Onni 1889
Rakennettu tasasaumaan hongasta puupanttureilla, tasaperäinen, yksi kansi, kolme mastoa.
Rakennusmestari Emanuel Urnberg.
Pääisäntä: Helin John.
Tyyppi Kuunari
Telakka Rauma
Vuosi /
Bruttovetoisuus 304,67
Nettovetoisuus269,19
Pituus 37,63
Leveys 11,74
Rekisterinumero 61
Rakennettu: 04.07.1891
Poistettu 10.11.1892
Lehtiartikkelit
RL. 25.2.1888.
Harvinaista tähän aikaan. Rauman veistämöillä ei ole moneen vuoteen laivoja rakennettu. Toistakymmentä vuotta sitten oli laiva tai kaksikin rakenteilla joka vuosi, mutta viimeisenä kymmenenä vuotena on niitä rakennettu täällä vain kaksi. Nyt kuuluu kuitenkin eräs laivuri olevan aikeissa ryhtyä kuunarilaivan rakentamiseen, jota varten hän jo hankkii rakennusaineita. Kysymyksessä on laivuri J. Helinin rakennuttama kuunarilaiva ONNI.
RL. 29.6.1889.
Uusi laiva. Viime torstaina (27.6.) lykättiin vesille sataman veistämöltä laivuri I. Helinin uusi kuunarilaiva. Laiva on n. 300 rek.tonnin vetoinen ja sai nimekseen ONNI. Väkeä oli runsaasti rientänyt kaupungista tuota nykyään jo täällä harvinaiseksi käynyttä näkyä katsomaan, sillä viisi vuotta on jo kulunut siitä, kun täkäläiseltä veistämöltä laiva viimeksi vesille lykättiin.
RL. 24.8.1889.
Nopea matka. Laivuri I. Helinin uusi laiva ONNI, joka muutamia viikkoja sitten lähti ensi matkallensa, palasi eilen jälleen kotio viipyen matkalla Lyypekistä Raumalle ainoastaan 63 tuntia.
RL. 11.9.1889.
Matalalle joutui laivuri I. Helinin alus ONNI, kapt. Urnberg, viime keskiviikkona (8.9.) Laitakarin kohdalla, kun se LEIMU höyrylaivan avustamana yritti päästä ulos satamasta. Laivassa oli luotsi, mutta perää oli pidetty niin huolettomasti, että laiva joutui pois väylältä. Myöhemmin päivällä otti höyrylaiva CINCORDIA ONNEN pois matalalta ja pitkitti ONNI samana päivänä matkaansa ulkomaille.
RL. 23.10.1889.
Haaksirikko. Raumalainen kuunarilaiva ONNI, kapteeni Urnberg, on matkallaan Raumalta Alicanteen, jonne se saapui tk. 19 p:nä, menettänyt ison mastonsa sekä pram- ja kryssitangot.
RL. 4.10.1890.
Raumalainen laiva ONNI, kapteeni J. Söderlund, purjehti täältä plankkulastilla viime elok. 7 p:nä matkalle Tarragonaan. Syysk. 7 p:nä laivan ollessa Atlantin meressä ja meren käydessä jotenkin valtavasti, tapahtui laivalla jotenkin harvinaisempi onnettomuuden kohtaus. klo 4 sanottuna päivänä olivat merimiehet Johan Samuel Stenroos ja Johan Gustaf Björk, edellinen kotoisin Rauman maaseurakunnasta, jälkimmäinen kaupungista, lokaamasta tultuaan alkaneet leikkiä keskenään eräällä kansilastilla olevan varapiiran päällä tuulen alapuolella laivan keskitienoissa. Silloin alkaakin Stenroos liukua alaspäin, Björk yrittää ottaa hänet kiinni, mutta ei onnistunut paremmin kuin että syöksyivät kummatkin päistikkaa mereen aaltoihin. Laivasta, joka kulki 8 solmun vauhdilla, heitettiin heti kolme pelastuspoijua onnettomille ja laiva käännettiin heitä kohden. Björk onnistui saamaan poijun, mutta Stenroos ei saanutkaan. Björk sai kuitenkin häneen kiinni ja koetti pysytellä veden pinnalla, kunnes apu ehtisi. Tämä pysytteleminen oli kuitenkin vaikea tehtävä. Stenroos oli pää ja jalat alas painuneina. Ja kun vene ennätti laivasta, saatiin tosin miehet veneeseen, mutta Stenroos oli jo hengetönnä, eikä häntä enää saatu eloon virkoamaan. Seuraavana päivänä haudattiin vainajan ruumis valtamereen. Stenroos oli lähes 22-vuotias ja naimaton, vanhemmat elävät sekä veljiä ja sisaria.
RL. 5.10.1892.
Kuunarilaiva ONNI, kapt. John Söderlund, on yöllä viime maanantaina 2.10. sademyrskyssä ajanut karille Norjan rannikolla ja joutunut hylyksi. Miehistö on pelastettu.
ONNI, jonka omistaa kapt. Helin, rakennettiin vasta 3 vuotta sitten, eikä se kuulu olleen vakuutettu kuin ainoastaan 40,000 markasta, vaikka se on maksanut parikymmentätuhatta enemmän. Se oli matkalla Trapanista kotiin.