Norma 1856
Rakennettu tasasaumaan tammesta tammipanttureilla, pyöreäperäinen, yksi kansi, kaksi mastoa.
Omistaja: Pihlman Otto, Roos Juho, Suominen Samuel.
Tuhoutunut kesällä 1894.
Tyyppi Kuunari
Telakka Saksa
Vuosi /
Bruttovetoisuus 166,9
Nettovetoisuus146,9
Pituus 30,71
Leveys 7,41
Rekisterinumero 14
Rakennettu: 24.02.1891
Poistettu 01.09.1894
Lehtiartikkelit
RL. 19.3.1890.
Raumalle ostettu uusi alus. Muuan täällä muodostettu yhtiö on ostanut NORMA nimisen kuunarin Ristiinan kaupungista 8,500 markalla.
RL. 19.5.1894.
Kuunari NORMA, jota kuljetti kapt. Ekholm ja oli matkalla täältä Kieliin, ja joka vesilastissa tuli Marienleuchteen Fehmarin saarella, kuuluu joutuvan kokonaan hylyksi. Väestön sekä kansilastin on eräs höyrylaiva pelastanut Kieliin.
RL. 27.6.1894.
Kuunari NORMAN haaksirikosta kirjoitetaan Flensburgista:
Merisoikeus on käsitellyt kuunari NORMAN, jota kuljettaa kapt. Ekholm, sattunutta haaksirikkoa. Kuunari oli lähtenyt viime huhtik. 21 p:nä Raumalta Kieliin puutavaroilla. Matka oli ollut onnellista toukok. 6 päivään asti. Sinä päivänä oli alus luoviessaan Kielin lahteen saanut vuodon ja päivällisen aikaan käynyt ankkuriin 4 meripeninkulman päähän Marienleuchtesta. Kun miehistö uupui pumppaamiseen, niin lähti kapt. Ekholm Fehmarnin saareen hakemaan apua. Mutta hän palasi pian laivalle, joka uhkasi kaatua. Sillävälin oli sähkötetty parille saksalaiselle pelastusyhtiölle, että muuan kuunari oli merihädässä Fehmarnin lähellä. Kielistä saapui ensin pelastushöyry DAHLSTRÖM tarjoamaan apuaan, mutta kapt. Ekholm hylkäsi sen, kun uskoi omin neuvoin pääsevänsä satamaan. Mutta kuunari alkoi yhä enemmän kallistumaan ja nyt sopi kapteeni Ekholm 25 % palkkiosta koko lastiin ja alukseen nähden pelastushöyryn HELSINGÖRIN kanssa sen kuljettamisesta kuunari Kieliin. Osa kansilastia pantiin pelastushöyryyn ja laiva kohosi ylös. Mutta 9 p:nä kallistui kuunari taas. Silloin pelastuslaiva jätti sen. 13 p:nä palasi HELSINGÖR Fehmarniin, mutta kun kuunari oli kokonaan vajonnut ja miehistö hyljännyt sen, niin palasi höyrylaiva Helsingöriin. Oikeuden päätökseksi tuli, että syynä haaksirikkoon in ollut laivan huonous, se kun oli jo 35 vuoden vanha. Kuunari olisi kuitenkin voitu pelastaa, jos se olisi turvautunut DAHLSTRÖMIN apuun. Vastoin kontrahtia jätti HELSINGÖR pelastuksen kesken ja meni auttamaan muuatta höyrylaivaa.