Nore 1875

Rauman alusrekisteri:

Rakennettu tasasaumaan tammesta ja hongasta puupanttureille, pyöreäperäinen, yksi kansi, kolme mastoa.
Muutettu Helsingin telakalla höyrylaivasta purjelaivaksi 1875.
Omistaja: Tork Johan, Söderlund Johan, Lundmark David, Wass, Emanuel.
Rekisteröity aikaisemmin Kristiinankaupungissa numerolla 8.
Tuhoutunut v. 1902.

Niilo Nieminen:

Parkkilaiva NORE

 

Vuoden 1902:n haaksirikoista vakavin oli parkkilaiva NOREN tuhoutuminen Englannin rannikolla, sillä sen mukana hukkui kuusi miestä.

Parkkilaiva NORE oli lähtenyt kesäkuun 29 päivänä Merikarvialta kohti Ipswihin kaupunkia Englannissa. Sen lastina oli 225 standerttia puutavaraa. Kesäkuun 11 päivänä alus oli  saapunut Pohjanmerelle lähelle Englannin rannikkoa, kun nousi voimakas luoteismyrsky. Kansilasti liikkui laivan vasemmalle puolelle aiheuttaen kallistuman. Sen korjaamiseksi kaadettiin etu- ja mesaanimaston riki, mutta kallistuma ei korjaantunut. Kesäkuun 12 päivänä klo 5 aamulla parkkilaiva NORE kaatui kokonaan. Perämies Johan Jalo ja merimiehet Mikko Forsell, Kaarle Näsi ja Salonen yrittivät poistua laivasta pelastusveneen avulla, mutta aallot iskivät veneen murskaksi vasten kaatuneen laivan runkoa ja miehet hukkuivat. Kapteeni Johan Aulin ja laivan konstaapeli Viktor Palmroos puolestaan yrittivät pelastautua pienellä ruuhella, mutta aallokossa se kaatui ja miehet katosivat mereen. Timperi Kustaa Salminen, kokki Johan Aalto, jungmanni Eelis Alonen sekä matruusit Helman Kivistö ja Frans Arvonen tarrautuivat kiinni vielä pinnalla olevan laivan oikeaan sivuun pysytellen siinä puoleen päivään saakka, jolloin muuan Hullista kotoisin oleva kalastaja-alus osui paikalle ja pelasti miehet. Kalastaja-alus toi miehet Fredrikshawniin, missä Venäjän konsuli toimitti miehille kuivat vaatteet ja lähetti heidät höyrylaivalla Helsinkiin. Miehet olivat menettäneet haaksirikossa kaiken omaisuutensa.

 

Laivan päällikkö, merikapteeni Johan Aulin oli syntynyt Raumalla v. 1867, suorittanut alaperämiestutkinnon Rauman merikoulussa v. 1891, perämiestutkinnon seuraavana vuonna ja merikapteenitutkinnon v. 1896. Hän oli toiminut parkkilaiva NOREN päällikkönä viimeiset kuusi vuotta. Häneltä jäi vaimo ja neljä lasta.

Perämies Johan Alfred Jalo oli syntyisin Eurasta. Hän oli suorittanut Raumalla alaperämiestutkinnon v. 1900 ja perämiestutkinnon v. 1901. Häneltä jäi puoliso ja kaksi lasta.

Konstaapeli Viktor Palmroos oli syntynyt Laitilassa ja jäi häneltä vaimo ja kaksi lasta. 

Tyyppi Parkki
Telakka Helsinki
Vuosi /
Bruttovetoisuus 476.84
Nettovetoisuus459.66
Pituus 51.24
Leveys 8.69
Rekisterinumero
Rakennettu: 27.05.2021
Poistettu 27.05.2021

Rauman alusrekisteri

Lehtiartikkelit

RL. 28.6.1898.

 

Merionnettomuuksia. Parkkilaiva NORE, kapt. Aulen, joutui juhannusaattona karille Gjedser-niemen lähistöllä Falsterin rannikolla ollessaan matkalla Raumalta Neustadtiin. Samanlainen onnettomuus kohtasi kapt. Henrikssonin ohjaamaa TRITONIA Körsörin lähistöllä laivan ollessa paluumatkalla. Molemmat laivat pääsivät hinaajan avustuksella onnettomuudesta ilman pahempaa.

 

RL. 28.6.1898.

 

Merionnettomuuksia. NORE. Gjedser, kesäk. 22 p. Suomalainen parkkilaiva NORE, kotoisin Raumalta lastattuna puutavaroilla Neustadtiin ajautui eilen illalla rannalle Gjedser Trindellin. Kansilasti heitettiin mereen. Pelastushöyry on lähtenyt auttamaan.

TRITON. Korsör, kesäk. 22 p. Parkkilaiva TRITON kapt. Henriksson, kotoisin Raumalta, matkalla painolastilla Nakskovista Viipuriin, on tänään hinattu tänne karilta Alba Trillerin luota.


RL. 2.7.1898.

 

Korsör kesäk. 22 p. Parkkilaiva TRITON on tehnyt 100 punnan pelastamissopimuksen.

