Storfursten 1879

Parkki STORFURSTENIN vaivalloinen merimatka

 

Parkkilaiva STORFURSTEN joutui vuoden 1905 loppupuolella tekemään erittäin hankalan merimatkan Englannista Raumalle.

Laiva oli rakennettu Kemiössä v. 1879 ja siirtynyt Rauman laivarekisteriin v. 1902. Alus oli suhteellisen kookas, vetoisuudeltaan 615 rekisteritonnia. Kauppahinta oli ollut 32 000 markkaa. Tarkoitusta varten oli perustettu laivayhtiö nimeltä Albion ja sen pääosakkaina olivat merikapteeni F. W. Laine ja kauppias K. Linden. Yhtiön osakepääoma oli 110 000 markkaa.

Seuratessamme parkkilaiva SOTRFURSTENIN kyseellistä matkaa käytämme merenkulun piirissä silloin käytettyä sanastoa osoitukseksi senaikaisesta ammattikielestä.

Vuoden 1905 lokakuun 13 päivänä laiva oli saatu puretuksi Ghentin satamassa Englannissa. Viikon kuluttua ryhdyttiin lastaamaan sikurijuurikkaita eli sikurijuuria, jota otettiin kaikkiaan 300 tonnia. Lokakuun 30 päivänä oltiin valmiita lähtemään ja illalla oltiin Blissingenin redillä ankkurissa odottelemassa parempaa säätä. Ankkurikettingit katkaisivat Water- ja bogstakit ja förstävi vaurioitui. Marraskuun 1 päivänä lähdettiin luotsin ohjaamana merelle tuulen ollessa L. E. & E. voimaltaan 3. Seuraavana päivänä myrsky yltyi ja laiva työskenteli raskaasti ylimurtavassa merenkäynnissä. Myrsky saavutti 10-11 voiman I. I. E. ja tällöin menetettiin sisäliivari, keula- ja iso-alamärssypurjeet. Lokakuun 22 päivänä saavuttiin Helsingörin redille, missä ankkuroitiin huonon näkyväisyyden ja kovan tuulen vuoksi.

Joulukuun alkupäivinä yritettiin kahteen eri otteeseen päästä luovimalla Juutinraumasta, mutta molemmilla kerroilla oli jälleen ankkuroitava. Joulukuun 10 päivänä ilma selveni ja tuuli vetäytyi P. L. P. Kolmen päivän kuluttua suunnattiin Svenska Högarnen loisto L. P. P. ja tuuli kiihtyi jälleen voimakkaaksi myrskyksi. Myöhemmin oli poikettava hätäsatamaan Maarianhaminaan, mistä päästiin jatkamaan kohti Raumaa jouluaattona. Matka edistyi nyt suhteellisen hyvin ja joulukuun 25 päivänä suunnittiin Santakari Rauman edustalla. Nyt olivat edessä jäävaikeudet, mutta onnistuttiin ilman luotsiakin pääsemään paikkaan L. E. Järviluodon länsiniemestä. Laiva pysähtyi jäihin ja aluksen päällikkö lähti jalkaisin maihin ilmoittaakseen kaupungin pormestarille protestin siltä varalta, että häntä pyydettäisiin mahdollisista seurauksista lähinnä lastin turmeltumisen suhteen. Seuraavana päivänä saatiin parkkilaiva STORFURSTEN hinaajan avulla laituriin Laitsaareen.

Laivan päällikkö, merikapteeni Johan Himanko jätti tammikuun 4 päivänä v. 1906 Rauman raastuvanoikeudelle meriselityksensä, josta lainaamme loppukappaleen:

 

”Ylläoleva on tosi kertomus matkamme vaiheista ja olen minä väestöineni parhaan kykyni mukaan täyttänyt kaikki velvollisuuteni asianomaisten etujen valvomisessa, jonka valallamme olemme valmiit vakuuttamaan. – Raumalla tammikuun 4 p:nä 1906.”

Johan Himanko. Ylläolevan oikeaksi todistavat: Isak Nordlund konstaapeli, Emil Keskinen merimies, W. W. Andsten merimies.

Tyyppi parkkilaiva
Telakka Kemiö
Vuosi /
Bruttovetoisuus 615
Nettovetoisuus0
Pituus 0
Leveys 0
Rekisterinumero
Rakennettu: 27.05.2021
Poistettu 27.05.2021

Rauman alusrekisteri