Rhea 1880

Rauman alusrekisterin tiedot:

Rakennettu tasasaumaan hongasta puupanttureille, pyöreä perä, kaksi kantta, kolme mastoa.
Rakennsumestari Urnberg.
Omistaja: Linden Karl, Söderlund Alvar, Söderlund Oskar, Wallin Knut, Tork Johan, Yrjälä Emanuel.
Tehnyt täydellisen haaksirikon Irlannin rannikolla Limerickin kaupungin luona 27.7.1915.

Omistajat:
F.W. Petrell & J.B. Hagner,      Pori 1880 - 1896
Alvar Söderlund ym.                 Rauma  1896 -
Karl Lindén ym.                       Rauma   1899 - 1912
Knut Wallin                             Uusikaupunki  1914 - 1915

Päälliköt:
F. Ålander                              1880 - 1884
Alexander Sundqvist                1885, 1887 - 1894, 1896
Juho Isak Hellström                 1896 - 1906
Fredrik Wilhelm Nyroos           1903
Gustaf Wilhelm Wass             1904 - 1907
Johan Wilhelm Nyblom           1907 - 1915

Tutkimustyön on tehnyt merikapteeni Jukka Mikkola.

Niilo Nieminen: Parkkilaiva RHEA käväisi karilla

Parkkilaiva RHEA oli niiden lukuisten raumalaislaivojen joukossa, jotka vuoden 1906 purjehduskaudella kärsivät haverin. Tosin sen saamat vauriot olivat vähäiset, mutta niiden korjaamisen takia menetettiin kuitenkin aikaa. Alus oli rahdattu viemään lankkulasti Englantiin, kun se Kööpenhaminan vesillä tarttui Smågrundin karille lähellä Saltholmaa. Laivan päällikkö, raumalainen merikapteeni G. W. Wass ja luotsi olivat tällöin komentosillalla. Alus saatiin hinaajan avulla lyhyessä ajassa irrotettua ja kun vauriot alustavasti saatiin tutkittua, jatkettiin matkaa Midvayhin Englannissa, missä ne lopullisesti korjattiin.

Parkkilaiva RHEA oli alun perin porilainen, mutta  Raumalle sen osti v. 1896 laivanvarustaja Alvar Söderlund maksaen siitä 60 000 markkaa. Aluksen siihenastinen omistaja oli kauppahuone F. W. Pettrell & J. B. Hagner. Näihin aikoihin Rauma oli kohoamassa maamme suurimmaksi purjelaivakaupungiksi, mikä seikka selvittää myös sen, että raumalaiset mielellään ostivat laivoja ja maksoivat niistä myös hyvän hinnan. Parkkilaiva RHEA oli 686 rekisteritonnin vetoinen, raumalaisen mittapuun mukaan siis keskikokoinen alus, ja tunnetusti erittäin hyvä purjehtija. Niinpä se vuoden 1896 lopulla purjehti kauppalaivuri Nestor Sundqvistin komennossa Sapelosta Cardiffiin 26 päivässä, mitä pidettiin ennen kuulumattomana. Mikään alus ei ollut tiettävästi tehnyt samaa matkaa näin nopeasti. Seuraavana vuonna (v. 1897) vaihdettiin alukseen päällikköä, joksi nyt tuli kauppalaivuri Johan Tork, joka oli hankkinut laivaan myös osuuksia. Ne hän kuitenkin myi melko pian kauppias Knut Wallinille, joka oli Uuteenkaupunkiin siirtyneen kauppahuone Linden & Wallin’in toinen osakas. Kauppa koski kuudennesta parkkilaiva RHEASTA. Näinollen aluksesta tuli raumalais-uuskaupunkilainen, sillä laivanvarustaja Alvar Söderlund piti edelleen hallinnassaan omat osuutensa.

Parkkilaiva RHEA oli maamme toiseksi suurin puupurjelaiva

Tyyppi Fregatti
Telakka Luvia (Laitakari), Emmanuel Fredrik Urnberg, laivanrakennusmestari
Vuosi /
Bruttovetoisuus 1013,83
Nettovetoisuus968,4
Pituus 62,59
Leveys 11,82
Rekisterinumero
Rakennettu: 27.05.2021
Poistettu 27.05.2021

Rauman alusrekisteri

Lehtiartikkelit

RL. 23.5.1896.

