Naima 1863

Rauman alusrekisteri:

Rakennettu tasasaumaan puupanttureilla, tasaperäinen, yksi kansi, kaksi mastoa.
Omistaja: Urnberg Emanuel.
Asiakirjat lähetetty Maarianhaminan järjestysoikeudelle.

Niilo Nieminen:

Priki NAIMA

 

Vuosisadan vaihteen tyypillinen alus omistussuhteiltaan oli priki NAIMA, jonka yhtiöön kuului kymmenen laivanvarustajaa. Vuonna 1901 laivan omisti yksinään rakennusmestari Emmanuel Urnberg, mutta merikapteeni M. Lagerdahl perusti monijäsenisen yhtiön, joka sittemmin osti 242 rekisteritonnia vetävän laivan 12 000 markan kauppahinnasta. Pääosakas M. Lagerdahl kuitenkin kuoli pian ja hänen osuutensa siirtyi leskelle Ida Lagerdahlille, joka siirtyi asumaan Luvialle. Tämä myi 1/8 käsittävän osuuden kauppalaivuri J. O. Suomiselle niinikään Luvian kappelista ja kauppahinta oli 1 250 markkaa. Toisen samansuuruisen osuutensa leski Lagerdahl myi merimies Juho Nestori Nurmelle Rauman mlk:n Voiluodon kylästä. Kauppahintakin oli edellisen suuruinen. Myös Luvialta kotoisin oleva maanviljelijä-laivanvarustaja Matti Nyroos-Hurunen myi 1/4 suuruisen osuutensa priki NAIMASTA raumalaiselle kauppias Oskar W. Ekroosille 3 000 markasta. Samalla kauppias Ekroos osti Huruselta kaikki osuudet tämän kolmesta muusta laivasta.

Tyyppi Priki
Telakka Rostock
Vuosi /
Bruttovetoisuus 251,97
Nettovetoisuus240,31
Pituus 31,72
Leveys 8,5
Rekisterinumero
Rakennettu: 27.05.2021
Poistettu 27.05.2021

Rauman alusrekisteri

Lehtiartikkelit

RL. 17.11.1894.

 

Priki NAIMA, kapt. Urnberg Raumalta, on viime viikolla matkalla Viipurista Saksanmaalle saanut kovanlaisen myrskyn raivotessa rikinsä poikki. Laiva oli ohjattava Wisbyhyn korjaamista varten.


RL. 18.2.1904.

 

Prikinosan kauppa. Kauppalaivurin leski Ida Lagerdahl on eilen tehdyllä kauppakirjalla myynyt 1/8 osaa priki NAIMASTA kauppalaivuri J. O. Suomiselle Luvian kappelista 1,250 mk. hinnasta. Vastaanotto tapahtui heti.


RL. 23.2.1904.

 

Laivankauppoja. Merikapteenit G. Löfgren ja B. Ekroth ovat yhteisesti ostaneet K. A. Mattssonilta Maarianhaminasta parkkilaiva ANTONIN. Laiva, joka suuruudeltaan on 338 rek.tonnia ja jonka pituus on yli 113 englannin jalkaa, leveys 30 ½ ja syvyys 14 jalk. 8 tuum. on rakennettu v. 1875 Sidebyyssä.

 

Niinikään on eräs raumalainen yhtiö ostanut Koivistolta merikapteeni J. Kurjelta SUOMI–nimisen kuunarilaivan. Laivan suuruus on 369 rek.tonnia ja on se rakennettu v. 1885.

Priki NAIMASTA möi kauppalaivurin leski Ida Lagerdahl omistamansa 1/8 osan t.k. 20 p:nä merimies Juho Nestori Nurmelle Voiluodon kylästä Rauman maaseurakuntaa. Hinta 1,250 mk. ja vastaanotto tapahtui heti.

RL. 26.4.1904.