Gjedser, kesäk. 23 p. Parkkilaiva NOREN pelastamispalkkion tulee määräämään sovinto-oikeus.


RL. 22.7.1902.

 

Haaksirikko. Hjörrinigistä tuli t.k. 19 p:nä sähkösanoma sen surullisen tiedon, että raumalainen parkkilaiva NORE, kapt.  Aulen, on tavattu miehistön hylkäämänä lastin varassa ajelehtimassa Lönstcupin edustalla. Laiva on hinattu Fredrikshawniin. Lähempiä tietoja puuttuu.

 

RL. 26.7.1902.

 

Raumalaisen parkkilaiva NOREN haaksirikko.

Kuusi ihmistä hukkunut.

Sunnuntaina viime kesäkuun 29 p:nä lähti raumalainen parkkilaiva NORE, kapt. Johan Aulin, Merikarvialta Ipswihiin Englannissa täydessä lastissa, noin 225 standerttia puutavaroita. Kaikki kävi onnellisesti perjantaihin heinäk. 11 päivään saakka, jolloin lähellä Englannin rannikkoa Pohjanmerellä alkoi puhaltaa ankara luoteistuuli. Aallot kävivät kannen yli ja vaikuttivat, että kansilasti, vaikka se oli ketjuilla kiinni sidottu, joutui liikkeeseen ja suistui laivan vasemmalle puolelle. Laiva pian sen kautta joutui kovin kallelleen. Vihdoin täytyi poistaa iso riki ja peräriki. Mutta se ei kumminkaan auttanut ja lauantaiaamuna klo 5 t.k. 12 p:nä meni NORE kumoon. Perämies Johan Jalo ja miehistöstä Mikko Forsell, Kaarle Näsi ja Salonen koettivat pelastautua isollaveneellä, mutta aallot murskasivat veneen rikki ja kaikki neljä miestä hukkuivat. Kapteeni Auli ja konstaapeli Viktor Palroos koettivat pelastautua pienellä ruuhella, joka oli laivassa, mutta katosivat edellisten lailla syvyyteen. Kokki Johan Aalto, timperi Kustaa Salminen, jungmanni Eelis Alonen sekä matruusit Helman Kivistö ja Frans Arvonen pitivät kiinni laivan oikeasta sivusta. He olivat jo niin väsyneitä, että olivat irrottamaisillaan kätensä, aallot kun koko ajan olivat vyöryneet heidän ylitsensä. Silloin nousi alus äkkiä pystyyn, sillä kansilasti oli irronnut vasemmalla puolella. Miehet joutuivat nyt laivan peräkannelle, missä he pysyttelivät klo 1:een samana päivänä, jolloin heidät pelasti muuan Hullin kalastushöyrylaiva, joka seuraavana keskiviikkona vei heidät mainittuun Englannin kaupunkiin. Siellä antoi Venäjän konsuli heille tarpeelliset vaatteet sekä höyrylaivapiletit Helsinkiin. He olivat haaksirikossa menettäneet kaikki, mitä heillä laivassa oli. Pelastuneet palasivat toissapäivänä höyryl. POLARIKSELLA kotimaahan

Kapteeni Aulin, perämies Valo ja konstaapeli Palmroos olivat kaikki naineita miehiä ja kotoisin Raumalta. Forsell oli kotoisin Ulvilasta, Näsi Merikarvialta ja Salonen Pyhämaasta.

Parkkilaiva NORE oli 27 vuotta vanha. Sen omisti eräs täkäläinen yhtiö.

 

RL. 26.7.1902.                         NORE

 

(Sanomalehti National Tidende kertoo asiasta lisätietoja, jotka julkaistiin RL:ssä edellämainittuna päivänä).

 

RL. 29.7.1902.

 

Muistosanoja vainajista. T.k. 12 p:nä Pohjanmerellä lähellä Englannin rannikkoa tapahtuneessa parkkilaiva NOREN haaksirikossa kuolleista merimiehistä oli, kuten viime numerossa mainittiin, kolme Raumalta kotoisin olevaa, nimitt. laivan kapteeni, perämies ja konstaapeli. Näistä oli kumminkin ainoastaan kapteeni Aulin syntyään raumalainen. Kapteeni Johan Aulin oli syntynyt v. 1867. Suoritettuaan täkäläisessä merikoulussa alaperämiestutkinnon v. 1891, perämiestutkinnon v. 1892 ja merikapteenintutkinnon v. 1896, hän alkoi kuljettaa NOREA, jonka päällikkönä oli kuusi vuotta eli kuolemaansa saakka. Vainaja oli ammatissaan eteväksi tunnettu, luonteeltaan hän oli hilpeä ja reipas. Lähinnä surevat häntä vaimo ja neljä lasta.

Perämies Johan Alfred jalo oli syntynyt v. 1876 Euran pitäjässä. V. 1900 hän suoritti Rauman merikoulussa alaperämiestutkinnon ja perämiestutkinnon  v. 1901. Häntä jäivät suremaan lähinnä vaimo ja kaksi lasta.

Matts Viktor Palmroos, synt. V. 1875 Laitilassa, oli niinikään naimisissa ja surevat häntä vaimo ja kaksi lasta.