Naema 1876

Rakennettu tasasaumaan kovasta hongapuusta, tasaperäinen, yksi kansi, kaksi mastoa.
Kansi varustettu kajuutalla, skanssilla ja kapyysilla sekä puolikannella peräpuolella.
Omistaja: Karlsson J. G., Nurminen Johan, Isaksson K., Roos Juho, Forsten Frans, Kumlander Johan, Tork John, Yrjälä Emanuel, Viitanen V. A., Björklund Johan.
Rekisteröity ennen Uudessakaupungissa numerolla 168.
Poistettu hylkynä

Tyyppi Kuunari
Telakka Finnby (Petun telakka)
Vuosi /
Bruttovetoisuus 263,94
Nettovetoisuus251,58
Pituus 33,43
Leveys 9,1
Rekisterinumero 203
Rakennettu: 31.03.1913
Poistettu 07.12.1915

Rauman alusrekisteri

Lehtiartikkelit

RL. 12.1.1901.

 

Laivankauppoja. Eräs kymmenhenkinen yhtiö Raumalla on näinä päivinä kauppias J. Pösöltä Hiitolan pitäjästä Laatokan rannalla, ostanut kolmimastoisen kaljaasin nimeltä WELLAMO, joka kantaa 346 rek.tonnia ja on rakennettu v. 1888 Käsisalmessa tervahongasta. Kauppahinta on 20,000 mk.

Samoin on kapteeni M. Lagerdahl ym. ostaneet rakennusmestari E. Urnbergilta hänen omistamansa prikin NAEMA, joka kantaa 242 rek.tonnia. Kauppahinta on 12,000 mk.


L-S. 23.4.1912.

 

Laivankauppa. Kapteeni Kustaa Aaltonen Hirslahdelta on myynyt NAEMA–nimisen kuunarin eräälle täkäläiselle yhtymälle 6,000 markan kauppahinnasta.


L-S. 20.8.1914.

 

Suomalaiset purjelaivamme ja sota.

Finlands Sjöfertstidning kirjoittaa Raumalta saatujen tietojen mukaan seuraavaa:

Useimmista Raumalta kotoisin olevista laivoista, joittenka kohtalo on  kuulunut pelottavalta, ei vielä ole kuulunut mitään tietoa. Ainoa mitä tiedetään on, että suuri joukko suomalaisia laivoja ainakin matkustajain puheitten mukaan on saksalaisten satamissa. Saksalaiset ovat tietysti kaapanneet laivat, käskeneet miehistön pysyä laivassa ja määränneet, etteivät he saa olla missään yhteydessä mantereen kanssa.

Onneksi olivat muutamat suomalaiset laivat ehtineet jättää Saksan satamat ennen kuin sodanjulistus oli annettu ja ovat sitten viime kuluneen viikon aikana saapuneet Suomeen. Viimeinen Saksasta lähtenyt suomalainen laiva oli VANADIS, joka lähti Apenradesta Raumalle 28 p:nä heinäk. ja saapui tänne 9 p:nä elokuuta.

Venäjän ja Saksan välinen sota julistettiin, kuten tunnettua yöllä elok. 2 päivää vasten. Kaikesta päättäen ovat saksalaiset jo aikaisemmin pidättäneet suomalaisia laivoja. PRIMULA esim. on lähtenyt Lyypekistä lauantaina 1 p. elokuuta klo 2 jpp. mutta pidätettiin silloin.

Viime tingassa pelastuneet laivat ovat seuraavat.

 

Kuunarilaiva AINO, kapt. Korhonen, lähti 29 p:nä heinäk. Kööpenhaminasta ja saapui 12 p. elok. Vaasaan sementtilastissa.

Parkkilaiva AALTO, kapt. Engblom, saapui Ykspihlajaan Flensburgista josta se oli lähtenyt 21 p. heinäk. 8. elokuuta.

Priki ALEKSANDER, kapt. Kylänpää, on 10 p. elok. saapunut Ykspihlajaan Holtenausta.

Kuunari GUDRUN, kapt. Rosenblad, on tk. 8 p:nä saapunut Hampurista Raumalle.

Kuunari INGRID, kapt. Mattsson, on tk. 14 p:nä saapunut Suomesta Doweriin.

Kuunari LEO, kapt. Lindgren, saapui tk. 17 p. Espanjasta suolalastissa Helsingöriin.

Kuunari NAEMA, kapt. Grundström, saapui tk. 1 p. Hamnholmenista Koldingiin.

Kuunarilaiva TASALA WILKK, kapt. Bonsdorff on tk. 9 p:nä saapunut Raumalle Apenradesta lähteneenä.