 

Herra Alvar Söderlund Turussa on yhdessä erään raumalaisen yhtiön kanssa ostanut mainitussa kaupungissa nykyään olevan fregattilaiva RHEAN 60.000 markan hinnasta. Laiva on, kuten tunnettua, maan parhaita ja nopeimpia. Sen omistajat ovat olleet kauppahuone F. W. Pettrellin ja  J. B. Hagnerin perilliset Porissa. RHEA on 686 rek.tonnin vetoinen.

 

RL. 30.5.1896.

 

Purjelaiva RHEAN, jonka äsken eräs raumalainen yhtiö on ostanut, kapteeniksi on otettu kauppalaivuri Nestor Sundqvist.


RL. 13.1.1897.

 

Nopea matka. Fregattilaiva RHEA, kapt. Sundwall, on saapunut puutavaralastilla Sapelosta Cardiffiin tk. 12 p:nä viipyen matkalla ainoastaan 26 päivää, joka on ennen kuulumaton nopeus.


RL. 6.10.1897.

 

Rauman fregatti RHEA kapt. Sundqwist, saapui viime lauantaina (2.10.) Lontoosta painolastilla Turkuun. Laiva ottaa sieltä puutavaralastin Espanjaan.

 

RL. 9.10.1897.

 

Raumalaisen fregatti RHEAN päälliköksi on otettu kapt. J. Hellström.


RL. 25.10.1906.

 

Haaksirikkoja. Eilen Kööpenhaminasta tänne saapuneen tiedon mukaan on raumalainen parkkilaiva RHEA, kapt. G. W. Wass, eilen purjehtinut matalikolle Kööpenhaminan edustalla luotsin ollessa laivaa ohjaamassa. Laiva, joka oli täävilastissa matkalla Reposaarelta Midvayhin Englannissa, ei ole vielä kärsinyt sanottavampia vaurioita ja saataneen se irti suurempaa sille koituvaa vammaa.


L-S 27.10.1906                    

 

Haaksirikko. Tukholmasta ilmoitettiin eilen, että parkkilaiva RHEA, kotoisin Raumalta, määrätty lautalastissa Englantiin, joutui Smågrundin karille Saltholman luona.


L-S. 25.4.1907.

 

Laivanosan kauppa. Kapteeni J. Tork on lauantaina myynyt kuudenneksen 968 rek.tonnin kantoisesta parkkilaivasta RHEA kauppias Knut Wallinille Uudestakaupungista.


L-S 13.8.1910.

 

Kirjekyyhkynen käynyt raumalaisessa laivassa Pohjanmerellä. Joku päivä sitten tänne Ibizasta Espanjassa suolalastissa  saapuneen parkkilaiva RHEAN päällikkö on tulliviranomaisille kertonut, että hänen laivansa heinäk. 17 p:nä ollessa Pohjanmerelle 49 ast. 10 min pohj. ja 8 ast. 5 min. länt. oli laskeutunut kyyhkynen. Kirjekyyhkysen oikeassa jalassa oli hopeinen rengas, jossa oli merkit E.C.M.3. 1909, sekä vasemmassa jalassa kumminen rengas, jossa merkit P 897. Kirjekyyhkynen pidettiin laivalla ruokittavana vuorokauden ajan. Sen jälkeen lähti se laivasta matkaansa jatkamaan.


L-S. 15.2.1917.

 

Nykyisiä laivain hintoja. Parkkil. RHEA, kotoisin Uudestakaupungista, rakennettu 1880 Laitakarissa, myytiin Limerick-kaupungissa hylkynä joulukuun 2 p:nä 1915 n. 14,700 mk. hinnasta. Laivan ostaja korjautti laivan niin, että sen korjaus tuli maksamaan n. 7,000 puntaa eli 245,000 mk. Nyt tarjotaan laivaa ostettavaksi mm. sen entiselle omistajalle erään lontoolaisen toiminimen kautta 17,000 punnan eli 595,000 mk. hinnasta. – Laivan hinta on siten noussut 15 kuukauden ajalla 350,000 mk. minkä lisäksi on huomattava, että korjauttaja on siepannut tällä välin laivan alla olleen kallisarvoisen kuparipellin ja sen sijaan – sivellyt punamaalia.