Prospero 1853
Rakennettu tasasaumaan tammesta puupanttureille, tasaperäinen, yksi kansi, kolme mastoa.
Omistaja: Gröndahl Frans.
Tuhoutunut syksyllä 1901.
Tyyppi Parkki
Telakka Rostock
Vuosi /
Bruttovetoisuus 392,55
Nettovetoisuus372,93
Pituus 39,37
Leveys 8,65
Rekisterinumero 102
Rakennettu: 21.08.1896
Poistettu 20.01.1902
Lehtiartikkelit
Rauman Lehti 24.4.1897
Laivan huutokauppa. Keskiviikkona tulevan toukokuun 5 p:nä tämän kaupungin satamassa toimitettavassa huutokaupassa myydään enimmän tarjoavalle myöskin kauppalaivuri F. G. Gröndahlin konkurssipesälle kuuluvat:
parkkilaiva PROSPERO ja puolikas kuunarilaiva SIISTIÄ, jotka alukset kantavuudeltaan ovat, edellinen 372 ja jälkimmäinen 309 rek.tonnia sekä kuunari AALLOTAR, kaikki kalustoineen, kuin myös suuri joukko laivan purjeita, köysiä, väkipyöriä ym. – Aug. Sunell.
Rauman Lehti 8.5.1897
Laivan kauppoja. Viime keskiviikkona myytiin huutokaupalla kauppalaivuri F. G. Gröndahlin konkurssipesälle kuuluvat laivat: Parkkilaiva PROSPERO, 372 rekisteritonnin vetoinen, huusi kauppias L. Långfors 5,705 markasta, puolikkaan kuunarilaivaa SIISTI, 309 rekisteritonnin vetoinen, huusi tehtailija J. Östman 1,401 markasta, kuunari AALLOTTAREN huusi kapteeni F. Lindblad 505 markasta.
Rauman Lehti 13.8.1901
Laivan kauppa. Varatuomari Hj. Ridderstad on näinä päivinä myynyt omistamansa parkkilaiva PROSPERON kapteeni B. Ekrothille. PROSPERO on 373 rek.tonnin laiva.
Juha Hyvärinen, esitelmä Rauman merimuseolla 11.9.2024:
Mudaistenniemen hylyn tunnistaminen
Muutamien päivien kuluttua kapteeni B. Ekrothin ostettua Prosperon, alus upposi satamassa: Parkkilaiva Prospero, joka pidemmän aikaa on satamassamme joutilaana seissyt, tyytyen välin tavallista vähempäänkin hoitoon on eilen aamupäivällä vaipunut mereen niin, että pohja mahtaa kovassa olla. Aluksen keulapuoli on ainoastaan hiukan veden yläpuolella, ahteri, joka on rantaan päin, on korkeammalla (Rauman Lehti 15.8.1901).
Rauman satamakonttori kehotti heti parkkilaiva Prosperon omistajaa tai omistajia, syystä, että mainittu laiva on satamassa uponnut, niin pian kuin mahdollista tai viimeistään ensi viikon kuluessa toimittamaan alus pois (Rauman Lehti 17.8.1901).
Prosperon hylky, ehkä osin jo purettu, on satamassa kuitenkin ollut vielä syksyllä 1903: Sataman johtokunta (4.9.1903 § 16) vaati sataman etelärannalla olevan Prosperon hylyn poistettavaksi mitä pikimmin ja viimeistään tulevan heinäkuun 1. päiväksi (Rauman Lehti 5.9.1903). Tämä on viimeinen Prosperosta löytynyt tieto. Lähtömerkintää sataman päiväkirjassa ei ole.
Sataman johtokunnan pöytäkirjoista voi epäsuorasti päätellä, että ainakaan enää syksyllä 1905 Prosperoa ei kuitenkaan enää ollut satamassa; viety pois tai ehkä hajotettu satamassa.
Prosperon jäljet katoavat tilanteessa, jossa hylyn omistajan, kapteeni B. Ekrothin oli ollut vietävä parkki Prosperon hylky jonnekin pois satamasta. Mihin hylky mahdollisesti vietiin, ja milloin, ei siis ole selvinnyt, mutta lähellä ollut entisen lankomiehen ranta Mudaisissa tuntuu luontevalta ratkaisulta.
Ranka Mudaistenniemen rannassa sopii rakenteeltaan olemaan peräisin parkki Prosperosta. Rannassa asuneiden Widqvistien perimätietona on, että laivanranka on Ekrothien paikalle tuomasta aluksesta.
Tällä tietoa voi arvella, että parkki Prospero olisi päättynyt Mudaisiin syyskuun 1903 ja purjehduskauden 1905 päättymisen välillä.