 

Laivankauppoja. Eilen tehdyllä kauppakirjalla myi maanviljelijä M. Nyroos-Hurunen kauppias Oskar W. Ekroosille ¼ osan priki NAIMASTA, 240 rek.tonnin kantoinen. Kauppahinta 3,000 mk. 1/7 osan parkkilaiva AKSELISTA, 352 rek.t. Hinta 3,000 mk. 3/10 osan kuunarilaiva FANNYSTA, 258 rek.ton. Hinta 1,200 mk. 1/20 osan LOTUS–nimisestä kuunarilaivasta, 380 rek.t. Kauppahinta 2,500 mk. Vastaanotto tapahtui heti.


RL. 26.11.1904.

 

Meriselitys priki NAIMAN haaksirikosta.

Sitten kun Raumalta kotoisin oleva priki NAIMA, jota kuljetti kapteeni F. D. Suominen, matkalla Lyypekistä Raumalle, oli Lyypekin satamassa viime lokakuun 26 päivänä saanut sinne viemänsä lastin puretuksi, alettiin heti, kun tarkoituksenmukainen tavara lastia varten oli saatu kuntoon, lastaamaan suolaa, jota oli säkeissä ja tynnyreissä. Saman kuun 29 päivänä saatiin lasti, 150 tynnyriä ja 2,000 säkkiä  suolaa sekä sen lisäksi 30 tynnyriä omenia sisään, jonka jälkeen kiinnitettiin ja kalkattiin luukut kaksinkertaisilla peitteillä, sekä laitettiin mastojen ja pumppujen juuret pitäviksi.

Laivan käypäsyvyys lastissaan oli 10,2 keulasta ja 11 jalkaa perästä, sen vuoto 8 á 9 tuumaa vuorokaudessa. 31 p:nä, laivan ollessa kaikin puolin täysin merikelpoisessa kunnossa ja purjehdusvalmiina, lähdettiin matkalle hinaajan avulla, vaan vastatuulen takia täytyi laivan Travemündeen saavuttua kiinnittää tiktaaleihin. Marraskuun 3 päivänä noin kello 7 e.p.p., luotsin tultua laivaan, irrotettiin kiinnitysköydet ja lähdettiin; purjeita levitettiin tarpeen mukaan tavallisella länsituulella. Klo 8, laivan ollessa täysissä purjeissa, jätti luotsi laivan Travemünden edustalle. Matkaa jatkettiin, kohtaamatta mitään mainittavaa tapausta, vaihtelevilla tuulilla aina 8 päivän iltaan, jolloin, laivan ollessa Pohjanlahdella, tuuli alkoi kiihtyä I. I. E. sateine ja korkeine merenkäyntineen, joten, ilmapuntarin yhä laskiessa, tehtiin purjeet kiinni; puoliyön aikana oli enää alamärssypurjeet ja keulataakipurje, kahvelilta sisään vedettynä. Pumppuja vaikka myötäänsä asianmukaisesti hoidettiin (eli pumputtiin), oli kuitenkin otaksuttava että lasti altapäin, laivan kovasti heitellessä, pilaantuisi ruumassa olevassa vedessä, sillä mahdoton oli pitää laivaa sellaisessa merenkäynnissä tyystin läntenä. 9 päivänä tuuli ja merenkäynti oli yhä kiihtymässä I. P:sta, puhaltaen 8 á 9 voimaisena, sataen vettä ja lunta myötäänsä. Ilmapuntarin alimmillaan ollessa, 739,5 astetta klo 10,40 j.p.p., repäisi tuuli keula-alamärssypurjeen halki, joka kiirumman kautta taas laitettiin kuntoon; klo 6,40 j.p.p. meni prikipurje rikki, joka tehtiin kiinni; klo 7 j.p.p. käännettiin paapuurin halsille ja klo 12 yöllä sivuutettiin Östra Fingrundin loistolaivan loisto S. p. L. ½ L. suunnalle 80 matkalla. Joku vahti pumpattiin niin tyynni kun merenkäynniltä suinkin oli mahdollista. 10 päivä alkaa yhä kovalla myrskyllä ja merenkäynnillä. Tuuli samalla suunnalla entistään rajumpaa. Ilmapuntari nousemassa. Aamulla meni keula alamärssypurje taas rikki, jota heti alettiin uudestaan laittaa kuntoon; klo 11,30 e.p.p. suunnittiin Grundkallenin loistolaiva P. p. suunnalla 20 matkalla; puolipäivän ajoissa alkoi taas vallita sakea lumipyry. Klo 12 päivällä suunnittiin Långskäden loisto L p. P. ¼ L=50. Samalla käännettiin s.p. halseille L. E. päin. Tuuli lauhtumassa. Ilmapuntari 758,5. Pumppaamisesta pidetty hyvää huolta. 11 päivänä tuuli lauhtunut ja muuttunut vaihtelevaksi. Purjeita lisätään tarpeen mukaan ja matkaa pitkitetään luovimalla. Lastia tarkastaessa havaittiin sen alta ja sivuilta olevan kastunut. Saman kuun 16 päivänä klo 10,50 e.p.p. aloimme purjehtimaan luotsiveneen jäljestä Rauman satamaa kohden, jossa klo 2 j.p.p. ankkuroitiin, jonka jälkeen kävi tullitarkastus laivalla ja luukut ”sigellattiin”. Seuraavana päivänä ilmoitti päällikkö protestiin sekä toimitutti luukkujen katselmussyynin, jossa ne huomattiin olevan pitävät.

