Rauha 1874

Rakennettu tasasaumaan hongasta ja kuusesta puupanttureilla, tasaperäinen, yksi kansi, kaksi mastoa.
Rakennusmestari Kjäldström.
Omistaja: Granlund Gabriel.
Tuhoutunut 19.4.1903.

Tyyppi Kuunari
Telakka Kemiö (Dahlsbruk)
Vuosi /
Bruttovetoisuus 214.12
Nettovetoisuus188.63
Pituus 32.33
Leveys 8.14
Rekisterinumero 12
Rakennettu: 23.02.1891
Poistettu 20.11.1906

Rauman alusrekisteri

Lehtiartikkelit

RL. 21.8.1897.

 

Harvinaisen nopea matka. Kauppias Gabr. Granlundin kuunari RAUHA, jota kuljettaa laivuri Alb. Henriksson, teki 17 vuorokaudessa Saksan matkan, johon aikaan on otettu meno- ja tulomatka sekä lastin purkaus Saksassa, joka viimemainittu työ suoritettiin laivan  omalla väestöllä. Kuunari RAUHA saapui viime tiistaina (17.8.) kotio Gravensteinistä ja lastaa taasen satamassamme lähteäkseen nyt neljännelle Saksan matkalleen tänä kesänä.


RL. 29.9.1897.

 

Pikaisia tulomatkoja Saksasta ovat useat meikäläiset laivat tänä suvena tehneet. Niinpä kaupp. G. Granlundin kuunarit RAUHA ja LEFVE tulivat toissapäivänä kotia Saksasta viivyttyään tällä matkalla ainoastaan neljä vuorokautta. Kumpikin näistä laivoista palasi nyt neljänneltä tämänkesäiseltä Saksan matkaltaan. RAUHA jää talvea odottamaan, mutta LEFVE aikoo vielä tehdä viidennen matkan.


RL. 4.8.1898.

 

Kolmannelta purjehdusmatkaltaan Saksasta palasi eilen kaupp. G. Granlundin omistama kuunari RAUHA. Tämä on ensimmäinen laiva, joka tänä kesänä on niin monesti ehtinyt ulkomailla käydä. Laivaa johtaa kapt. Henriksson. Kuunari RAUHA on saavuttanut jonkunlaisen rekordin alallaan.


RL. 21.9.1899.

 

Pikaisia matkoja. Elokuun 25 p:nä puolenpäivän tienoissa lähti kaup. Granlundin omistama kuunari RAUHA, kapt. Grålund, täältä Saksaan puutavaralastilla. Travemyndeen saapui se saman kuun viimeisenä päivänä jatkaen siitä hinaajan perässä matkaansa Lybeckiin. Tk. 8 p:nä oli laiva jo purkanut lastinsa ja odotti Travemyndessä sopivaa tuulta lähteäkseen paluumatkalle. Laiva saapui kotia tk. 18 p:nä. Neljä matkaa on RAUHA tänä kesänä tehnyt Saksaan ja ovat ne kestäneet -  vähin 25 ja pisin 29 vuorokautta. Nyt on sen aikomus jäädä talviteloille. RAUHA on 188 tonnin laiva.

Saman elokuun 25 p:nä lähti täältä Lybeckiin Ekroosin ym. omistama kuunarilaiva FENNIA, kapt. Grönsten. Tämä saapui perille vuorokautta myöhemmin kuin RAUHA, oli valmis paluumatkalle tk. 14 p:nä ja saapui kotia tk. 19 p:nä. FENNIA on 229 tonnin laiva. Se lastaa parhaillaan kupiikkia kauppias Långforssille.


RL. 30.12.1899.

 

Raumalainen purjelaiva RAUHA on Wulcanin telakalla korjattavana. Laiva saa ihka uudet mastot.

RL. 23.4.1903.

 

Haaksirikkoja. Viime sunnuntaina vastaan yöllä Itämerellä riehunut hirmumyrsky on tänne toispäivänä  eri paikoista tulleiden tietojen mukaan vienyt haaksirikkoon viisi laivaa, jotka kaikki ovat kotoisin Raumalta, paitsi yksi, joka on Kustavin pitäjästä.

Helsingistä ilmoitetaan, että kuunari RAUHA, kapteeni Mela, on Itämerellä Bornholman kohdalla tehnyt täydellisen haaksirikon. Miehistön pelasti tanskalainen höyrylaiva REPPENHOGEN.

Laivan omistaja on kauppias G. Granlund täältä. Laiva oli lastattu puutavaralla ja vakuuttamaton.


RL. 30.4.1903.

 

Kuunari RAUHAN haaksirikko. Kuten aikaisemmin on mainittu, kärsi kuunari RAUHA sunnuntaina t.k. 19 p:nä haaksirikon Utön luotojen luona Itämeressä. Aluksen päällikkö, kapt. Karl Mela, joka miehistönsä (8 miehen) kera saapui  Helsinkiin t.k. 27 p:nä, on tapahtumasta kertonut seuraavaan tapaan.

RAUHA oli kotipaikastaan ottanut täyden parrulastin Flensburgiin ja oli täysin merikelpoinen. Yöllä t.k. 19 päivää vasten nousi aluksen ollessa Itämerellä ankara pohjoismyrsky, jonka voima oli 11 Beaufortin astetta. Lunta satoi myös. Myötätuulessa alus ensin kulki hyvin ja onnellisesti, mutta kun aallot alkoivat huuhtoa peräpuolen yli, niin oli pakko kääntää alus vasten tuulta. Aallot huuhtelivat silloin laivan etupuolelta ja veivät mereen kaiken kannella olevan lastin. Pian alkoi alus täyttyä vedellä ja arveluttavasti kallistua, jonka vuoksi oli pakko särkeä taklaus minkä meri pian suurmastoa lukuunottamatta vei saaliikseen. Miehistön täytyi sitoa itsensä kiinni tähän mastoon säilyäkseen mereen joutumasta. Klo 6 illalla miehistön suuresti kärsittyä kylmää, nälkää ja meren kuohuja saapui saksal. höyrylaiva DIRECTOR REPPENHAGEN, kapt. Delmas, matkalla Saksasta Hollantiin ja pelasti miehistön. Korkean aallokon takia laivat eivät kuitenkaan voineet lähestyä toisiaan kyllin lähelle, vaan tuli RAUHAN miehistön yksi kerrallaan tartuttuaan saksal. höyrylaivasta heitettyyn touviin läpi aaltojen pyrkiä pelastumaan. Täällä haaksirikkoiset saivat kuivia vaatteita ja muutakin huolellista hoitoa sekä laskettiin seuraavana päivänä Helsingöristä maihin. RAUHASTA pelastettiin vain laivan päiväkirja. RAUHA, joka oli 188 rek. tonnin vetoinen, omisti kuten tunnettu kauppias Gabr. Granlund Raumalta ja oli se vakuuttamaton.