Union 1874
Rauman alusrekisteri:
Rakennettu tasasaumaan hongasta puupanttureilla, tasaperäinen, yksi kansi, kaksi mastoa.
Rakennusmestari J. Jansson.
Omistaja maaliskuuhun 1894 asti laivuri Karl Fredrik Lindeman. Laivuri John Helin omisti aluksen 3/1894 - 9/1901, sekä 12/1904 - 4/1907. Vuonna 1901 Helin myi laivansa Vaasaan, kunnes osti sen vuonna 1904 takaisin itselleen. Huhtikuussa 1907 aluksen osti Onni Honkavaara.
Niilo Nieminen:
Kuunarilaiva UNION
Laivuri Johan Helinin omistama kuunarilaiva UNION menetti Itämerellä kovassa myrskyssä koko rikinsä ja oli pakotettu höyrylaivan hinaamana etsimään hätäsatamaa Sandhamnista, mistä pelastusalus HERMES hinasi sen kuitenkin Tukholmaan korjattavaksi. Rikin lisäksi myös isomasto oli uusittava. Haverin sattuessa kuunarilaiva UNION oli ollut matkalla puutavaralastissa Raumalta Lyypekkiin. Aluksen päällikkönä tällöin oli merikapteeni Örn Raumalta.
Tyyppi Priki
Telakka Sideby (Kiili)
Vuosi /
Bruttovetoisuus 299,97
Nettovetoisuus264,26
Pituus 33,45
Leveys 8,76
Rekisterinumero
Rakennettu: 27.05.2021
Poistettu 27.05.2021
Lehtiartikkelit
RL. 11.2.1888.
Myytävänä priki UNION ylöspantuna Reposaarella, rakennettu v. 1874, 264 rekisteritonnin vetoinen ja lastaava 130 standerttia, myydään 10,000 markalla. Laiva on varustettu hyvällä puuvuorauksella, kronomeeterillä ja muuten hyvällä kalustolla.
G. W. Wahlroos, Rauma.
RL. 28.1.1893.
Myytävänä priki UNION, rakennettu 1874, lastaava 130 standerttia, nyt makaava Sörnäsin satamassa, tunnettu erittäin vahvaksi, kauppaehdoista saa sopia kanssani. K. F. Lindeman Raumalla.
RL. 3.3.1894.
Laivan huutokauppa. Julkisella konkurssihuutokaupalla, joka perj. tk. 30 p:nä klo 12 pidetään rahatoimikamarin huoneistossa Rauman raatihuoneessa myydään enimmän tarjoavalle kauppalaivuri Karl Fredrik Lindemanin tästä kaupungista konkurssipesälle kuuluva priki UNION, rakennettu 1874 ja vetävä 130 standerttia, 264 rek.tonnia, Rauman huutokauppakamarissa 2.3.1894. August Sunell.
RL. 28.3.1894.
Ensi perjantaina klo 12 myydään rahatoimikamarissa huutokaupalla priki UNION, kuuluva kauppalaivuri K. F. Lindemannin konkurssipesään.
RL. 31.3.1894.
Laivan kauppa. Laivuri Lindemanin konkurssipesän omistama priki UNION myytiin toissapäivänä (29.3.) huutokaupassa 6.801 markasta laivuri John Torkille.
RL. 4.4.1894.
John Helin eikä Tork on ostanut huutokaupasta priki UNIONIN.
RL. 2.10.1900.
Merivahinkoja. Göteborgista sähkötetään t.k. 1 p:nä tänne Raumalle, että kuunarilaiva ULJAS, kapt. Snäll, on Skagerragissa kärsinyt sellaisen vahingon, että tuntematon höyrylaiva purjehti sen päälle ja leikkasi koko keulan poikki. Laiva on saapunut Göteborgiin täynnä vettä ja tulee koko lasti purettavaksi. Aluksen omistaa kauppias John Nurminen ja oli laiva matkalla Raumalta Espanjaan lastattuna lankuilla.
Samoin on raumalainen kuunarilaiva UNION, kapt. Örn, viime keskiviikkona Itämerellä myrskyssä menettänyt koko rikinsä ja saapunut höyrylaivan hinaamana Sandhamniin. Laivan omistaa laivuri John Helin ja oli se matkalla Raumalta Lyypekkiin niinikään puutavaralastissa.
RL. 4.10.1900.
