtiössä. LEFVE kuljetti parhaastaan omistajansa puutavaraa Raumalta Saksaan, kerran ainakin se on käynyt myös Välimerellä. LEFVE oli parhaita Rauman aluksia laatuansa täällä, oli nopeakulkuinen ja oivallisessa merikunnossa.

Tätä ennen on kaupp. Granlundilta haaksirikkoutunut kolme alusta, joista kaikista kuitenkin miehistö pelastunut. Ne ovat olleet parkkilaivat HOPPET, joka teki haaksirikon Jutlannin luona (länsirannikolla) hirmumyrskyn vallitessa, SUOMETAR, joka vehnällä lastattuna joutui haaksirikkoon Krimin niemen etelärannikolla ja HARMONIE, joka suolalastissa teki haaksirikon ulkopuolella Libauta.


RL. 22.12.1897.

 

Kuunarilaiva LEFVEN jätteitä löydetty. Kalastajat Matti Fagerström ja K. F. Holmberg, molemmat Luvialta, ovat ilmoittaneet, että he marraskuun hirmumyrskyn jälkeen Luvian ulkosaaristosta ovat löytäneet kaikellaisia laivan kappaleita: Ovia, pytsyträlli, seinien osia, merimieskirstun palasia, märssytanko sekä nimilauta, jossa oli nimi LEFVE.

Näitten löytöjen kautta tuntuu yhä enemmän saavan tukea täällä hyvin yleinen arvelu, että LEFVE on joutunut vaaralliselle Lännennaulain (Westernaglarien) matalikolle Säpin majakan seuduilla ja siellä väkineen päivineen hukkunut.

 

RL. 29.12.1897.

 

”Kuoleman kiitos” tehtiin haaksirikkoon joutuneen LEFVE–laivan päälliköstä ja miehistöstä Joulupäivänä kirkossamme. Kyyneliin liikutettuna kuulteli seurakunta päivän saarnamiehen, provasti Kaitila, sydämeen käypiä varoitus- ja kehoitussanoja tuon kovan tapauksen johdosta, jota paikkakunnallamme on suurella säälillä ja osanotolla seurattu.

 

RL. 22.12.1897.

 

LEFVE–laivassa hukkuneitten kaupunkilaisten omaiset ja ystävät kokoontuivat eilen – kuolonkellojen soidessa – pieneen vakavaan muistojuhlatilaisuuteen laivan perämiehen A. Sjöroosin asuntoon. Läsnä olivat kaikki syvään murheeseen joutunutta neljä leskeä, läsnä oli myöskin laivan isäntä, kauppias G. Granlund. Provasti Kaitila piti puheen, jossa liikuttavin sanoin esitti Jumalan salatuita teitä, jotka kuitenkin kaikki ovat ”hyvyys ja totuus”, ja tahtovat opettaa meitä ”yön pimeydessäkin” Hänen kiitostansa veisaamaan. Hetki oli omansa jättämään vakavia tunteita läsnäolijain sydämiin.


RL. 22.1.1898.

 

Keräys LEFVE–laivan haaksirikon kautta puutteenalaisuuteen joutuneitten hyväksi on tuottanut n. 400 mk. rahassa ja sitä paitsi muutamia arvokkaita lahjoituksia luonnossa.

RL. 27.1.1898.

 

Keräys LEFVE–laivan haaksirikon kautta puutteenalaisuuteen joutuneitten hyväksi on tuottanut kaikkiaan 400 mk. rahassa sekä 25 kg. ruisjauhoja, 15 kg. herneitä, 25 kg. papuja ja 10 kg. silliä, jota paitsi kuitattuna on annettu erään haaksirikkoon joutuneen vekseli, josta vielä oli maksamatta 38 markkaa.

---------   jakamisen suorittavat rvat Aina Panelius ja Fanny Lunden.

 

RL. 29.1.1898.

 

Keräys LEFVE–laivan haaksirikon johdosta.

Listoja oli kaikkiaan kaupungin julkisissa paikoissa ja yksityisillä yhteensä 12. Lista n. 3. J. W. Söderlund 10 mk. Hj. Ridderstad 5 mk. Lista n:o 4. Rva Jenny Lunden 12 mk. 50 p.