Meriselityksen on valmis päällikön kanssa valallaan vahvistamaan konstaapeli N. Nurmi ja puolimatruusi I. Aaltonen.

L-S. 7.3.1908.

 

Laivanosien kauppa. Viime torstaina täällä toimitetulla julkisella konkurssihuutokaupalla myytiin merimies Isak Nordlundin konkurssipesälle kuuluvat laivan osat, 1/8 priki NAIMASTA, mikä on 241 rek.tonnin kantoinen ja makaa nykyään Rauman satamassa, osti korkeimman tarjouksen, 650 mk. tekijä merikapt. J. K. Nordlund täältä. 1/48 222 rek.tonnin kantoisesta kuunari HEBESTÄ,  joka niinikään makaa Rauman satamassa, osti 420 mk. 50 pennistä laivuri Johan Söderlund täältä.


L-S. 11.4.1908.

 

Laivanosien kauppoja. Eilen toimitetulla konkurssihuutokaupalla myytiin täällä puutavarakauppias Oskar Ekroosin konkurssipesälle kuuluvat osat laivoista DELFIN, NAIMA, AXEL, AIMO, ja BERTHA.

¼:sen 252 rek.ton. kantoisesta kuunari DELFINISTÄ, joka nykyään makaa Rauman satamassa, osti 700 markalla merim. Johan Grönman täältä.

¼:ksen 241 rek.ton. kantoisesta priki NAIMASTA, joka myös makaa Rauman satamassa, osti 1,216 markalla merikapteeni William Nylund täältä.

1/6:ksen 352 rek.tonnin kantoisesta parkkilaiva AXELISTA, joka niinikään makaa Rauman satamassa, osti 825 markalla maanvilj. Matti Hurunen Eurajoen pitäjän Kuivalahden kylästä.

Nämä ostajat saivat heti ostamansa osat haltuunsa.

225 rek.tonnin kantoisen kuunari AIMON 1/6:sesta tarjosi merimies Paul Grönlöf 544 markkaa ja 317 rek.tonnin kantoisen parkkilaiva BERTHAN, joka nyt talvehtii Kielissä, 1/10:sestä merikapt. A. Snäll 901 markkaa. Näitä tarjouksia ei kuitenkaan alhaisuutensa takia hyväksytty.

Samassa tilaisuudessa myytiin myöskin merikapt. N. Palanderin omistama 1/8:nes prikistä LOUISE, joka talvehtii Rauman satamassa. Osan osti 606 markalla merikapteeni Väinö Korhonen täältä saaden laivanosan heti haltuunsa.


L-S. 5.1.1909.

 

Laivanosan kauppa. Merimies I. W. Nurmi möi tk. 2 p:nä omistamansa 1/8 osan NAIMA nimisestä prikistä, suuruudeltaan 241 rek.tonnia, maanvilj. Matti Nyroos-Huruselle Eurajoen pitäjän Kuivalahden kylästä 675 markan kauppahinnasta. Laivanosan sai ostaja heti haltuunsa.