Viimeiset merivahingot. Myöhempien tietojen mukaan on sen höyrylaivan nimi, joka, kuten viime numerossamme kerrottiin, on purjehtinut kuunarilaiva ULJAKSEN päälle, ROLANDSECK. Höyrylaiva on kotoisin Bremenistä ja oli matkalla Suomeen ottamaan puutavaraa Kristiinasta ja täältä Raumalta. Päälletörmäyksessä vahingoittui höyrylaiva siksi pahasti, että oli pakotettu poikkeamaan hätäsatamaan Fredrikshawniin Tanskan rannikolla, korjatakseen siellä vaurionsa.
Parkkilaiva UNIONIN on pelastajalaiva HERMES hinannut Tukholmaan. HERMES kohtasi UNIONIN sunnuntaina v.k. 30 p:nä. UNION oli menettänyt rikinsä paitsi isomastoa Sandön lähellä lauantaina.
RL. 23.7.1903.
Haaksirikko. Nakskovista Laalandilla Tanskasta on tänne sähkötetty, että raumalainen kuunarilaiva UNION, kapteeni J. Helin, on painolastissa joutunut karille Rödbyn luona. Laiva on neljän jalan syvyisessä vedessä. Pelastuslaivoja on mennyt paikalle. Lähempiä tietoja ei ole vielä tullut.
L-S. 21.7.1906.
Viime lauantaina, kun raumalaisen UNION –niminen, puulastissa oleva kuunari, piti lähteä Säkkijärven Koivusaaresta matkalle Saksaan, kieltäytyivät matruusit Kalle Laurila, Jaakko Lindfors, Väinö Ekendahl, A. V. Wahlman ja Edv. Selin lähtemästä mukaan, koska he jo kolme viikkoa sitä ennen olivat itsensä irti sanoneet. Miehet valittivat, että kapteeni oli ollut heitä kohtaan tyly, toisinaan kohdellut aivan pahastikin, lyönyt heitä köydenpätkällä ja antanut korvapuusteja. Kapteenin nimi on John Helin.
Lähellä olevasta SUOMI–nimisestä laivasta tekivät samana päivänä lakon neljä matruusia: Johan Sjöman, F. F. Sjöroos, P. R. Lindström ja Nestor Grönqvist. He niinikään kieltäytyivät lähtemästä laivan mukana. SUOMI on myöskin Raumalta ja on sen kapteenina Randelin.
L-S. 24.7.1906.
Tänne saapuneiden tietojen mukaan ei Säkkijärven nimismies ole havainnut olevan syytä vangita UNION ja SUOMEN miehistöjä, joiden lakosta viime numerossamme kerroimme. Varsinkin UNION –laivalla lienevät olot olleet semmoisia, että miehillä on ollut oikeutettua syytä lakkoon. SUOMI on jo lähtenyt Koivusaaresta matkalle, mutta UNION makaa siellä vielä miehistön puutteessa..
L-S. 14.2.1907.
Julkisella huutokaupalla, joka tiistaina tulevan maaliskuun 5 p:nä klo 10 e.p.p. toimitetaan täkäläisessä satamassa myydään kauppalaivuri John Helinin konkurssipesän laskuun seuraava irtaimisto: ….
Samassa tilaisuudessa myydään huutokaupalla saman konkurssipesän laskuun kuunarilaiva UNION, kaikkine siinä löytyvine kalustoineen. Laiva, joka on rakennettu v. 1874, on kantavuudeltaan 262 rek.tonnia ja makaa nykyään Rauman satamassa. . . . . .
L-S. 7.3.1907.
Julkisella konkurssihuutokaupalla myytiin viime tiistaina täkäläisessä satamassa kauppalaivuri John Helinin konkurssipesälle kuuluva 262 rek.tonnin kantoinen kuunarilaiva UNION, joka talvehtii nykyään Raumalla, kaikkine siihen kuuluvine kalustoineen maisteri Onni Honkavaaralle, joka teki korkeimman tarjouksen 6,305 markkaa.
L-S. 9.7.1908.
Laivankauppa. Fil.maisteri O. Honkavaara on 2,500 markan kauppahinnasta myynyt omistamansa kuunarilaiva UNIONIN herra A. Impulle Pyhämaahan. Laiva luultavasti tulee revittäväksi rikki, koska se muuten vaatisi melkoisen rahamäärän merikelpoiseen kuntoon saamiseksi. UNION, joka on rakennettu Kristiinan kaupungissa tuomittiin viime syksynä hylyksi Maarianhaminassa, jonne se oli poikennut kärsittyään Itämerellä tuntuvan merivahingon.