Suomi 1877

Rakennettu tasasaumaan tammesta puupanttureille, tasaperäinen, yksi kansi, kolme mastoa.
Omistaja: Östman Isak.
Asiakirjat lähetetty Poriin.

Tyyppi Kuunarilaiva
Telakka Göteborg (Tvatteregård)
Vuosi /
Bruttovetoisuus 478,56
Nettovetoisuus454,63
Pituus 44,1
Leveys 8,62
Rekisterinumero 112
Rakennettu: 30.04.1898
Poistettu 06.07.1917

Rauman alusrekisteri

Lehtiartikkelit

RL. 3.12.1898.

 

Kuunarilaiva SUOMI, rakennettu 1877, alaosa metallilla, yläosa kalvanoitulla raudall, 454 rek.tonnin kantoinen, makaava Rauman satamassa, myydään nyt heti. – Isak Östman.


L-S. 21.2.1907.

 

Laivankauppa. Näinä päivinä tehdyllä kauppakirjalla ovat täällä merikapt. F. V. Laine ja J. Tork myyneet kauppias J. E. Enlundille kumpainenkin omistamansa neljänneksen noin 455 rek.tonnin vetoisesta kuunarilaivasta SUOMI , 4,000 mk. kauppahinnasta kumpaiseltakin osalta.


L-S. 17.6.1909.

 

Raumalaisen laivan päällikkö kadonnut Saksassa.

Kielistä tänne saapuneiden tietojen mukaan on mainitussa kaupungissa nykyään olevan raumalaisen kuunarilaivan SUOMEN päällikkö, merikapteeni Aug. BLOMQVIST, ollut kadoksissa toissa tiistaista saakka. Mainitun päivän aamuna oli hän lähtenyt kaupungille laivan asioissa ja oli hänet vähän sen jälkeen nähty eräällä kadulla, mutta tiedusteluista huolimatta ei hänestä ole sen jälkeen mitään kuultu. Monenmoisia huhuja on asiassa täälläkin jo liikkunut, mutta niiden todenperäisyydestä ei tiedetä. Laivasta lähtiessään oli hän suorittanut miehistön palkkoja ja lähettänyt rahdin laivan isännistölle.

Kapteeni B. joka on perheellinen mies, on tunnettu elämässään säännölliseksi ja toimessaan luotettavaksi.

Toissapäivänä matkusti täältä Kieliin merikapteeni A. Granbom vastaanottaakseen kuunarilaiva SUOMEN päällikkyyden.


L-S. 26.6.1909.

 

Merikapteeni August Blomqvist, jonka salaperäisestä katoamisesta Kielin kaupungissa olemme kertoneet, on tänne pari päivää sitten laivakauppias Klinckiltä saapuneen sähkötiedon mukaan kuollut mainitussa kaupungissa. Lähempiä tietoja kuoleman syystä ei vieläkään tiedetä. Kapteeni B, joka oli kuollessaan 42 vuoden ikäinen, oli suorittanut tutkinnot täkäläisessä merikoulussa ja sen jälkeen purjehtinut kymmenkunta vuotta päällikkönä, viime matkansa kuunarilaiva SUOMESSA. Näin odottamatta manalle mennyttä kaipaa lähinnä puoliso o.s. Roos ja kaksi pienokaista, poika ja tyttö.


L-S. 24.7.1909.

 

Merikapteeni Aug. Blomqvistin hautaus tapahtui vk. 27 p:nä klo 10,30 a.p. Eichosin hautausmaahan Kielin kaupungissa. Hautauksen toimitti Hampurista tilaisuuteen kutsuttu suomalainen merimiespappi Aimo Salminen, joka tilaisuudessa puhui. Tilaisuudessa oli läsnä sikäläisten suomalaisten laivojen päällystö, osa miehistöä sekä konsuliviraston sihteeri ja muutamia saksalaisia henkilöitä. – Kuten tunnettua, kuoli kapt. B. eräässä vieraskodissa mainitussa kaupungissa vk. 21 p:nä poistuttuaan muutamia päiviä sitä ennen kuljettamastaan SUOMI- laivasta. Nyttemmin konsulinvirastolta ja  lääkintälaillisen pöytäkirjan mukaan tänne saapuneitten tietojen mukaan on kapt. B:n kuoleman aiheuttanut aivotärähdys ja päässä löydetty haava. Ruumiinsiunaus tapahtui Yliopiston Kuninkaallisessa patologisessa laitoksessa Kielissä.

L-S. 18.11.1909.

 

Raumalaisia laivoja karilla. Maanantaina tänne saapuneen tiedon mukaan on kuunarilaiva SUOMI ajanut matalalle lähellä Kieliä. Laivan on pelastuslaiva irrottanut ja hinannut Kieliin, jonne se puutavaralastissa Ykspihlajasta oli matkalla. Lähempiä tietoja ie haaksirikosta ole tullut. Se lienee lievää laatua. Pelastuspalkkio sen sijaan tulee olemaan tuntuva.


L-S. 3.6.1913.

 

Raumalainen purjelaiva törmännyt sukeltajalauttaa vastaan. Suupohjan Sanomat kertoo, että raumalainen purjelaiva SUOMI viime tiistaina saapui Kristiinankaupungin satamaan, jolloin se törmäsi sukeltamistyössä olevan lautan päälle. Onneksi ei sukeltajalle tapahtunut vahinkoa. SUOMEN kapteeni ilmoittaa protestissaan syyn olevan luotsissa.


L-S. 2.12.1913.

 

Vaikea satamaan tulo oli kuunarilaiva SUOMELLA, joka viime perjantaina saapui Rauman satamaan. Ankaran myrskyn takia se ei voinut purjehtia satamaan, vaan täytyi sen pysytellä ankarassa myrskyssä ulkona. Kun laiva lisäksi vuoti, oli meripojilla ankarat ja tukalat päivät. Höyrylaiva ASSISTANCE hinasi SUOMEN sunnuntaina satamaan.


L-S. 19.4.1917.

 

Laivan kauppa.

Veljekset Hacklin Reposaarelta ym. ovat ostaneet kauppias Ludvig Enlundilta Raumalta SUOMI–nimisen kuunarilaivan 60,000 mk. hinnasta. Laiva on rakennettu Rättäregårdissa Ruotsissa 1877 ja on kantavuudeltaan 479 brutto ja 455 nettorekisteritonnia ja lastaa 200 standerttia puutavaraa.


L-S. 13.11.1919.

 

Suomalainen laiva haaksirikkoutunut.

Lontoo 11.11. Viime yönä kutsuttiin pelastusvene auttamaan suomalaista kuunari SUOMEA, joka oli ajautunut rannikolle matkalla Hullista Tanskaan. Pelastusvene pelasti miehistön, johon kuului 11 miestä ja 1 nainen. Aamulla haaksirikkoutui laiva täydellisesti ja aallot viskasivat sen maihin.

Uutinen tarkoittanee raumalaista kuunarilaiva SUOMEA, joka kolmisen vuotta sitten myytiin Reposaareen.