Kapteeni E. Yrjälä on ostanut 1/48 osan kuunarilaiva HEBESTÄ isännöitsijä K. Yrjäseltä.


L-S. 4.10.1910.

 

Raumalainen priki NAIMA, kapt. Wigberg, lähti täältä viime perjantaina Kuivalahdelle puutavaraa lastaamaan. Kuivalahden avoimessa satamassa joutui laiva viime lauantaina vallinneen myrskyn heiluteltavaksi. Sunnuntaina vasten yöllä olivat laivan ankkurit luistaneet niin paljon, että laiva tarttui matalalle. Siitä pääsi laiva kuitenkin sunnuntaina omin voimin irti, sillä myrsky lakkasi juuri parahiksi.


L-S. 16.11.1911.

 

Priki NAIMAN haaksirikko.

Raumalta kotoisin olevan priki NAIMAN  päällikkö, merikapteeni Frans Fredrik Söderlund jätti tk. 9 p:nä viranomaisille Maarianhaminassa seuraavan protestin.

Sen jälkeen kun NAIMA Lapvikin lastauspaikalla oli ottanut puutavaralastin, lähti se lokak. 19 p:nä matkalle Kieliin. Matkan kuluessa vallitsi voimakkaita etelä-länsituulia, mutta kuitenkin lokak. 30 p:nä oli päästy tanskalaisen saaren Möenin läheisyyteen. Silloin kiihtyi tuuli hirmumyrskyksi ja aluksen oli pakko kääntyä etsimään suojaa Bornsholmin suojassa. Lokak. 31 p:nä saavuttuamme sinne oli laiva saanut niin pahan vuodon, että katsottiin mahdottomaksi pumpuilla pitää laiva tyhjänä vedestä. Neuvoteltuamme päätettiin hakea hätäsatama. Kun oli havaittu mahdottomaksi päästä mihinkään Ruotsin satamaan, laiva ajautui myrskyn viemänä NNO suuntaan. Marraskuun 4 p:nä laskettiin ankkuri NO suuntaan Ahvenanmaasta, mutta pian muuttuneen tuulen takia nostettiin samana päivänä ankkuri ja ohjattiin Maarianhaminaa kohti, jonne laiva pahasti vuotavana saapui  marraskuun 8 p:nä klo 1 päivällä.

Kapteeni Söderlund tahtoi protestillaan vapauttaa itsensä ja laivan omistajat edesvastuusta ja niistä kustannuksista, jotka onnettomuus aiheuttaa, sekä pidätti itselleen avoimen puhevallan asiassa.

Kapteeni Söderlundin pyynnöstä määrättiin merikapt. E. Nylund ja A. Öström haaksirikon johdosta toimittamaan tarkastuksen priki NAIMASSA ja sen lastissa.


L-S. 30.11.1911.

 

Priki NAIMA tuomittu hylyksi. Äskettäin Maarianhaminaan hätäsatamaan saapuneesta priki NAIMASTA Raumalta, kapt. F. F. Söderlund, on sen puutavaralasti purettu laivan saamien vammojen tutkimiseksi. Tarkastuksen toimittivat tk. 22 p:nä kapteenit E. Nylund ja A. Öström. Tarkastuksen tulos oli , että laiva tuomitaan hylyksi.


L-S. 2.12.1911.

 

Laivankauppa. V.k. 29 p:nä pidetyssä huutokaupassa Maarianhaminassa myytiin raumalainen priki NAIMA, 241 rek.ton. suuruinen, eräälle ahvenanmaalaiselle yhtiölle 1,800 markan  kauppahinnasta. Laiva oli matkalla Lapvikista Kieliin saanut suuren vuodon ja määrättiin laiva hylyksi. Prikin omisti eräs täkäläinen yhtiö, johon kuului J. Björklund y.m.


L-S. 30.12.1911.

 

Priki NAIMA, joka viime syksynä teki haaksirikon tullen hylyksi ja sen jälkeen myytiin huutokaupassa Maarianhaminassa, on taasen vaihtanut omistajaa. Laivan on nimittäin äskettäin ostanut työnjohtaja Emil Jansson Grelsbystä 2,300 markan hinnasta.